جاسوسی از کاربران توسط یک آنتی ویروس

جاسوسی از کاربران توسط یک آنتی ویروس
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶

ظاهراً ادعاهای برخی متخصصان و کارشناسان در مورد سرک کشیدن ضدویروس کاسپراسکی به رایانه‌های کاربران بیراه نبوده و این برنامه امنیتی فایل‌هایی را بدون اجازه جابه‌جا کرده است.

به گزارش گرداب، مدیران ارشد کاسپراسکی حالا در تلاش هستند تا ترس و وحشت ناشی از انتشار این اخبار را مهار کنند و عملکرد ضدویروس این شرکت را واضح و شفاف نشان دهند.

یوگنی کاسپراسکی موسس و مدیر شرکت کاسپراسکی می گوید نرم افزار ضدویروس تولیدی این شرکت برخی فایل ها را که تهدید مستقیم محسوب نمی شوند از روی رایانه های کاربران کپی کرده است.

به عنوان مثال این نرم افزار ابزاری به نام گری فیش را که برای دستکاری منوی استارت ویندوز به کار می رود را پاک کرده و در مورد دیگری عکسی از فردی مظنون به فعالیت های هکری را از رایانه وی به سرورهای شرکت کاسپراسکای منتقل کرده است.

به هر حال این اقدامات به معنای نقض حریم شخصی کاربران این برنامه ضدویروس است و نشان می دهد که این نرم افزار هم قابلیت سوءاستفاده را دارد.

مدیر کاسپراسکای برخی از این ادعاها و البته نه ادعای آخر را تایید کرده ولی از بیان تعداد موارد انتقال مخفیانه فایل های کاربران یا حذف آنها خودداری کرده است. مقامات آمریکایی حدود یک سال است از شرکت ها و موسسات تجاری خود خواسته اند استفاده از نرم افزارهای امنیتی کاسپراسکای را به علت وابستگی به دولت روسیه متوقف کنند؛ ادعایی که توسط مدیر این شرکت رد شده است.