انتقاد جان مک‌کین از مدیریت سایبری ترامپ

انتقاد جان مک‌کین از مدیریت سایبری ترامپ
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶

رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا، مجدداً ترامپ را به برنامگی و عمل نکردن به وعده‌های سایبری خودش متهم کرد.

به گزارش گرداب، جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، مجدداً از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل نداشتن سیاست‌های امنیت سایبری مشخص انتقاد کرد و مدیریت سایبری ترامپ را بسیار ضعیف قلمداد نمود.

در یک همایش امنیت سایبری که در دانشگاه ایالتی آریزونا برگزار شد، جان مک‌کین، ترامپ را متهم کرد که به وعده 90 روزه خود در مورد ارائه یک راهکار مقابله با حملات سایبری عمل نکرده است و آمریکا، همچنان راهکار مشخصی برای مقابله با حملات سایبری ندارد.

در بخشی از صحبت‌های وی در این رابطه آمد: «متأسفانه مدیریت در شاخه اجرایی امنیت سایبری، دچار مشکلات است و عملکردی ضعیف دارد. هم‌زمان با رشد دشمنان ما در فضای سایبری و در اختیار گرفتن ابتکار عمل در این مورد، مدیریت جدید دولتی در آمریکا، هیچ برنامه جدی بازدارنده و راهبرد مشخصی در این زمینه ارائه نکرده است. دولت جدید، در آغازین روزهای شروع فعالیت خود وعده داد که در 90 روز، یک راهکار عملی برای مقابله با این معضل ارائه دهد، اما تاکنون ما هیچ برنامه خاصی ندیدیم و این یک نقطه‌ضعف است.»

ترامپ در ماه ابتدایی دولت، وعده داد بود که برای مقابله با حملات سایبری به آمریکا، تیمی از متخصصان سایبری را انتخاب کرده تا در 90 روز، یک برنامه عملیاتی مدون برای مقابله با حملات سایبری ارائه دهند، اما مک‌کین و هم‌حزبی‌هایش، مدعی هستند با پایان یافتن مهلت مشخص‌شده، نه‌تنها راهکاری برای این موضوع ارائه نشده، بلکه هیچ فکری هم برای آسیب‌پذیری‌های پیشین آمریکا در برابر حملات سایبری دشمنان ارائه نشده است و این کشور، هم چنان در این زمینه بلاتکلیف است. مقامات آمریکایی دائماً از بروز یک حمله سایبری قریب‌الوقوع به سامانه‌های زیرساختی این کشور خبر می‌دهند و در تلاش هستند تا هر چه سریع‌تر، برای برطرف کردن این مشکل، راهکاری عملیاتی پیدا کنند.

با تمام این اوصاف، ترامپ در ماه می گذشته، یک دستورالعمل اجرایی در زمینه امنیت سایبری صادر کرد که این مسئله، تحسین برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه و حتی عده‌ای از دموکرات‌ها را برانگیخت.

جان مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا، به‌عنوان یکی از منتقدین اصلی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، ضمن استقبال از دستور ترامپ برای جداسازی فرماندهی سایبری از آژانس امنیت ملی گفت که وی و همکارانش در مجلس سنا، آماده پذیرش دستورات بیشتری از جانب رئیس‌جمهور هستند و این مسئله را با آغوش باز می‌پذیرند. مک‌کین، بر این موضوع تأکید کرد که لایحه جدید دفاع ملی برای سال مالی پیش رو، سیاست‌هایی را برای استفاده از قابلیت‌های تهاجمی سایبری در وزارت دفاع، در نظر گرفته است.

همچنین مک‌کین، بر موضوع تمرکز بیشتر تلاش‌های امنیت سایبری دولت تأکید کرد و گفت: «نهادهایی مثل وزارت امنیت داخلی و پلیس فدرال آمریکا که در تمام بخش‌های دولتی پراکنده هستند، باید در این زمینه، بیشتر از سایر نهادها فعالیت داشته باشند.»

ایالات‌متحده آمریکا، در حالی به سیاست مظلوم‌نمایی سایبری روی آورده است که به استناد گزارش‌های شرکت‌های معتبر بین‌المللی، خود این کشور، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بدافزار در جهان است و سالانه هزینه بسیار زیادی را در این راه مصرف می‌کند. به‌تازگی نیز این کشور، راهبرد تهاجمی در فضای سایبری را نیز به‌صورت علنی مورد تأکید قرار می‌دهد و مدعی است که بخشی از سیاست بازدارندگی این کشور، بر عملیات پیش‌دستانه سایبری به دشمنان مبتنی است.