فناوری تشخیص چهره جایگزین کارت‌های بانکی

فناوری تشخیص چهره جایگزین کارت‌های بانکی
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶

بانک کشاورزی چین در تعدادی از دستگاه‌های خودپرداز خود، به تغییر سیستم تشخیص هویت اقدام کرده و سیستم تشخیص چهره را جایگزین کارت بانکی کرده است.

به گزارش گرداب، بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بانک کشاورزی چین در تعداد محدودی از دستگاه‌های خودپرداز خود، برای انجام و ارائه خدمات بانکی، بجای دریافت کارتهای بانکی از فناوری تشخیص چهره استفاده کرده است. با بکارگیری این روش دیگر نیازی به همراه داشتن کارت بانکی نخواهد بود و مشتریان می‌توانند با فناوری تشخیص چهره وارد حساب بانکی خود شده و از تمام امکانات و خدمات دستگاه‌های خودپرداز استفاده کنند.

مشتریان و کاربران برای استفاده از این خودپردازها تنها کاری که باید انجام دهند، فشار دادن کلید دریافت پول با استفاده از تشخیص چهره است. پس از فشردن کلید مورد نظر، دوربین دستگاه خودپرداز اقدام به اسکن چهره مشتری می‌کند و در صورت مثبت بودن شناسایی، کاربر باید شماره تلفن و شماره شناسایی خود را وارد کند. سپس در مرحله‌ بعدی، مشتری باید عدد و میزان پول مورد نیاز خود را برای برداشت در کنار رمز عبور وارد کند. پس از موفقیت تراکنش و اتمام این مراحل، مشتریان می‌توانند پول خود را دریافت کنند.

دلایل جایگزین سازی استفاده از کارتهای بانکی با فناوری تشخیص چهره بسیار منطقی به‌نظر می‌رسد. این بانک چینی اعلام کرده است که با استفاده از سیستم تشخیص چهره می‌توان مانعی برای کپی کردن کارت‌های بانکی به منظور سوء استفاده ایجاد کرد. همچنین در صورت استفاده از فناوری تشخیص چهره در دستگاه‌های خودپرداز، شانس گیر کردن کارت در دستگاه و مشکلات بعدی آن به مراتب کاهش پیدا می‌کند.

یکی از کارکنان بانک کشاورزی چین بر این باور است که استفاده از سیستم تشخیص چهره همزمان با دریافت شماره شناسایی، شماره تلفن و رمز عبور از امنیت بیشتری در مقایسه با کارت های بانکی برخوردار است. همچنین با توجه به در اختیار داشتن تصاویر مشتریان، دوربین‌های امنیتی تعبیه‌شده در بانک می‌توانند بسرعت مشتریان خود را شناسایی کنند و بدین ترتیب احتمال انجام فعالیت‌های بانکی غیرقانونی بسیار کاهش پیدا می‌کند.

بانک کشاورزی چین در نظر دارد فناوری تشخیص چهره  را در تمام  دستگاه‌های خودپرداز خود قابل دسترس عموم قرار دهد. البته لازم به ذکر است که سقف برداشت از دستگاه خودپرداز به این روش به ۴۵۷ دلار محدود شده است.

در اینجا باید گفت که بانک کشاورزی چین اولین بانکی نیست که از فناوری تشخیص چهره در دستگاه‌های خودپرداز خود استفاده کرده است و پیش از این، بانک بازرگانی چین این فناوری را بکار گرفته بود.

هرچند این سیستم مزایای بسیاری دارد، اما چالش‌ها و مشکلات زیادی را نیز پیش روی بانک‌ها و دولت این کشور قرار می‌دهد. بعنوان مثال هزینه‌ بالای نگهداری از دستگاه‌های مجهز به فناوری تشخیص چهره و اعتماد مشتریان از جمله مهمترین چالش‌های استفاده از این روش هستند که البته بانک‌های چینی، مشکل اعتماد مردم را قابل حل می دانند.