فعالیت ۹۰۰هزار دامنه اینترنتی با هویت ایرانی

فعالیت ۹۰۰هزار دامنه اینترنتی با هویت ایرانی
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶

آخرین آمار ارائه شده از ثبت پسوندها و دامنه های اینترنتی در ایران از فعالیت بالغ بر ۹۰۰ هزار دامنه اینترنتی در کشور حکایت دارد.

به گزارش گرداب، بررسی ها براساس آمارهای مرکز ثبت پسوندها و دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، نشان می دهد که تا شهریورماه امسال بالغ بر ۹۱۱ هزار و ۶۴۴ دامنه اینترنتی متعلق به ایران از سوی کاربران به ثبت رسیده است که این آمار در مقایسه با پایان سال ۹۵ از ثبت بیش از ۴۰ هزار پسوند جدید اینترنتی در ۶ ماهه اول امسال حکایت دارد.

در پایان سال ۹۵ بالغ بر ۸۷۱ هزار دامنه اینترنتی در کشور به ثبت رسیده بود.

برمبنای این آمار، پسوند «ir» همچنان در صدر دامنه‌های ثبت شده فعال اینترنتی با هویت ایرانی قرار دارد و پسوند net.ir نیز کمترین میزان ثبت دامنه را به خود اختصاص داده است.

آخرین وضعیت ثبت دامنه‌های اینترنتی نشان می‌دهد که هم اکنون تعداد ۹۰۲ هزار و ۸۱۵ دامنه با پسوند ir در کشور فعال است که بیشترین تعداد دامنه اینترنتی را شامل می شود؛ همچنین شمار پسوندهای ثبت شده co.ir بالغ بر ۳ هزار و ۹۹۴ دامنه، شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند فارسی «ایران» دوهزار و یک دامنه و شمار دامنه‌های ثبت شده با پسوند ac.ir حدود یک هزار و ۴۵۲ دامنه فعال اعلام شده است.

این درحالی است که تعداد دامنه های اینترنتی فعال حاکمیتی و دستگاههای اجرایی با پسوند gov.ir بالغ بر ۲۶۱ دامنه است.

در همین حال تعداد دامنه‌های فعال به ثبت رسیده با پسوند sch.ir حدود ۳۰۷ دامنه، با پسوند org.ir بالغ بر ۳۲۱ و id.ir بالغ بر ۴۵۵ دامنه برآورد می شود. تاکنون ۳۸ دامنه نیز با پسوند net.ir به ثبت رسیده و در مجموع ۹۱۱ هزار و ۶۴۴ دامنه در پایگاه ثبت دامنه های اینترنتی در ایران تاکنون ثبت شده و فعال است.

گفته می شود هم‌اکنون ایران از نظر تعداد دامنه اینترنتی فعال، نه تنها بزرگترین کشور در منطقه است؛ بلکه از کشورهایی نظیر سنگاپور، مالزی، هنگ‌کنگ، ترکیه، اسلواکی، یونان و فنلاند هم عبور کرده و با رشد سالانه ۴۵ درصدی، در میان چهار کشور برتر جهان از نظر رشد دامنه اینترنتی قرار دارد.