۲۵ درصد اقتصاد جهان تا سال ۲۰۲۰ دیجیتال خواهد شد

۲۵ درصد اقتصاد جهان تا سال ۲۰۲۰ دیجیتال خواهد شد
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه تا سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵ درصد اقتصاد دنیا به شکل دیجیتال خواهد شد، گفت: درایورهای این صنعت تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱۰۰ تریلیون دلار ثروت ایجاد خواهند کرد.

به گزارش گرداب، رسول سرائیان در همایش جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان اینکه در دهه اخیر دو سه تحول اساسی مانند کاهش ذخایر منابع طبیعی در دنیا شکل گرفته است، اظهار کرد: دومین نکته اینکه افزایش مخاطرات زیست محیطی در دنیا بیشتر می‌شود و در نهایت هم تحولات در حوزه دانش بروز و ظهور یافته است؛ بنابراین باید وابستگی به منابع فسیلی را روز به روز کاهش داد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: لذا تحول دیجیتال و اقتصاد دیجیتال در حال شکل‌گیری است؛ با این مفهوم خلق ثروت مبتنی بر دانش و فناوری اطلاعات خواهد بود و براساس گزارشهای بین‌المللی تا سال 2020 حدود 25 درصد اقتصاد دنیا به شکل اقتصاد دانش‌بنیان یا دیجیتال خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: 100 تریلیون دلار تا 2025 ثروت ایجاد خواهد شد که بیشتر جنس بهره‌وری دارد؛ درایور اصلی اقتصاد دیجیتال "نوآوری" است و محور اصلی این تحول و خلق ثروت است؛ جنس نوآوری در کسب‌وکارها براندازانه هست.

او افزود: در کشورهای مختلف حرکتهای بسیاری برای رسیدن به این نوع اقتصاد شکل گرفته است؛ مثلا عمان هدف گذاری کرده تا 2040 هدفگذاری کرده جزو 20 کشور نوآور اول دنیا باشد.

سرائیان با بیان اینکه عنصر حقوقی و قوانین و مقررات را در سازمان خود به عنوان پیش‌نیاز اصلی ورود به این نوع اقتصاد، پیگیری می‌کنیم، عنوان کرد: شرکتهای نوپا و خلاق به جای اینکه دغدغه نوآوری داشته باشند هر روز با یک چالش حقوقی و مقرراتی مواجه هستند؛ امیدواریم این همایشها بتواند منجر به برداشتن گامهای اساسی شود تا چالشها رفع شود.

وی با بیان اینکه نوآوری مرز نمی‌شناسد و اگر نتوانیم سهم خود را از آن 25 درصد کسب کنیم، دیگران از آن سهم خواهند برد، گفت: امیدواریم با رهنمودهایی که ارائه می‌شود، از این فرصت طلایی که در دنیا شکل گرفته است حداکثر استفاده را ببریم.

دبیرشورای اجرایی فناوری اطلاعات تصریح کرد: با بیش از 15 هزار میلیارد تومان بسترهای ارتباطی در کشور در دولت گذشته شکل گرفت و لذا زیرساخت فراهم است و ذهن بخش نیروی انسانی ما درگیر این موضوعات هست.

وی خاطر نشان کرد: لوایح در پورتال سازمان فناوری اطلاعات گذاشته شده است و همه دست‌اندرکاران باید کمک کنند تا نواقص رفع شود؛ امیدواریم پس از جمع‌آوری تمامی نظرات در کوتاه‌ترین زمان ممکن آنها را به سرانجام برسانیم.

سرائیان با بیان اینکه نباید فرآیندهای طولانی برای تصویب این لوایح و برداشتن موانع حقوقی طی شود، عنوان کرد: در سند نوآوری کشور فنلاند، یکی از استراتژیهای آن این است که نوآوری فنلاند مرز نمی‌شناسد.