آذری جهرمی:

زائران اربعین از سیم‌کارت‌ عراقی استفاده کنند

زائران اربعین از سیم‌کارت‌ عراقی استفاده کنند
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به زائران اربعین حسینی توصیه کرد که در خاک عراق از سیم کارت های عراقی استفاده کنند تا هزینه مصرف دیتای آنها کمتر شود.

به گزارش گرداب، محمد جواد آذری جهرمی در نشست خبری که در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شد، با اشاره به تمهیداتی که برای افزایش کیفیت ارتباطات زائران اربعین حسینی در مرز ایران و عراق و نیز خاک عراق اندیشیده شده است، گفت: ارائه خدمات رایگان وای فای با ایجاد چتر وای فای در مناطق مرزی ایران از جمله برنامه هایی است که برای زوار کربلای معلی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ارائه خدمات ارتباطی به زائران اربعین سه موضوع را در پیش داریم، گفت: موضوعاتی که مربوط به درون خاک ایران باشد به راحتی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورهای ایرانی قابل حل بوده و مطمئن هستیم اپراتورها خدمات مناسبی به زائران خواهند داد اما در بخشی که مربوط به ارتباطات میان دو کشور است به تفاهماتی رسیده ایم و قول سمت عراق را گرفته ایم که ارتباطات بدون مشکل به کاربران ارائه شود اما در بحث حاکمیت عراق همچنان مذاکرات در حال انجام است تا بتوانیم تعرفه خدماتی که زائران اربعین دریافت می کنند را کاهش دهیم.

وی با اشاره به سفر خودبه کشور عراق برای انجام مذاکرات گفت: ما از سمت ایران آماده پایین آوردن تعرفه هستیم اما از سمت بخش خصوصی اپراتوری عراق و همچنین شرکت اتصالات عراق هنوز برای کاهش تعرفه ها وعده ای دریافت نکرده ایم.

وی با اشاره به برخی انتقادات از اینکه یک دقیقه مکالمه به آمریکا ۷۰ تومان است اما مکالمه با عراق دقیقه ای ۴۰۰ تومان محاسبه می شود، گفت: ما سال گذشته نیز نرخ تعرفه را پایین آوردیم اما طرف عراقی به رغم قول هایی که داده بود تعرفه را پایین نیاورد. بر این اساس حتی در سفر حیدرالعبادی به ایران از سوی ریاست جمهوری این موضوع را پیگیری کردیم و قرار شد موانع ارتباط رسانی به زوار ایرانی در عراق حل شود.

جهرمی با اشاره به اینکه اپراتورهای ایرانی آماده پرداخت هزینه خدمات رسانی به شرکت های عراقی هستند، گفت: با این وجود سال گذشته به دلیل شکایت اپراتورهای عراقی از نصب تجهیزات وای فای در مسیر کربلا به نجف مجبور شدیم این ارتباطات را قطع کنیم.

وی ادامه داد:امسال نیز از این که در نصب تجهیزات مانعی از سمت عراق ایجاد نشود اطمینان خاطر نداریم و به نظر می رسد که شبکه عراق در مسیر کربلا و نجف ظرفیت و کیفیت لازم را برای ارتباط رسانی به زوار ایرانی نداشته باشد. اما در کربلا و نجف به نظر نمی رسد با مشکلی مواجه شویم.

وزیر ارتباطات به زوار ایرانی توصیه کرد که در کشور عراق از سیم کارت های عراقی استفاده کنند و گفت: بهتر است زائران پس از ورود به کشور عراق از سیم کارت های عراقی استفاده کنند تا هزینه مصرف دیتای آنها کاهش یابد. در همین حال هزینه برقراری ارتباط میان زوار در کشور عراق با سیم کارت های عراقی به صرفه تر است.