تکلیف "اینترنت غیرحجمی" هنوز مشخص نیست

تکلیف
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶

اعلام تعرفه‌های اینترنت غیرحجمی و اعتراض چند‌باره کاربران نسبت به گرانی آن، بار دیگر احتمال تغییر در این مصوبه را قوت بخشید اما در این شرایط که هنوز تعرفه‌های نهایی مشخص نیست، وزارت ارتباطات توضیحاتی در این باره ارائه کرده است.

به گزارش گرداب، تصویب موضوع اینترنت غیرحجمی و تعیین سقف تعرفه ماهانه ارائه خدمات براساس سرعتهای مختلف توسط وزارت ارتباطات، اعتراضاتی را از سوی کاربران فضای مجازی به همراه داشت و اغلب خواستار رسیدگی مجدد به این تعرفه‌ها شدند.

در حالیکه تعرفه‌های اینترنت غیرحجمی در دولت گذشته نهایی شد اما در دقیقه 90 عمر کاری آن، با دستور وزیر ارتباطات جلوی آن گرفته شد تا نگرانی کاربران با توجه به اینکه افزایش قیمت را به همراه داشت، برطرف شود بار دیگر در این دولت در دستور کار قرار گرفت که باز هم اعتراضاتی را به همراه داشته است.

وزارت ارتباطات که وقت بسیاری را بر سر تصویب تعرفه‌های اینترنت غیرحجمی گذاشته اما گویا همچنان نتوانسته این امر را به دقت پیش برد که بار دیگر محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه اجتماعی خود نوشت «اگر جداول منتشر شده باعث گران شدن سرویسهای ثابت شده باشد، از طرف سازمان تنظیم مقررات مردود شناخته خواهد شد؛ جداول منتشر شده در حال بررسی است و تا صبح یکشنبه موارد مردودی احتمالی اعلام خواهند شد.»

این طرح در حالیکه هنوز به مرحله اجرای کامل نرسیده، دو بار مورد بازبینی قرار می‌گیرد نشان از اهمیت آن در نظر کاربران اینترنت دارد و البته همتی که این وزارتخانه بر اجرای دقیق آن گذاشته است.

پیش از این وزیر ارتباطات گفته بود که در زمینه اینترنت موبایل جایگاه‌مان در برابر دیگر کشورها خوب است و اما در زمینه اینترنت ثابت جایگاه‌ ما مطلوب نیست و جزو گرانترین کشورها به حساب می‌آییم و در رتبه 90 دنیا قرار داریم.

اما در همین حین که وزیر ارتباطات بار دیگر خبر از بررسی تعرفه‌های مصوب داده، معاون وی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شفاف‌سازی تعرفه‌های اعلامی از سوی شرکتهای اینترنتی پرداخته است.

شرکت مخابرات ایران، هفته گذشته تعرفه‌های غیرحجمی خود را اعلام کرد که در آن ابهام بسیاری وجود داشت به عنوان مثال در این جدول تعرفه‌ای سقف مصرف منصفانه اینترنت و سقف مصرف منصفانه داخلی تفکیک نشده بود در حالیکه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی را ملزم کرده بود این تفکیک را قائل شوند.

علاوه بر این، در تعرفه‌های جدید مخابرات هیچ اشاره‌ای به مشترکانی که از سقف مصرف منصفانه عبور می‌کنند، نشده است؛ مشخص نیست که اگر مشترکی از سقف مصرف منصفانه تدارک دیده شده در جدول تعرفه‌های جدید عبور کند باید حجم اضافه خریداری کند یا سرعت سرویس او به 128K کاهش می‌یابد!

در حالیکه ابهام دوم همچنان وجود دارد اما حسین فلاح جوشقانی؛ رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شفاف‌سازی ابهام اول پرداخته است.

وی اعلام کرد: در محاسبه مقدار آستانه مصرف منصفانه ماهیانه یا میزان تبادل ترافیک مجاز در ماه در تعرفه‌های اعلامی شرکتهای ارائه کننده خدمات اینترنت، ترافیک داخلی و بین‌الملل به‌صورت ترکیبی لحاظ می‌شود.

فلاح جوشقانی در تشریح نحوه محاسبه ترافیک داخلی و بین‌الملل گفت: به عنوان نمونه چنانچه آستانه مصرف منصفانه 20 گیگابایت اعلام شده باشد و مشترک صرفاً از ترافیک داخلی استفاده کند، ارائه‌دهنده سرویس باید در محاسبات خود ترافیک داخلی را به گونه‌ای محاسبه کند که مشترک بتواند حداقل 40 گیگابایت استفاده کند و چنانچه مشترک صرفاً ترافیک بین‌الملل استفاده کند میزان استفاده تا 20 گیگابایت خواهد بود.

به گزارش تسنیم، این شفاف‌سازی در حالی صورت گرفته که اصلا ممکن است این مصوبه بار دیگر براساس اظهارات وزیر ارتباطات تغییر کند لذا بهتر بود مسئولان شفاف‌سازیهای لازم را بعد از مصوبه نهایی انجام می‌دادند تا کاربران فضای مجازی، بیش از این دچار سردرگمی نشوند.