روند "ممیزی پس از نشر" بازی‌های موبایلی

روند
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶

نشست «تشریح روند ممیزی پس از نشر بازی‌های موبایلی» با حضور مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، معاون نظارت و مدیر رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای و همچنین بازی‌سازان برگزار شد.

به گزارش گرداب، نشست «تشریح روند ممیزی پس از نشر بازی‌های موبایلی» با حضور مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، معاون نظارت و مدیر رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای و همچنین بازی‌سازان  یکشنبه 16 مهر برگزار شد.

طرح «ممیزی پس از نشر» که به منظور هموار ساختن راه برای عرضه بازی‌های داخلی از ابتدای سال ۹۴ اجرایی می‌شود، به‌زودی با اضافه شدن پرسش‌نامه‌ای به مارکت‌های دیجیتال تکمیل خواهد شد.

حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره ممیزی پس از نشر گفت: ما معتقدیم که باید میان بازی‌های داخلی و خارجی تفاوت قائل شد و در این راستا در درجه اول باید روند عرضه بازی‌های ایرانی را تسهیل کنیم تا راحت‌تر بتوانند به کسب و کار خود بپردازند. به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که اگر انتشار تمام بازی‌ها را منوط به مجوز بنیاد کنیم، به دلیل تعداد بسیار زیاد بازی‌های موبایلی باعث ایجاد اختلال در این بازار خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر، آپدیت بازی‌هاست و بازی‌سازان خودشان تصمیم می‌گیرند که چه زمانی برای بازی‌هایشان آپدیت منتشر کنند. ممکن است این آپدیت‌ها تنها برای رفع اشکالات باشد یا ممکن است تغییرات محتوایی در بازی ایجاد کرده باشد. به همین دلیل هیچ کشوری در دنیا برای آپدیت‌ها مجوز جداگانه صادر نمی‌کند و این مسئله کار بیهوده‌ای است.

کریمی قدوسی ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا ابتدا بازی‌سازان موبایلی بازی خود را منتشر کنند و سپس ما بازی را بررسی کنیم. اتفاقی که از سال ۹۴ انجام می‌شود. یعنی نظام رده بندی سنی ESRA پنلی در مارکت‌ها دارد که پس از انتشار بازی‌ها آن‌ها را بررسی کرده و به‌ آن‌ها رده سنی می‌دهد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به این‌که این طرح مشکلاتی را نیز به همراه داشته است گفت: از آنجایی که بازی‌ساز بیش از هر فرد دیگری به محتوای بازی خود احاطه دارد، تصمیم بر آن شد تا از این پس پرسش‌نامه‌‌ای تهیه شده تا پیش از انتشار بازی، توسط بازی‌ساز پر شود. پاسخ‌های این پرسش‌نامه به صورت خودکار مشخص خواهد کرد که رده‌سنی مناسب این بازی کدام است. پس از تکمیل پرسش‌نامه، نظام ESRA پاسخ‌ها را با محتوای بازی مقایسه کرده و اگر مغایرتی با معیارهای خود ببیند آن را اصلاح می‌کند. در صورتی که تمام سوال‌ها به درستی پاسخ داده باشند، بازی همان رده‌سنی را که توسط پرسش‌نامه تعیین شده دریافت خواهد کرد.

وی افزود: در نظر داریم این پرسش‌نامه تا دو ماه آینده در پنل‌های مارکت‌های دیجیتال تعبیه شده و این طرح اجرایی شود.

 انتشار بازی‌های موبایلی خارجی منوط به دریافت مجوز است

کریمی قدوسی در رابطه با انتشار بازی‌های موبایلی خارجی گفت: ممیزی پس از نشر برای این دست از بازی‌ها اعمال نمی‌شود بلکه انتشار این بازی‌ها منوط به دریافت مجوز از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است.

وی افزود: دلایل مختلفی برای این کار وجود دارد. مثلا ناشر یک بازی خارجی که آن را هم منتشر کرده اما از نظر محتوایی مشکل دارد، پیش‌پرداخت قابل توجهی را به سازنده خارجی بازی پرداخت کرده است. در چنین حالتی شرایط برای این ناشر خیلی سخت شده و ممکن است در صورت حذف بازی متضرر شود. در نتیجه تصمیم گرفتیم تا به بازی‌های خارجی قبل از انتشار مجوز دهیم تا هم از نظر محتوایی بازار را کنترل کنیم و هم مشکلی برای ناشر داخلی پیش نیاید.

محمدرضا داوودی معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این زمینه گفت: صدور مجوز بازی‌های خارجی از طریق سامانه ملی بازی‌های رایانه‌ای به صورت کاملا الکترونیکی انجام خواهد شد تا بروکراسی‌های اداری به حداقل ممکن برسد. برنامه داریم تا مجوز انتشار بازی‌های موبایلی خارجی را نهایتا طی یک هفته صادر کنیم.

 اولتیماتوم جدی به مارکت‌های دیجیتال

حسن کریمی قدوسی در پاسخ به پرسش یکی از بازی‌سازان درباره بررسی محتوای بازی‌ها توسط برخی مارکت‌ها گفت: تاکنون برخی از مارکت‌ها خودشان ممیزی‌هایی را در نظر گرفته بودند و گاهی اوقات اختلافاتی با نظام رده‌بندی ESRA داشتند. اما اولتیماتومی جدی به تمام مارکت‌ها داده شده که از این پس تنها ESRA است که باید بازی‌ها را از نظر محتوایی تایید و بررسی کند. اگر در این زمینه همکاری‌های لازم صورت نگیر برخلاف میل‌مان انتشار تمام بازی‌ها را منوط به دریافت مجوز از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای خواهیم کرد.

وی افزود: در همین راستا و در پنلی که قرار است مارکت‌ها تا دو ماه آینده در اختیار ما قرار دهند؛ اگر محتوای یک بازی مورد تایید نباشد، ESRA می‌تواند بازی را مستقیما از مارکت حذف نماید تا زمانی که محتوای بازی اصلاح شود.

کریمی قدوسی بیان کرد:‌ اخیرا نیز به بازی‌سازان بیش از ۵۰۰ بازی ایمیل زده شده تا محتوای بازی‌های خود را اصلاح کنند و اگر طی دو هفته این اتفاق نیفتد این بازی‌ها تا زمان اصلاح از روی مارکت حذف می‌شوند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تشریح کرد: همزمان که ما قصد داریم فضای کسب و کار را آزاد کنیم، به تعهدات نظارتی خودمان نیز پایبندیم و قصد نداریم یکی را فدای دیگری کنیم.

 

 روند «ممیزی پس از نشر» بازی‌های موبایلی تشریح شد

۱۸۰۰۰ بازی موبایلی بررسی شده‌اند

رضا احمدی­ مدیر نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای نیز در ادامه این مراسم گفت: تا به امروز 18 هزار بازی موبایلی رده بندی سنی شده‌اند و ما تلاش کردیم تا در این دو سال گذشته کمترین را در این مورد برای بازی‌سازان داخلی به وجود بیاوریم.

وی افزود: با این حال ما باز هم سعی کردیم تا با ارایه پرسشنامه برای دریافت رده‌بندی سنی راه را برای عرضه بازی‌های داخلی هموار‌تر کنیم.

احمدی با اشاره به اینکه سوالات پرسشنامه‌ها چندان پیچیده نیست گفت: سوالات طوری درنظر گرفته شده‌اند که بازی‌سازان بتوانند به راحتی به آن‌ها پاسخ دهند و شاید بتوان گفت بازی‌سازان نهایتا 10 دقیقه زمان برای پر کردن فرم پرسشنامه وقت صرف خواهند کرد.

احمدی درباره موارد اخلاقی بازی‌ها که براساس سلایق و تفکرات انسان‌ها ممکن است متفاوت باشد گفت: حساسیت روی این مورد بیش از بقیه است و صرفا به پرسش‌نامه اکتفا نمی‌شود. ما توصیه می‌کنیم اگر بازی‌سازان فکر می‌کند ممکن است بازی آن‌ها مسئله اخلاقی خاصی داشته باشد، از کارشناسان بخش ESRA کمک بگیرند و بازی خود را قبل از انتشار برای این بخش بفرستند تا کارشناسی‌های لازم انجام و شک و شبهات برطرف شود.

مدیر نظام رده بندی سنی بازی‌ها افزود: در آینده نزدیک این پرسش‌نامه را برای بازی‌سازان ارسال خواهیم کرد تا با روند آن آشنا شوند. چیز جدیدی به آن اضافه نشده و همان معیارهای ESRA که اکثر بازی‌سازان با آن آشنا هستند در قالب پرسش‌نامه آورده شده است.