آیا ادعای بی‌نیازی ایران از گوگل صحیح است؟

آیا ادعای بی‌نیازی ایران از گوگل صحیح است؟
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶

در حالی که وزیر ارتباطات تأکید کرد "در حوزه مارکتینگ اندرویدی تا حدود زیادی بی‌نیاز از خدمات بیرونی هستیم"، بررسی‌هانشان می‌دهد موضوع قطع ارتباط با خدمات‌دهندگان به‌راحتی قابل دستیابی نخواهد بود.

به گزارش گرداب، وزیر ارتباطات اخیراً اظهاراتی داشته که باعث بروز برخی شبهات و سؤالات شده است که شایسته است ایشان به‌صورت شفاف نسبت به رفع آن مبادرت ورزند.

در روزهای اخیر محمدجواد آذری جهرمی با تأکید بر بی‌نیازی نسبی از مارکت‌های اندرویدی خارجی و لزوم تلاش برای ایجاد استراتژی در حوزه موبایل و کسب‌وکارهای نوپا در راستای محدودیت‌ها و کسب بازارهای بین‌المللی گفته است: «در حوزه مارکتینگ اندرویدی تا حدود زیادی بی‌نیاز از خدمات بیرونی هستیم. البته اگر به‌دنبال بازارهای بین‌المللی هستیم، این محدودیت‌ها بازار بین‌المللی ما را دچار مشکل می‌کند، لذا این هشدار را باید جدی بگیریم و تلاش کنیم در حوزه موبایل و کسب‌وکارهای نوپا استراتژی داشته باشیم».

فارغ از همه فناوری‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم و زمین اصلی متعلق به گوگل و در اختیار این غول فناوری است، سکوی اصلی فناوری‌های وابسته به اندروید که مورد بحث و اظهار نظر وزیر محترم ارتباطات است به‌طور صد در صد وابسته به گوگل است.

وب‌سرویس‌ها، apiها، افزونه‌ها، کدها، سرویسها، همه و همه در اختیار این غول فناوری می‌باشد که اجازه استفاده از آنها را به توسعه دهندگان داده است.

تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید اگر روزی گوگل سرویس map یا همان نقشه را مثل فروشگاهش برای ما مسدود کند چه اتفاقی می‌افتد؟ یکی از همان کسب‌وکارهای نوپا و فناورانه‌محور که وزیر محترم ارتباطات به آنها اشاره می‌کند امثال (تاکسیهای اینترنی) و نمونه‌های مشابه دیگر نخواهد بود؟

آیا فکر کرده‌اید که اگر سرویس اطلاع‌رسان گوگل یا همان Push Notification که توسعه دهندگان این روزها آن را با نام FCM می‌شناسند توسط صاحبش مسدود گردد دیگر پیامی از هیچ برنامکی به دست ما نخواهد رسید؟ بگذریم از اینکه سرویس دهندگان ایرانی نظیر پوشه که به صدها توسعه دهنده ایرانی سرویس اطلاع رسانی می‌دهند و از کسب‌وکارهای نوین محسوب می‌شوند از همین بستر استفاده می‌کنند.

نکته اینجاست؛ همان فروشگاههای اندرویدی که ما را از فروشگاه گوگل پلی بی‌نیاز می‌کنند از چه بستر و فناوری استفاده می‌کنند؟ آیا بستری به‌غیر از گوگل است؟

ما در حال حاضر در زمین حریف بازی می‌کنیم چون زمین دیگری برای بازی نیست، پس به نظر می‌رسد بی‌نیاز شدن از گوگل چندان حرف درستی نیست.