«کانال» تلگرام از یک پیام رسان ایرانی الگوبرداری شد

«کانال» تلگرام از یک پیام رسان ایرانی الگوبرداری شد
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶

معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه کلیات ساماندهی فعالیت شبکه های پیام رسان موبایلی ابلاغ شده است، گفت: جزئیات فعالیت این شبکه ها توسط ۳ نهاد مرتبط در حال تبیین است.

به گزارش گرداب،  با اشاره به سند ساماندهی فعالیت شبکه های پیام رسان موبایلی و شبکه های اجتماعی در داخل کشور که ماه گذشته به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید و ابلاغ شد، اظهار داشت: در این سند وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و قوه قضاییه مکلف شده اند که اقدامات لازم برای اجرای آن را انجام داده و آیین نامه هایی که لازم است را تهیه کنند.

وی با تاکید براینکه مطابق این سند، دو جهت گیری مهم درباره ساماندهی فعالیت پیام رسانهای خارجی در کشور و نیز مدل حمایتی از پیام رسانهای خارجی دنبال می شود، ادامه داد: تاکنون هیچ منطق، مسیر و مدلی برای فعالیت پیام رسانهای خارجی در کشور وجود نداشت و مشخص نبود که این شبکه ها براساس چه مدلی باید در ایران فعالیت کرده و یا چه فرآیندی را طی کنند.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: با توجه به اینکه کلیات این سند تصویب شده است، دستگاههای مربوطه در حال تبیین جزئیات آن هستند که بعد از تبیین و ابلاغ جزئیات این سند، هر پیام رسان خارجی که بخواهد در کشور ما فعالیت کند باید منطبق بر این ضابطه باشد. به این ترتیب این شبکه ها یا این ضوابط را می پذیرند و در کشور فعالیت می کنند و در صورتی که نپذیرد با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

خوراکیان با اشاره به جهت گیری دوم مصوبه ساماندهی شبکه های پیام رسان موبایلی و شبکه های اجتماعی مربوط به حمایت از پیام رسانهای داخلی که ایجاد شده و یا در مراحل اولیه ایجاد است، تاکید کرد: در این مصوبه قرار است این شبکه های داخلی از نظر دانش و زیرساخت فنی مورد حمایت قرار گیرند تا زمینه رشد آنها فراهم شده و قدرت رقابت با شبکه های مشابه خارجی را داشته باشند و به عنوان پیام رسانهای مورد اعتماد در داخل کشور، توسط مردم مورد بهره برداری قرار گیرند.

وی با بیان اینکه برای هر کدام از نهادها و اقداماتی که در سند ساماندهی شبکه های پیام رسان موبایلی و شبکه های اجتماعی پیش بینی شده، زمانی مقرر شده است، گفت: ما هم اکنون با وزارتخانه های مرتبط در مرکز ملی فضای مجازی با وجودی که موعد عملیاتی شدن این سند، به اتمام نرسیده است، جلسات مرتبی داشتیم تا در جریان گزارش پیشرفت از آیین نامه ها و اقداماتی که لازم بود انجام شود قرار گیریم و با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی زودتر به جریان بیافتد.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با تاکید براینکه توسعه شبکه های اجتماعی در داخل کشور، قطعا در آینده نزدیک ممکن می شود، افزود: با اشرافی که نسبت به انگیزه کسانی که در این بخش فعال هستند داریم و نیز جذابیت و توجیه اقتصادی که این حوزه دارد، قطعا در آینده نزدیک شرایط خوبی از فعالیت پیام رسانهای داخلی را در کشور مشاهده خواهیم کرد.

وی با اشاره به انگیزه بخش خصوصی برای فعالیت در حوزه شبکه های اجتماعی بومی و پیام رسانهای موبایلی، تاکید کرد: در حال حاضر نیز فعالیت خوبی در این راستا انجام شده و حتی ابتکار اولیه برخی مباحثی که در پیام رسانهای خارجی وجود دارد، در کشور ما صورت گرفته است. برای مثال ایجاد «کانال» در یکی از پیام رسانهای خارجی که هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرد ابتدا توسط یک پیام رسان داخلی ایرانی طراحی و اجرا شد و بعد پیام رسان خارجی از روی آن الگوبرداری کرد.

خوراکیان اضافه کرد: این به دلیل است که پیام رسانهای داخلی ما در زمینه زیرساخت، پلتفرم و دانش فنی در برخی قسمتها دچار ضعف هایی هستند که باید به آنها کمک کرده و حمایت کنیم تا این نقاط ضعف برطرف شده و از این مراحل عبور کرده تا مخاطب میلیونی جذب کنند.