آذری جهرمی:

برجام قابل مذاکره مجدد نیست

برجام قابل مذاکره مجدد نیست
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶

وزیر ارتباطات گفت: همانطور که رئیس‌جمهور روز گذشته اعلام کردند برجام قابل مذاکره مجدد نیست زیرا در آن زمان با شرایط و ابعاد مشخص به یک توافق بین‌المللی رسیده‌‌ایم.

به گزارش گرداب، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم افتتاح هفته جهانی فضا در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه نقاط مداری که به نام یک کشور در مدار زمین به ثبت می رسد تا دو سال قابل رزرو خواهد بود، اضافه کرد: در این نقاط با توجه به نیاز هر کشور ماهواره قرار می گیرد.

وزیر ارتباطات افزود: در دولت قبل با توجه به تحریم ایران موفق به قرار دادن ماهواره در نقاط ثبت شده بنام ایران نبود اما هم اکنون با هماهنگی صورت گرفته ۵ درخواست جدید را برای ثبت نقاط مداری داشته ایم.

وی با بیان اینکه هم اکنون در دو حوزه صدا و تصویر و تبادل دیتا از نقاط فضایی ثبت شده متعلق به ایران با هماهنگی فرکانسی صورت گرفته استفاده می کنیم خاطرنشان کرد: از این لحاظ مشکلی وجود ندارد و در حال هماهنگی برای ثبت و قرار دادن ماهواره در نقاط مداری جدید هستیم. در همین حال قصد داریم با تعاملات بین الملل این نقاط مداری را به اپراتورهای بین المللی برای استفاده و قرار دادن ماهواره اجاره دهیم.

‌نیازی به برقراری ارتباطات ماهواره ای در مناطق کوهستانی نداریم

وزیر ارتباطات در مورد فعالیت ماهواره های خارجی برای ارتباط رسانی تلفنی در مناطق کوهستانی و صعب العبور گفت: تاکنون گزارشی نداشتیم که در مناطق کوهستانی و صعب العبور برای برقراری ارتباطات تلفنی مردم از ارتباطات ماهواره ای و تلفن های ماهواره ای استفاده کنند. در حال حاضر تنها برخی سازمان ها مانند هلال احمر و اورژانس از تلفن های ماهواره ای در برخی نقاط استفاده می کنند که ممانعتی نیز وجود ندارد.

وی تاکید کرد: این شبکه ها به صورت تجاری و با مجوز رگولاتوری در حال فعالیت هستند و با توجه به اینکه کشور نیازی به این سرویس ندارد مقرون به صرفه نخواهد بود که بخواهیم برای ارتباطات مناطق صعب العبور از ارتباطات ماهواره ای استفاده کنیم.

نقشه راهبردی خدمات فضایی در کشور ظرف سه ماه تدوین می شود

آذری جهرمی با تاکید بر لزوم استفاده از کاربردهای فناوری فضایی در زندگی مردم و جلوگیری از هدر رفت هزینه های فضایی گفت: باید نقشه راهبردی و طرح توسعه صنعت فضایی برای کاربرد این خدمات در کشور تدوین شود.

وی اضافه کرد: حدود یک ماه پیش این درخواست را به رئیس سازمان فضایی داده ایم که حداکثر ظرف سه ماه پیش نویس اولیه نقشه راه توسعه فناوری فضایی در کشور تدوین و به ما ارائه شود.

وزیر ارتباطات گفت در این برنامه جامع باید پروژه های که می تواند از نظر اقتصادی به صرفه باشد مشخص شود و نیز پروژه هایی که در زندگی روزمره مردم کاربردی است تعیین گردد و متناسب آن برآورد بودجه خواهیم داشت

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد دلیل تدوین مجدد برنامه توسعه فضایی کشور با توجه به اینکه پیش از این برنامه ۱۰ ساله فضایی به تصویب رسیده است گفت: نقشه راه توسعه صنعت فضایی یک لایه بالاتر از برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور خواهد بود و هیچ تعارضی با آن ندارد بلکه مکمل آن بوده و در لایه های کاربردی اقدامات مدنظر را استخراج کند در همین حال ممکن است نیاز داشته باشد که برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور را در برخی مفاد با توجه به این نقشه راه بازنگری کنیم.

استفاده از فناوری های فضایی در کشور در حد استانداردهای جهانی نیست

جهرمی با انتقاد از اینکه هم اکنون علم فضا در زندگی روزمره مردم جاری نیست و استفاده از این صنعت متناسب با استانداردهای جهانی نبوده گفت: باید بجای شعار هفته جهانی فضا که «اکتشاف جهان های جدید در فضا» است، شعار «کاربردهای جدید فضایی در ایران» را جایگزین کنیم.

وزیر ارتباطات افزود :اینکه چند ماهواره و پرتاب داشته باشیم اگرچه مهم است اما بدون هدف معنا نمی دهد و باید طوری باشد که بتوانیم کاربرد اساسی این فناوری را در کشور کشف کنیم و فقط فعالیت های پژوهشی برایمان مهم نباشد. بر این اساس نیازمند تدوین نقشه جامع فضایی کشور هستیم تا تقسیم کار مطلوب در این حوزه شکل بگیرد امروز حوزه ها و فعالیت ها مشخص نیست و شاهد موازی کاری در عرصه فضا هستیم.

جهرمی با اشاره به پیوست حکم ابلاغی وزیر ارتباطات که توسط رئیس جمهور ارائه شده است، گفت: نیازمندهایی در حوزه فضا به وجود آمده است و بر این اساس باید اهداف اقتصادی و حاکمیتی ما در عرصه فناوری فضایی در کشور مشخص شود در همین حال باید اهداف پروژه های پژوهشی در این بخش نیز تفهیم شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه فناوری فضایی در دنیا حرفهایی برای گفتن داریم اما به دلیل نداشتن ماهواره عملیاتی شاهد هستیم که برخی شبکه های تلویزیونی را از ماهواره ما حذف کردند ، گفت: اینکه بگوییم ماهواره چه زمانی پرتاب می شود یا چه اتفاقی می افتد که ماهواره ای پرتاب نمی شود موضوع درستی است اما باید بیشتر پرسید که دستاوردهای علمی فضایی ما چیست؟

وزیر ارتباطات از نخبگان عرصه فضا در کشور خواست که به عنوان خرد جمعی برای وی بنویسند که کاربری های اساسی ما در حوزه فناوری فضایی و نیز هزینه و فایده این فناوری چه بوده تا بتوان بر اساس سند بالادستی و اهداف مشخص شده یک مسیر درست را برای ادامه راه فناوری فضایی در کشور انتخاب کرد.

نخبگان ایرانی ماهواره ای ساختند که سه سال در فضا می ماند

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه هم اکنون دانشمندان و نخبگان فضایی در کشور بدون کمک مراجع بین المللی توانمندی ساخت ماهواره های متعدد را دارند گفت: در نمایشگاه هفته جهانی فضا شاهد هستیم که این دانشمندان و نخبگان می توانند ماهواره ای بسازند که سه سال در فضا می ماند. باید بگوییم از لحاظ دانش فنی و توانمندی ساخت مشکلی نداریم اما باید عزم جدی برای برنامه های فضایی داشته باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد که سال آینده به جای بهره برداری و افتتاح پروژه بگوییم که چه تعداد کاربرد و ارائه خدمات در حوزه فناوری فضایی داشته ایم.

جهرمی تاکید کرد : در حوزه ماهواره های صلح آمیز غیردفاعی مسئولیت تام با وزارت ارتباطات  است و این وزراتخانه باید سند راه فعالیت فضایی در کشور و تقسیم کار ملی را انجام دهد.

برجام قابل مذاکره مجدد نیست

جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از نظر وی آیا برجام قابل مذاکره مجدد است گفت:  همانطور که رئیس جمهور نیز تاکید کرده اند سند برجام قابل مذاکره مجدد نیست و ابعاد و شرایط آن در زمان مشخصی به یک توافق بین المللی رسیده و طرفین بر آن توافق کرده اند. به همین دلیل نیازی نیست که این توافق بخواهد مجددا تکرار شود