خطر حملات سایبری در کمین موسسات خیریه

خطر حملات سایبری در کمین موسسات خیریه
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶

طبق گزارش های منتشر شده ، شمار زیادی از موسسات خیریه در جهان، در مقابل تهدیدها و خطرات حملات سایبری آمادگی کافی را ندارند و در معرض آسیب های ناشی از آن قرار دارند.

به گزارش گرداب، در ژانویه سال جاری ۲۰۱۷ میلادی بود که مجرمان سایبری و هکرها، به وب سایت موسسه خیریه Little Red Door واقع در ایالت ایندیانای ایالات متحده آمریکا حمله و اقدام به تهدید و سرقت اطلاعات بانکی خیرین کردند. این خیریه نسبتا کوچک برای بیماران مبتلا به سرطان و همچنین تشخیص زودهنگام این بیماری، اقدام به جمع آوری پول از خیرین و مردم می کرد.

از آنجا که موسسات خیریه جزو شرکت های بزرگ مالی محسوب نمی شوند و سرمایه های هنگفتی نیز در اختیار ندارند، معمولا متخصصان شبکه و امنیت اطلاعات زبده ای را استخدام نمی کنند و به طور کلی در مقایسه با بانک‌ها و سایر شرکت های بزرگ، در امر امنیت سایبری وب سایت های خود سهل انگاری بیشتری می کنند. از این رو، به مراتب بسیار بیشتر از سایر شرکت‌ها در معرض حملات سایبری و هک شدن قرار می گیرند.

با توجه به نتایج و یافته‌های تحقیقات و پژوهش های انجام شده، میزان حملات سایبری در سال آینده میلادی ۲۰۱۸ به اوج خود خواهد رسید؛ بنابر این تمامی شرکت های کوچک و بزرگ در سراسر جهان موظف خواهند بود اقدامات و تمهیدات لازم را برای مقابله با هک شدن اتخاذ کنند تا در برابر مجرمان سایبری و حملات و خسارات جبران ناپذیر آنها، آسیب پذیری کمتری داشته باشند و ضریب امنیت اطلاعات خود و مشتریان خود را به بالاترین حد ممکن برسانند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بد افزارها، باج ‌افزارها و حملات DDOS از جمله تهدیدهای امنیتی بودند که از سال ۲۰۱۶ کاربران فضای مجازی را در معرض خطر حملات سایبری قرار داده اند و موجب لو رفتن اطلاعات شخصی و محرمانه آنها شده است. طبق آمار، حملات سایبری در سال جاری میلادی ۲۰۱۷نیز به اوج خود رسیده و حالا خبر اینکه قرار است در سال‌های آتی اوضاع از این که هست هم نابسامان تر شود، بسیار نگران کننده به نظر می رسد.

همانطور که در اخبار گذشته اشاره شده است، سالانه شرکت ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی بزرگی در سراسر جهان متحمل خسارات و آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شوند که از جمله مهم ترین آنها می توان به حمله سایبری به شرکت مالی اکوئیفاکس در آمریکا، سازمان بهداشت و سلامت در انگلستان، وزارت های دفاع و امور خارجه بسیاری از کشورها، شرکت حسابرسی دیلویت (Deloitte) در آمریکا اشاره کرد.

بنابراین می توان گفت خطر حملات سایبری در کمین تمامی افراد، کاربران و شرکت های کوچک و بزرگ در جهان است و دیگر نمی توان ادعا کرد که کسی از گزند و خطرات حملات سایبری در امان است.

در سال جاری میلادی باج افزار، بدافزار و ویروس های رایانه ای بسیاری در سراسر جهان، اطلاعات محرمانه، خصوصی و مالی میلیون ها نفر را به سرقت بردند و میلیاردها دلار به شرکت های مربوطه و دولت ها خسارت وارد کرده اند.

حمله سایبری توسط بدافزار واناکرای (WannaCry) به طور قطع یکی از مهلک‌ترین حملاتی است که در طول سالهای اخیر صورت گرفته است.

حملاتی که بدافزار واناکرای در سال گذشته به کشورها، سازمانها و شرکتهای بسیاری کرد، خسارات جبران ناپذیر بسیاری را برای آنها برجای گذاشت. به تازگی نیز ویروس رایانه‌ای و بدافزار "خرگوش بد" سر و صدای بسیاری به راه انداخته است و به شرکت‌ها و بانک‌ها و موسسات کوچک و بزرگی در کشورهای مختلف بخصوص در اروپا حمله کرده و اطلاعات محرمانه آنها را به سرقت برده است.

در آخر باید به این نکته مهم اشاره کرد که افزایش تعداد حملات سایبری در جهان، برای همه مردم و دولت ها زنگ خطری محسوب می شود که در صورت اهمال کاری و سهل انگاری، باید متحمل ضرر و زیان های متعددی باشند. پس بهتر است شرکت های مالی و بخصوص موسسات خیریه برای مقابله با تهدیدات احتمالی در فضای سایبری، از تمام قدرت خود استفاده کرده و به مقابله با حملات سایبری بپردازند.