آیا با پیام توئیتری می‌توان به جنگ اخبار جعلی رفت؟

آیا با پیام توئیتری می‌توان به جنگ اخبار جعلی رفت؟
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶

درحالی که انتظار می رود وزیر ارتباطات با توجه به مسئولیتش به طور مستقیم به رفع ایرادات شبکه‌های اجتماعی بپردازد، جهرمی در پیامی به مدیر تلگرام به مانند یک فرد عادی به فضای اخبار جعلی انتقاد کرده است.

به گزارش گرداب، پس از شایعه‌پراکنی برخی از کانال‌های تلگرامی که نمونه بارز فیک نیوزها و اخبار جعلی هستند، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتی خطاب به پاول دوروف موسس تلگرام نوشت: «ما از جریان آزاد اطلاعات حمایت می‌کنیم اما ترویج تنفر و اطلاعات غلط را محکوم می‌کنیم.»

دوروف نیز در توییتی در پاسخ به وزیر ارتباطات نوشت: «طبق قانون‌های تلگرام گسترش خشونت و سخنان تنفر امیز را متوقف می‌کنیم. با تکیه بر گزارش کاربران، مصادیق خشونت بار و تنفر برانگیز را متوقف می‌کنیم.»

اینکه وزیر ارتباطات ایران نسبت به فضای مثبت و سالم اطلاعاتی در شبکه اجتماعی مانند تلگرام حساسیت و توجه لازم را دارد موضوع قابل تقدیری است اما با توجه به جایگاهی که وزیر دارد به نظر می‌رسد نوع گفتگو و رایزنی وزیر با مراکز مربوطه بایستی متناسب با مسئولیت وی باشد. اینکه وزیر ارتباطات به مانند یک فرد عادی بدون در نظر گرفتن جایگاه و مسئولیت خود به موسس شبکه تلگرام پیام می‌فرستد نمی توان چندان انتظار داشت که در این حوزه تغییراتی به‌وجود بیاید. این درحالی است که می‌توان با توجه به موارد حقوقی و از جایگاه نمایندگی مردم ایران نسبت به این موارد اقدام کرد و به نظر می‌رسد که در این حوزه پیگیری‌ها نتیجه بخش‌تر خواهد بود.

ضمن اینکه انتظار می‌رود وزارت ارتباطات در این جهت بیشتر از ارسال یک پیام نسبت به پاکسازی فضای مجازی اقدام کند.

از سوی دیگر بمباران مخاطبان با اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی به موضوع مهمی در فضای مجازی تبدیل شده است که می‌طلبد وزارتخانه‌ ارتباطات برای این موضوع برنامه مشخصی داشته باشد و با رایزنی‌های مستمر و مستقیم نسبت به پاکسازی این فضا از شایعات با حفظ جریان آزاد اطلاعات اقدام کند.

منبع: مشرق