سهم هر ایرانی از اینترنت چقدر است؟

سهم هر ایرانی از اینترنت چقدر است؟
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶

رشد جهشی کاربران اینترنت در ایران طی چند سال گذشته برای همه ملموس بوده است. در کنار این مساله اما باید دید سرانه دسترسی به اینترنت و همینطور سرانه حجم اختصاص یافته به هر فرد برای اینترنت داخلی و بین‌المللی در چه وضعیتی است.

به گزارش گرداب، به اعتقاد کارشناسان فعالیتهای صورت گرفته و دستاوردهای کسب شده در حوزه ICT در طول دوره چهار ساله دولت یازدهم با هیچ دوره دیگری قابل مقایسه نیست. این دستاورها به لحاظ کمی یا به عبارتی فراگیری استفاده از اینترنت و یا به لحاظ کیفی و سرعت اینترنت بسیار مشهود بوده است. رشد و فراگیری دسترسی به اینترنت در دنیای امروز باعث شده تا دیگر اینترنت و ارتباطات دیگر یک خدمت لوکس و یا حتی تفننی نباشد بلکه به نیازی ملموس برای زندگی روزانه تبدیل شده است.

طبق آخرین آمارها از رشد دسترسی خانوارها به اینترنت ۷۴/۷ درصد از کاربران اینترنت در گروه سنی ۲۰ تا ۴۹ سال قرار می‌گیرند و ۲۷/۳ درصد از کاربران نیز در گروه سنی ۵۰ تا ۸۹ سال هستند. به طور کلی نیز نسبت به سال ۱۳۹۲ کاربران اینترنت ۵۱ درصد رشد داشته اند.

همچنین ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار خانوار معادل ۶۱ درصد از کل خانوارهای کشور به رایانه دسترسی دارند. تعداد کاربران شش سال به بالای اینترنت نیز ۳۸ میلیون و ۹۹۶ هزار نفر است که معادل ۵۳ درصد از کل جمعیت کشور و در واقع ۱۵ میلیون و ۵۱ هزار خانوار از کل خانوارهای موجود هستند. نسبت خانوارهای دارای اینترنت به کل خانوارها هم ۶۲ درصد است.

مشترکین فعال پهن باند سیار به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۵۱.۳۷ نفر است. مشترکین پهن باند ثابت به همین نسبت ۱۲.۹ نفر به ازای هر ۱۰۰ نفر است. این آمار در شرایطی است که پهنای باند اینترنت داخلی ۶.۹۶۳.۲۰۰ مگابیت بر ثانیه و پهنای باند اینترنت بین الملل استفاده شده تا اواخر خرداد ماه سال جاری (۱۳۹۶) حدود، ۷۶.۸۲۰.۴۰۸ مگابیت بر ثانیه بوده است. پهنای باند اینترنت بین الملل قابل استفاده نیز تا همین ماه در سال ۱۳۹۵، حدود ۹۹۴۹۴۵ مگابیت بر ثانیه و سرانه پهنای باند اینترنت به ازای هر نفر نیز ۱۰ مگابیت بر ثانیه بوده است.

مسئولیت تامین پهن باند اینترنت داخلی و بین الملل استفاده شده و قابل استفاده یا تجهیز شده به عهده شرکت ارتباطات زیرساخت است. اما اعلام اینکه هر خانوار یا فرد به طور میانگین از این حجم ایجاد شده چقدر سهم سرانه دارد از سوی سازمان فناوری اطلاعات اعلام شده است.

براساس تعریف جدید اتحادیه جهانی ارتباطات کاربر اینترنت کسی است که در طول سه ماه گذشته با هر فناوری ارتباطی به شبکه اینترنت متصل بوده و این زمان در تعاریف قبلی ۱۲ ماه بوده است. محاسبه سرانه سهم هر فرد از کل ظرفیت و حجم اینترنت داخلی و بین المللی به دست می آید به این صورت که حجم موجود را بر کل جمعیت تقسیم می کنند تا نسبت سرانه هر فرد به دست آید.