نظریات احتمالی پیرامون زلزله کرمانشاه

نظریات احتمالی پیرامون زلزله کرمانشاه
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶

عده‌ای از کارشناسان معتقدند زلزله‌ی شب گذشته‌ی ایران منشأ طبیعی نداشته و آزمایش سامانه‌ی هارپ آمریکا باعث رخ دادن آن شده است.

به گزارش گرداب، شب گذشته در تاریخ 21 آبان 1396 زلزله‌ای به وسعت 7.3 ریشتر به مرکزیت ثلات باباجانی و قصر شیرین رخ داد و تا لحظه‌ی نگارش این مطلب حدود 200 نفر از مردم عزیزمان فوت کرده و بیش از هزار نفر زخمی برجای گذاشت. ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و همه‌ی مردم ایران، سایبربان به اخباری دسترسی یافته که بر اساس آن، عده‌ای از کارشناسان، زمین‌لرزه‌ی رخ داده را طبیعی ندانسته و معتقدند عواملی انسانی باعث به وجود آمدن آن شده‌اند.
یکی از اصلی‌ترین نظریات مطرح شده نسبت به زلزله‌ی شب گذشته، آزمایش سامانه‌ی هارپ1 (HAARP) توسط آمریکا در مرز ایران و عراق است.
هارپ اولین بار توسط آمریکا در سال 1993 معرفی شد تا با استفاده از امواج رادیویی روی لایه‌ی یونسفر تحقیقاتی صورت بگیرد. این ابزار یک فرستنده امواج الکترومغناطیس است که الکترون‌های موجود در ارتفاع 275 کیلومتری از سطح زمین (یونسفر) را مجبور به جنبش کرده و دمای آن ناحیه را 20 درصد افزایش می‌دهد. نیروی تزریقی به این لایه نوسانات موجی فراوانی ایجاد می‌کند، به صورتی که امواجی با طول‌موج خاص و بسیار کم در بازه یک‌هزارم هرتز تا 40 هرتز ایجاد می‌گردند. این فرکانس‌ها توانایی نفوذ را به عمیق‌ترین نقاط زمین و دریاها دارند.
آمریکا در گذشته اعلام کرده بود هارپ سلاحی الکترومغناطیسی است که می‌توان از طریق آن در یک منطقه خشک‌سالی، باران، طوفان و حتی زلزله‌های شدید ایجاد کرد.
با وجود این لازم به ذکر است مقامات آمریکا تاکنون به دفعات فراوان سعی کرده‌اند با بازی رسانه‌ای، خود را قوی‌ترین ملت جهان نشان بدهند؛ اما در واقع بسیاری از فناوری‌های معرفی شده توسط آن‌ها تا این لحظه حتی به مرحله‌ی اجرا نیز نرسیده است.
موسسه اطلاع‌رسانی سایبربان، به اطلاع می‌رساند که در این زمینه، صرفاً به بیان احتمالات موجود پرداخته و قصد تأیید یا رد مسئله را ندارد. این پروژه در دست بررسی است و در صورت دسترسی به اطلاعات تکمیلی، موارد به اطلاع مخاطبان گرامی خواهد رسید.

_________________________________________

1- High Frequency Active Auroral Research Program