راه‌های حفظ امنیت دیجیتال

راه‌های حفظ امنیت دیجیتال
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶

با گره‌ خوردن زندگی امروز افراد با فضای مجازی و زندگی دیجیتالی، امنیت دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار است و بی‌احتیاطی در این موارد می‌تواند صدمات جبران ناپذیری مانند از بین رفتن همیشگی اطلاعات شخصی یا ضررهای هنگفت مالی را به همراه داشته باشد؛ اما نکاتی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توان تا حد زیادی امنیت دیجیتالی را حفظ کرد.

به گزارش گرداب، اولین و مهم‌ترین مورد در برقراری امنیت دیجیتالی استفاده از فایروال و آنتی‌ویروس مناسب است. همچنین لازم است نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را هموازه از منابع رسمی، مورد اطمینان و امن دانلود کنید. سیستم عامل و نرم‌افزارهای موجود در سیستم خود را نیز به صورت مداوم به‌روزرسانی کرده و اطمینان داشته باشید از نسخه به‌روزشده‌ی این نرم‌افزار استفاده می‌کنید.

همچنین سعی کنید گوشی خود را روت یا جیلبریک (قفل‌شکنی) نکنید، این کار امنیت گوشی را پایین می‌آورد و شرایط را برای حمله‌های خرابکارانه مهیاتر می‌کند؛ در حقیقت گوشی آسیب‌پذیرتر می‌شود.

امنیت رمزهای عبور

یکی از موارد مهم در برقراری امنیت دیجیتال، گذاشتن رمزهای عبور قوی و مناسب برای حساب‌های کاربری است. رمزهای عبوری قوی، طولانی و غیرمعمول انتخاب کنید و از به کار بردن رمزهای عبور تکراری اکیدا خودداری کنید، هرگز نام، تاریخ تولد و یا آدرس خود را برای رمز عبور تعریف نکنید.

همچنین هنگام کار با گوشی و لپ‌تاپ در جاهای شلوغ و یا عمومی اگر می‌خواهید رمز عبور خود را وارد کنید، مواظب باشید کسی اطراف شما نباشد که متوجه رمز عبور شما شود.

سعی کنید ایمیل و حساب‌های بانکی خود را از طریق رایانه‌های عمومی چک نکنید و در صورتی که برای این کار از رایانه‌های عمومی استفاده می‌کنید، پیش از اتمام کار خود از خروج حساب‌های کاربری خود اطمینان حاصل کنید.

محافظت از اطلاعات شخصی

برای دستگاه‌های هوشمند و لپ‌تاپ خود رمز عبور تعریف کنید تا افراد ناشناس امکان دسترسی به آن را نداشته باشند. در دستگاه‌های هوشمند می‌توانید عکس‌ها، ویدیوها و پیام‌ها را قفل‌گذاری کنید تا اگر گوشی شما به دست افراد ناشناس افتاد، امکان دسترسی به محتویات گوشی شما را نداشته باشند.

از انتشار اطلاعات شخصی خود به صورت عمومی در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید. اگر تمایل دارید در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات شخصی خود را قرار دهید، به گونه‌ای حساب کاربری خود را تنظیم کنید که تنها دوستان شما بتوانند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند.

همچنین تنظیمات شبکه‌های اجتماعی که از آنها استفاده می‌کنید را به گونه‌ای تنظیم کنید که تنها اشخاص مورد تایید شما فقط بتوانند فعالیت‌های شما را ببینند و از انتشار عکس‌ها و ویدیوهای شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی به صورت "Public" خودداری کنید.

زمانی که می‌خواهید اطلاعات مربوط به حساب‌های کاربری خود را در سایتی وارد کنید، حتما نسبت به امنیت سایت اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که آدرس سایت با "https" شروع شود و در کنار آن علامت قفل سبز رنگ است.

حفظ امنیت در ایمیل و مشخصات بانکی

از ایمیل شخصی و اصلی خود که از آن برای کارهای مهم استفاده می‌کنید، برای باز کردن حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی و یا باز کردن اکانت در سایت‌های دیگر استفاده نکنید. بهتر است در کنار ایمیل اصلی خود، ایمیل دیگری را جهت انجام دادن این امور داشته باشید.

اگر در اینباکس ایمیل خود، ایمیل مشکوکی را دریافت کردید که فرستنده آن را نمی‌شناختید و محتوای ایمیل حاوی لینک بود، از کلیک کردن روی آن خودداری کنید، زیرا بسیاری از این لینک‌ها مخرب هستند و سیستم شما را بعد از کلیک مورد حمله قرار می‌دهند و آلوده می‌کنند. همچنین اگر پیام عجیب و مشکوکی از شخص ناشناسی در شبکه‌های اجتماعی دریافت کردید، به هیچ عنوان پاسخ ندهید.

هنگامی که به شبکه وای‌فای عمومی متصل هستید، سعی کنید عملیات بانکی انجام ندهید. همچنین هرگز مشخصات حساب بانکی خود و رمزهای عبور حساب‌های کاربری را در قالب پیام و یا ایمیل برای کسی ارسال نکنید. هر میزان هم که شخص دریافت‌کننده مورد اطمینان باشد، فراموش نکنید این ایمیل و یا پیام در اینباکس طرف مقابل باقی می‌ماند و اگر حساب او به هر دلیلی هک شود، هکرها به راحتی می‌توانند به حساب شما هم دسترسی پیدا کنند.

هنگام وب‌گردی و خرید آنلاین سعی کنید از سایت‌های معروف و معتبر بازدید و خرید کنید. همچنین در هنگام خرید آنلاین به دلیل وارد کردن اطلاعات حساب بانکی خود، از امنیت وب‌سایت مورد نظر حتما اطمینان حاصل کنید