قاچاق لوح فشرده به دلیل عدم حمایت از تولید

قاچاق لوح فشرده به دلیل عدم حمایت از تولید
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶

نایب رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی با انتقاد از معضل قاچاق واردات لوح فشرده ، خواستار اجرای جدی قانون کپی رایت در کشور شد.

به گزارش گرداب، عبدالرضا نوروزی گفت: هم اکنون با وجود پایین بودن تعرفه ها، لوح فشرده به صورت قاچاق وارد کشور می شود و اگر تعرفه این واردات، افزایش یابد بازهم موجب می شود که دست قاچاقچیان بیشتر از این باز شود.

رئیس اتحادیه صنایع لوح‌های فشرده کشور درباره اینکه تعرفه واردات چقدر می تواند در صنعت لوح فشرده اثرگذار باشد، گفت: ما در برخی موارد مخالف افزایش تعرفه‌ها هستیم چراکه این امر می تواند باعث تشدید قاچاق شود و هم اکنون شاهد هستیم که حتی با وجود پایین بودن تعرفه ها، کالاهای این حوزه به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

وی با اشاره به خدمات تولیدکنندگان لوح فشرده پرشده در کشور افزود: شرکتهایی که در عرصه لوح فشرده در کشور فعال هستند، هم در عرصه تولید و هم در زمینه جلوگیری از تهاجم فرهنگی در این سالها اثرگذار بوده اند و لذا باید حمایت شوند. از این رو باید قانون کپی رایت با جدیت بیشتر اجرا شود تا با تقویت شرکتهای تولید کننده داخلی، بتوان در برابر تهاجم فرهنگی ایستادگی کرد.

نوروزی در خصوص شکل و نوع حمایتی که باید از فعالان صنعت لوح فشرده صورت گیرد، گفت: اگرچه طی این سالها صنعت لوح فشرده به خوبی کنترل نشده است اما هنوز هم دیر نیست و می توان از طریق تحول در میزان سود اعتبارات اعطایی بانکها به صنایع، مشکلات این بخش را حل کرد.

نائب رئیس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ادامه داد: نرخ سود بانکی با وجود اصلاحات به ۱۸ درصد رسیده که قابل قیاس با بهره ۱ تا ۵ درصدی در کشورهای پیشرفته نیست. درواقع پرداخت نرخ بهره ۲۵ درصدی به بانکها، باخت اول در عرصه تولید است که باعث می شود تولیدکننده لوح فشرده نتواند با دنیا رقابت کند.

وی گفت: باید تسهیلاتی که در اختیار تولیدکننده قرار می گیرد با نرخ بهره پایین و سیاست صحیح اختصاص یابد.