با این چند راهکار ساده فرزندانتان را در فضای مجازی کنترل کنید

با این چند راهکار ساده فرزندانتان را در فضای مجازی کنترل کنید
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶

استفاده کودکان و نوجوانان از فناوری اطـلاعات، ابزارهای هوشمند و به طور کلی استفاده از تکنولوژی، در صورت نداشتن علم استفاده از آن می‌تواند نگران‌کننده باشد.

به گزارش گرداب، همواره نظارت بر فعالیت‌های فرزندان و کنترل کردن آنها، از اولویت‌های مهم و ضروری والدین بوده و هست. فرقی نمی‌کند این نظارت در فضای واقعی باشد یا در فضای مجازی، مهم این است که فرزندان ما (در هر سن و سال ) امنیت کاملی داشته باشند. البته شاید در نگاه اول، والدین فضای واقعی و دور ماندن از دوستان ناباب، انجام بازی‌های مناسب، نحوه برقراری ارتباط با دیگران و... را نسبت به فضای مجازی و ارتباط‌های مجازی ترجیح دهند اما با در نظر گرفتن ورود فناوری و تکنولوژی‌های نوین به زندگی انسان‌ها و اینکه دیگر نمی‌توان خانواده‌ای را پیدا کرد که از وسایل ارتباطی از قبیل تبلت، کامپیوتر، تلفن همراه و دیگر ابزارها و وسایل هوشمند استفاده نکند، لذا کنترل فرزندان در فضای مجازی بسیار ضروری به نظر می‌رسد و نقش پدر و مادر به عنوان بهترین دوست و دلسوز فرزندان در این زمینه، بسیار پررنگ است.


رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به مطالب فوق گفت: والدین عزیز می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب، فعالیت‌های فرزندان خود و نحوه استفاده صحیح از ابزارهای هوشمند و به طور کلی زندگی مجازی کودکان و نوجوانان را ساماندهی نمایند.

سرگرد شکیب بروز بودن اطلاعات والدین را از راه‌کارهای بسیار مهم در نظارت بر فرزندان عنوان کرد و گفت: والدین گرامی باید اطلاعات خود را در مورد فناوری اطلاعات، تکنولوژی‌های مورد استفاده و کاربردهای آنها، فرصت‌ها و تهدیدات آنان و... را افزایش دهند تا بتوانند در مواقع لزوم، از توانایی‌های خویش برای کنترل، نظارت و راهنمایی فرزندان‌شان استفاده کنند.

این مقام مسئول با اشاره به روند نفوذ تلفن‌های همراه هوشمند در خانواده‌ها گفت: در سالیان اخیر تلفن‌های هوشمند به سرعت، خود را به بخشی جداناپذیر از زندگی روزمره تبدیل کرده‌اند و در هر خانواده چندین دستگاه تلفن هوشمند وجود دارد. بنابراین لزوم یادگیری و نحوه صحیح استفاده از آن به شدت احساس می‌شود. از آنجایی که نسل جدید درصد بالای استفاده کنندگان از تلفن‌های هوشمند می‌باشند لذا نگرانی والدین در این زمینه کاملاً صحیح و به جا می‌باشد.

سرگرد شکیب استفاده از نرم افزارهای کنترل والدین (Parental Control Software) را به عنوان روشی موثر در جهت شکل‌گیری صحیح تربیتی فرزندان نام برد و گفت: یکی از روش‌های نظارتی، استفاده از نرم‌افزارهای کنترل‌کننده و محدودکننده است که به والدین کمک می‌کند تا هم بر فرزندان‌شان نظارت داشته باشند و هم اینکه گزارش فعالیت‌های فرزندشان را دریافت کنند.

وی ادامه داد: در حقیقت فضای مجازی با توجه به قابلیت‌های فرازمانی و فرامکانی و اینکه هویت‌های افراد آنلاین ممکن است جعلی باشد ،یک فضای پالایش شده و ایمن برای کودکان و نوجوانان نیست و استفاده نامناسب از این فضا می‌تواند کودکان و نوجوانان را در معرض آسیب‌های جبران‌ناپذیر مختلف(روحی، جسمی و...) قرار دهد. بهترین موارد استفاده از اینترنت برای کودکان زمانی است که با همراهی والدین صورت پذیرد ویا اینکه موارد حفاظتی مانند فیلترینگ خانگی(کنترل والدین) قبل از استفاده کودک از اینترنت لحاظ شده باشد.

سرگرد شکیب در ادامه به برخی از ویژگی‌های کلی نرم‌افزارهای کنترل خانگی(parental control) اشاره کرد و گفت: این نرم‌افزارها با ایجاد دسترسی بر پیام‌ها، تماس‌های دریافتی، دسترسی به برنامه‌های کاربردی و... امکان کنترل گوشی تلفن همراه را فراهم می‌آورد. حتی در مواقع لزوم از طریق ارسال پیامک می‌توان گیرنده را نیز از دسترس خارج نمود.

وی امکان ردیابی و تعیین محدودیت زمانی برای استفاده از اینترنت و گوشی تلفن و همچنین از دسترس خارج کردن برخی از سایت‌ها را از قابلیت‌های کلیدی این نرم افزارها برشمرد.

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر قابلیت‌هایی که ارائه شد، برخی از این نرم‌افزارها قابلیت جستجوی ایمن (Safe Search) با اعمال محدودیت بر روی موتورهای جستجو امکان فیلتر کردن عبارات، جملات و همچنین تعیین محدودیت زمانی برای استفاده از برنامه‌ها را نیز فراهم می آورد.

سرگرد شکیب از برخی از نرم‌افزارها به عنوان نرم‌افزارهای محدود کننده یاد کرد و گفت : این اپلیکیشن‌ها بیشتر زمانی به کار خواهند آمد که قصد دارید دستگاه تلفن خود را برای مدتی در اختیار کودکان بگذارید. با استفاده از این برنامه می‌توانید تماس تلفنی، ارسال پیام‌، یا نصب و پاک کردن برنامه‌های جدید را غیر فعال کنید، همچنین می‌توانید تماس‌های دریافتی را هنگامی که این برنامه در حال اجراست‌، غیر فعال کنید و اینترنت و سیگنال‌های بی‌سیم را نیز قطع نمایید.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری در ادامه به مزیت‌های نرم افزارهای فارسی زبان نیز اشاره کرد و گفت: برخی از نرم افزارهای کنترل والدین خارجی به علت دسترسی‌هایی که از کاربر در هنگام نصب نرم‌افزار می‌گیرند شاید خیلی مطمئن و ایمن نباشند اما نرم افزارهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند از امنیت بالاتری برخوردار می‌باشند.

سرگرد شکیب در ادامه به برخی دیگر از قابلیت‌های کلیدی و مهم این نرم افزارها اشاره و بیان نمود: علاوه بر قابلیت‌هایی که سایر نرم افزارهای کنترل والدین ارائه می‌دهند می‌توان به قابلیت مسدود سازی محتوای نامناسب شبکه‌های اجتماعی، اعمال محدودیت استفاده از اینترنت، مدیریت تماس‌ها و دریافت و ارسال پیامک و همچنین موقعیت‌یابی را نیز اضافه نمود.

سرگرد شکیب در توصیه به کاربران گفت: هموطنان عزیز باید دقت داشته باشند که برای تهیه این نرم‌افزارها می‌توانند به منابع معتبر مراجعه، و این نرم افزارها را دریافت نمایند. بنابراین از رفتن به لینک‌های ناشناس که در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان "کنترل فرزندان و....." تبلیغ می شوند خودداری نمایند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا در انتها از هموطنان عزیز خواست در صورت مواجهه با هر گونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی با ما در میان بگذارند.