تهدیداتی که موجب رشد ایران شد

تهدیداتی که موجب رشد ایران شد
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶

رویترز طی گزارشی نوشت: کارآفرینان بخش فن آوری ایران با سرمایه ای کم اما با امیدی بالا آموخته اند که چگونه با وجود دشمنی های آمریکا و برخی تنگناهای داخلی به فعالیت خود ادامه دهند.

به گزارش گرداب، کارآفرینان بخش فن آوری ایران با سرمایه ای کم اما با امیدی بالا آموخته اند که چگونه با وجود دشمنی های آمریکا و برخی تنگناهای داخلی به فعالیت خود ادامه دهند.

استارت آپ های آنها و نرم افزارهای تجارت الکترونیک آنها به لطف حمایت های زیرساختی دولتی و نسل جوان تحصیلکرده در داخل و خارج از کشور در حال رونق گرفتن است. با وجود اینکه صنعت نفت ایران هنوز نتوانسته بعد از لغو تحریم ها، سرمایه خارجی قابل توجهی جذب کند، برخی از این شرکت ها حتی موفق به جذب سرمایه گذاری خارجی نیز شده اند.

اما به رغم لغو برخی از تحریم های بین المللی زندگی برای این شرکت ها همچنان با سختی به پیش می رود. فضا در واشنگتن علیه ایران بار دیگر منفی شده و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این سیگنال را ارسال کرده که ممکن است ضمن خروج از برجام تحریم های تازه ای را علیه این کشور به اجرا بگذارد.

در صدر این مشکلات، اقدام شرکت های گوگل و اپل قرار دارد که به صورت موقت یا نامحدود نرم افزارهای تلفن همراه ایرانی را از فهرست نرم افزارهای ارائه شده در فروشگاه های مجازی خود حذف کرده اند.

با این وجود، خلاء حضور شرکت های بزرگ آمریکایی نظیر آمازون و اوبر در ایران به همتایان ایرانی این شرکت ها این فرصت را داده تا رشد سریعی را تجربه کنند. بسیاری دیگر از شرکت های اینترنتی ایرانی نیز در حال طی مسیری مشابه هستند.

ربیعی، مدیر شرکت تورکوئیز، که در زمینه تسهیل سرمایه گذاری در ایران فعالیت می کند گفت، لفاظی های ترامپ ممکن است بالعکس موجب کمک به رشد بخش فن آوری ایران شود.

ربیعی در این باره گفت: «اگر وی همچنان در به صحبت کردن در مورد تحریم ها ادامه دهد، این موجب افزایش ریسک سرمایه گذاری در ایران خواهد شد، اما در عین حال، مانع از ورود بسیاری از شرکت های رقیب خارجی به بازار ایران خواهد شد... دیگر بازیگران بزرگ خارجی وارد بازار ایران نخواهند شد.»

آمارهای دقیقی در مورد حجم سرمایه گذاری خارجی انجام شده در شرکت های فن آوری ایرانی در دسترس نیست. اما ربیعی، این رقم را از زمان اجرای برجام صدها میلیون ها دلار برآورد می کند.

در مقابل، هجوم شرکت های خارجی برای بهره برداری از ذخایر انرژی ایران آنگونه که انتظار می رفت محقق نشده است. گروه انرژی توتال فرانسه در حال سرمایه گذاری در یک پروژه گازی در ایران است، اما ایران هنوز هیچ قرارداد مهمی در زمینه نفتی با شرکت های بین المللی منعقد نکرده است.

سرمایه گذاری خارجی در بخش فن آوری ایران در مقایسه با قراردادهای بزرگ منطقه ای نظیر خرید ماه مارس شرکت اماراتی سوق دات کام توسط آمازون چندان قابل توجه نیست. آمازون ارزش این معامله را فاش نکرده، اما شرکت رقیب برای خرید این شرکت اینترنتی 800 میلیون دلار پیشنهاد کرده بود.

با این وجود، ربیعی همچنان چشم انداز درخشانی را برای شرکت های فن اوری ایرانی پیش بینی می کند. وی افزود: «بسیاری از شرکت های خارحی از من می پرسند بهترین بخش برای سرمایه گذاری در ایران در یک دهه آینده کدام بخش است. من اغلب تجارت الکترونیک و بخش فن اوری را به آنها توصیه می کنم.»