Gerdab.IR | گرداب

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

تحول دیجیتال را رقم نزنیم مستعمره دیگران می‌شویم

تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

وزیر ارتباطات با تأکید بر لزوم هوشیاری برای رقم زدن تحول دیجیتالی گفت:‌ امروز هر سه قوه داعیه مستقل بودن دارند و سرویس‌های متعدد جداگانه ارائه می‌دهند، اما اگر می‌خواهیم سرمایه‌های کشور در پست‌های مدیریتی به فساد کشیده نشوند، باید اختلافات را کنار بگذاریم.

به گزارش گرداب،‌ محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جشنواره فاوا اظهار داشت: ایران در سال گذشته در شاخص رشد در صنعت آی‌سی‌تی بیشترین رشد در منطقه آسیاپاسیفیک و دومین در دنیا را داشته است. 

وی گفت:‌در شاخص‌های بین‌المللی IDI ایران چهار رتبه رشد داشته که یکی از پارامترهای این شاخص پوشش نسل ۳ و ۴ موبایل است که در سال گذشته ۶۲ درصد پوشش در کشور وجود داشته است و امسال به لطف زحمات اپراتورها به ویژه همراه اول و سپس ایرانسل که قرار است به سرعت پوشش را تکمیل کند و برقراری ارتباط رومینگ ملی بین اپراتورهای خدمات اجباری (USO) و اپراتورهای موبایل پوشش پهنای باند موبایل در کشور گسترده ‌تر شده و انتظار می‌رود در آخرین رتبه‌بندی شاخص‌های IDI رشد ایران قابل‌ قبول‌تر باشد. 

وی ادامه داد: در برنامه پنج ساله توسعه رشد ۱۳ رتبه‌ای کشور در شاخص‌های IDI تکمیل شده که امیدواریم این هدف را زودتر و حتی بیشتر محقق کنیم. 

جهرمی با بیان اینکه رئیس‌جمهور دستور داده‌اند که باید وزارتخانه‌ها سند تحول دیجیتال را تدوین و شاخص‌های آن را احصاء کنند، گفت:‌برای تحول دیجیتال در حوزه‌های بهداشت، سلامت، شهر هوشمند، کشاورزی و بسیاری از موضوعات دیگر برنامه‌های جامع داریم. 

وی با اشاره به مسائل مبتلابه تحولات دیجیتالی گفت:‌تحول دیجیتال موضوعاتی از جمله مصرف منابع آب، بهره‌وری،؛ کنترل‌های هوشمند و موضوعات این‌چنینی در تمام حوزه‌ها را دربرمی‌گیرد. 

وی با بیان اینکه بهره‌وری به عنوان یک تکلیف در سند برنامه ششم ابلاغ شده، گفت:‌ اما برخی دستگاه‌ها مقابله بهره‌وری می‌ایستند.

جهرمی با بیان اینکه در موضوعات بین‌دستگاهی و کلان این حوزه شورای عالی فضای مجازی باید سیاستگذاری و هماهنگی کند، گفت: در موضوعات مختلف، وزارت ارتباطات تنها وظیفه ندارد و برای  بسیاری از سازمان‌ها مسئولیت تعریف شده است که باید مطالبه برای انجام وظایف و هم‌افزایی از سازمان‌ها شکل بگیرد. 

وی گفت: باید با گفتمان‌سازی و همراهی همه ظرفیت‌های فعالان اقتصادی، بردارها را هم‌جهت کنیم و تحول دیجیتال را پیش از آنکه برایمان رقم بزنند خودمان رقم بزنیم تا در بازارهای عمومی سهم بگیریم که البته توان این کار را داریم و در غیر این صورت، مستعمره دیگران می‌شویم. 

وی گفت:‌در سال ۹۷ باید با همفکری بتوانیم اختلافات را کنار بگذاریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امروز هر قوه می‌گوید مستقل هستم و هرکدام سرویس‌های متعدد را جداگانه ارائه می‌کنند، اما اگر می‌خواهیم با فساد مقابله کنیم همه را باید با هم پیوند بزنیم. موضوع کاهش ۱۲.۵ درصدی سالانه مراجعات مردم به دستگاه‌ها برای دریافت خدمت یک تکلیف است که تنها با دولت الکترونیک محقق می‌شود. 

وی گفت:‌ دزد دزد گفتن، برخورد کردن با دزد و گذشت نکردن از کسانی که اعتماد مردم را خدشه‌دار کرده‌اند مهم است اما مهم‌تر اصلاح کردن فرایند است که سرمایه‌های کشور که در پستی قرار می‌گیرد به وسیله اختیاراتی که به آنها می‌دهیم را فاسد نکنیم، نباید بگذاریم این فرایندها شکل بگیرد. 

جهرمی گفت:‌ امروز به عنوان یک وزیر می‌خواهم دو دستگاه را بیاورم که با هم تبادل اطلاعات کنند، اما درنهایت موفق نمی‌شوم. 

وی ادامه داد: یک مقامی هم درست کرده‌اند که امروز خواهش می‌ کنم که دیگر مقام عالی وزارت را نگویید، می‌گویند چشم اما انجام نمی‌دهند. 

جهرمی گفت:‌ امروز بزرگترین اقدام ضدامنیتی به اشتراک نگذاشتن اطلاعات است.