هکرها ۱۷ میلیون دلار از بانک های روسیه سرقت کردند

هکرها ۱۷ میلیون دلار از بانک های روسیه سرقت کردند
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶

یک مقام بانک مرکزی روسیه گفت، هکرها در سال ۲۰۱۷ با استفاده از ابزار تست امنیتی «کوبالت استرایک» بیش از یک میلیارد روبل معادل ۱۷ میلیون دلار از بانک های روسی سرقت کرده اند.

به گزارش گرداب، پس از طرح اتهاماتی در این باره که هکرهای تحت حمایت روسیه به اهدافی در آمریکا و اروپا حمله کرده اند، روسیه در خصوص جرائم سایبری به شدت هدف انتقاد قرار گرفته است. البته کرملین همواره این اتهامات را رد کرده است.

اکنون مقامات روسی مایل اند نشان دهند که خود روسیه نیز یکی از اهداف جرائم سایبری بوده و اینکه مقامات روسی در تلاش برای مقابله با آن هستند.

دمیتری سکوبلکین، معاون رئیس کل بانک مرکزی روسیه در یک کنفرانس امنیت اطلاعات در شهر ماگنیتوگوروسک روسیه گفت، 21 «مجموعه حمله» با استفاده از نرم افزار امنیتی کوبالت استرایک در سال 2017 ثبت شده است.

وی افزود: «بیش از 240 سازمان اعتباری هدف این حملات بوده اند که 11 مورد از آنها موفقیت آمیز بوده است. مقدار پول سرقت شده بیش از یک میلیارد روبل بوده است.»

کوبالت استرایک یک ابزار امنیتی است که برای آزمایش میزان قدرت ابزارهای دفاعی سازمان های اعتباری مورد استفاده قرار می گیرد، اما در عین حال توسط هکرها برای حمله به بانک های روسیه و اروپا نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

یک گروه هکری که به دلیل استفاده از این ابزار به کوبالت معروف است، در سال 2016 به ده ها دستگاه خودپرداز در چندین کشور جهان حمله کرد و با استفاده از این نرم افزار موجب شد تا دستگاه های خودپرداز اسکناس بیرون بدهند.

اسکوبلکین گفت، بانک مرکزی روسیه هشدارهای را به بیش از 400 سازمانی که سال گذشته هدف گروه کوبالت بوده اند ارسال نموده است.