مبارزه با اخبار جعلی از طریق بلاکچین

مبارزه با اخبار جعلی از طریق بلاکچین
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶

یک بنیاد سوییسی با استفاده از بلاک‌چین بستری را برای نویسندگان فراهم کرده است تا با اعتبار سنجی محتوا، جعلی یا حقیقی بودن آن تشخیص داده شود.

به گزارش گرداب، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به اندازه‌ای گسترده است که هرگونه محتوایی مانند اخبار جعلی به سادگی در آن پیدا می‌شوند و به سختی می‌توان صحت آن‌ها را تشخیص داد. این موضوع بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 شدت بیشتری به خود گرفت و شرکت‌های بسیاری مانند فیس‌بوک و گوگل سعی دارند به روش‌های مختلف با آن مبارزه کنند.
بنیاد خصوصی پابلیکیو1 (PUBLIQ) سوییس به تازگی بستر آینده‌ی خود را با نام «آیکو» (ICO) معرفی کرد. آیکو بر پایه‌ی بلاک‌چین عمل کرده و امکان به اشتراک‌گذاری اخبار و محتوای چندرسانه‌ای حقیقی را فراهم می‌کند. این بستر به نویسندگان و خواننده امکان می‌دهد از طریق روشی مشابه بیت‌کوین با اخبار جعلی مبارزه کنند.
در مبارزه با اخبار جعلی ناشرانی که هیچ کنترلی روی محتوای بدون سانسور نوشته شده توسط نویسندگان یا نظارت بر روی جامعه‌ی آن‌ها ندارند، می‌تواند باعث شکسته شدن بلاک‌ها بشود.
هدف پابلیکیو ایجاد یک اقتصاد قابل‌اعتماد با استفاده از بلاک‌چین است که تمام منافع آن بین ارائه‌دهندگان محتوا و دیگر مصرف‌کنندگان بستر آیکو توزیع می‌شود.
منافع یا پاداش ارائه شده در بستر آیکو، توکنی به نام «PBQ» است. این توکن برای نویسندگان نقش نوعی ابزار را داشته و برای مثال به آن‌ها اجازه می‌دهد در کانال‌های مختلف به انتشار پست و تبلیغات بپردازند. به علاوه این سکه‌ها برای مشترکان بستر یاد شده ایجاد انگیزه می‌کنند.
زمانی که یک نویسنده پستی را در پابلیکیو منتشر می‌کند، خوانندگان می‌توانند آن را لایک کرده، به اشتراک بگذارند یا آن را نشانه‌گذاری بکنند. در نتیجه به مرور زمان اعتبار نویسنده و کانالی که در آن مطلب منتشر شده است، افزایش می‌یابد. نویسندگانی که دارای اعتبار بیشتری باشند، مطالبشان با احتمال بالاتری خوانده می‌شود و پاداش‌های بزرگ‌تری دریافت می‌کنند.
بستر خبری بلاک‌چین شرکت  پابلیکیو از امنیت بالایی برخوردار است. دقیقاً مشابه با  تراکنش‌های بیت‌کوین، همه‌ی مطالب رمزنگاری و در سراسر شبکه‌ای همتا به همتا2 (P2P) به اشتراک گذاشته شده‌اند. این موضوع باعث می‌شود تا نگرانی از دست‌کاری‌های خارجی یا آسیب دیدن محتوا توسط بدافزارهایی مانند «فیسلیکر» (Faceliker) از بین برود.
گاجیک یگی‌آذریان (Gagik Yeghiazarian)، موسسه پابلیکیو توضیح داد یکی از اصلی‌ترین چالش‌های آن‌ها ایجاد بستری بود که افراد مختلف از سراسر جهان بتوانند به یکدیگر اعتماد کرده و همه بتوانند از مزایای آن بهره‌مند بشوند. این بنیاد درنهایت تصمیم گرفت از بلاک‌چین استفاده بکند

___________________________

1- پابلیکیو یک بنیاد غیرانتفاعی است که اکوسیستمی امن را برای نویسندگان فراهم آورده و آن‌ها را در مرکز صنعت چاپ و نشر قرار می‌دهد.
2- در شبکه‌های همتا به همتا، سرور و خدمات گیرنده در یکی سطح قرار داشته و رایانه‌ها می‌توانند به صورت همزمان به ایفای هر دو نقش بپردازند.