سرنوشت امنیت سایبری طی ۱۰ سال آینده

سرنوشت امنیت سایبری طی ۱۰ سال آینده
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶

آینده امنیت سایبری به سختی با سرنوشت فناوری اطلاعات و پیشرفت‌های فضای سایبری گره خورده است.

به گزارش گرداب، امروزه اغلب فعالیت‌ها و کارهای ما وابسته به سیستم های رایانه‌ای، فضای مجازی و پرداخت های آنلاین و اینترنتی شده است. به گونه ای که اگر یک روز، تنها یک روز، یکی از این سیستم ها از کار بیفتد و یا قطع شود، تمامی کارهای روزمره ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

با این حال، نمی توان بطور قطع از سرنوشت و آینده امنیت سایبری و حفاظت اطلاعات رایانه ای سخن گفت چرا که در جهان امروز هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و آینده جهان ارتباطات را تغییر دهد.

امروزه شاهدیم که شرکت های تجاری اعم از کوچک و بزرگ، سازمان های دولتی و غیر دولتی، بانک ها، آموزشگاه‌ها و موسسات علمی و دانشگاهی، مراکز رفاهی و تفریحی، همه و همه از اینترنت و سیستم های رایانه ای برای تبادل اطلاعات، پرداخت های مالی، ارتباط با مشتریان و سایر خدمات خود استفاده می کنند.

حتی گروهک های تروریستی نیز به منظور ایجاد رعب و وحشت، دیگر از روش های نوین و سرویس ها و شبکه های اجتماعی اینترنتی استفاده می کنند. بدین ترتیب می توان گفت آینده امنیت سایبری و اینترنت بسیار خطرناک‌تر از چیزی است که پیشتر تصور می شد.

هکرها و مجرمان اینترنتی هر روزه به حساب های کاربری اشخاص و سازمان های مختلفی در سراسر جهان حمله می کنند و اطلاعات محرمانه و شخصی بسیاری را به سرقت می برند و از آنها برای منافع خود سوءاستفاده می کنند.

با توجه به افزایش روزافزون حملات سایبری از سوی هکرها، کشورهای مختلف زیادی در سراسر جهان هدف این گونه حملات قرار گرفته‌اند و آسیب‌ها و خسارات جبران ناپذیری را متحمل شده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، آمار حملات سایبری و هک در سال جاری میلادی ۲۰۱۷، به اوج خود رسیده است.

این روزها خبرهای بسیاری از گوشه و کنار جهان درباره هک شدن حساب‌های شخصی و اینترنتی و حملات سایبری به سرورهای وزارتخانه‌های دولت های جهان به گوش می‌رسد و این امر امنیت اطلاعات محرمانه و خصوصی سازمان‌ها، دولت‌ها و اشخاص بسیاری را زیر سوال برده است.

 با همه این تفاسیر، باید گفت که زندگی خصوصی ما بهمراه اطلاعات شخصی مان همه با مساله امنیت سایبری گره خورده و عجین شده است و این امر سبب پیچیدگی و افزایش آسیب پذیری اطلاعات ما شده است.  

در تمامی حملات سایبری و هک هایی که امروزه رخ می دهد، باید بدنبال یک انگیزه بود که انگیزه مالی تنها یکی از آنهاست. همانطور که در بالا خاطرنشان کردیم، بسیاری از حملات سایبری با هدف سرقت اطلاعات امنیتی و محرمانه کشورهای مختلف و آسیب رساندن به آنها صورت می پذیرد. بعنوان مثال، دولت سوییس روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرورهای وزارت دفاع این کشور هدف حملات سایبری قرار گرفته است. همچنین خبرهای دیگری همچون حملات سایبری پی در پی به وزارت های خارجه کره جنوبی و ایتالیا نیز در صدر اخبار امنیت سایبری و حفاظت اطلاعات جهان بود.

حدود دو هفته پیش بود که خبر افشای اطلاعات شخصی و مالی ۱۴۳ میلیون کاربر آمریکایی که از مشتریان یک شرکت گزارش دهنده اعتبار مصرف‌کنندگان در آمریکا بودند، هم منتشر شد. شرکت اکوئیفاکس، بعنوان یکی از سه آژانس برتر در آمریکاست که در رابطه با اعتبار مصرف کنندگان گزارش می‌دهد، پس از آن اعلام کرد که هکرها به اطلاعات خصوصی کاربران این شرکت دسترسی پیدا کردند و احتمال می‌رود ۱۴۳ میلیون کاربر آمریکایی در معرض سوءاستفاده قرار گرفته باشند.

در بسیاری از حملات سایبری، حتی هکری هم وجود ندارد بلکه روبات های هک کننده وظیفه حمله کردن و سرقت اطلاعات را بر عهده دارند و این امر موجب می شود شناسایی و ردیابی مجرمان سایبری در آینده کار بسیار دشوار و طاقت فرسایی شود. بسیاری از مجرمان سایبری بر این باورند که با بکارگیری این روش ردیابی و شناسایی آنها عملا امکان پذیر نخواهد بود.

دولت های بسیاری در سراسر جهان اکنون بدنبال مقابله با معضل حملات سایبری و بدافزارها هستند تا بتوانند امنیت اطلاعات سازمان ها و شهروندان خود را افزایش دهند. بعنوان مثال، وزارت آموزش چین به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد در حوزه امنیت و حفاظت اطلاعات از سایر کشورهای پیشگام در این زمینه پیشی گرفته و با بهره‌مندی از دانشجویان نخبه و برگزیده کشورش، یک ارتش برای مقابله با حملات سایبری تشکیل دهد.

در طول سالهای اخیر حملات بدافزارها و باج افزارها به شدت رو به رشد و افزایش بوده است. در واقع، باج افزارها نوعی بدافزار هستند که به مجرمان اینترنتی این امکان را می‌دهند تا بتوانند از طریق کنترل از راه دور، رایانه شخص قربانی را قفل کنند به طوری که کاربر نتواند از سیستم خود استفاده کند، سپس یک پنجره روی رایانه شخص نمایان می شود و به او هشدار می دهد تا زمانی که هزینه ای پرداخته نشود، نمی تواند قفل فایل های رایانه اش را باز کرده و از آن استفاده کند.

همانطور که دولت چین بتازگی خبر از تشکیل یک ارتش امنیت سایبری داده است، لازم است تمامی کشورها عزم خود را برای مقابله با معضل حملات سایبری جزم کنند و به همین منظور باید با بکارگیری تمامی متخصصان و کارشناسان زبده خود، یک دیوار محکم به دورفضای امنیتی خود بکشند تا بدین وسیله امنیت سایبری و حفاظت اطلاعات خود و شهروندان خود را بالا ببرند دو آسیب ها و خسارات حاصله را به حداقل ممکن برسانند.

بنابراین انتظار می رود سرنوشت امنیت سایبری در ۱۰ سال آینده بسیار پیچیده تر از آن چیزی باشد که بتوان حتی درباره آن حدس زد. اما چیزی که واضح و بدیهی است آن است که در حال حاضر و با سرعت چشمگیر پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات نمی توان بطور قطع آن را پیش بینی کرد.