قطبهای دیتاسنتر در نقاط پرترافیک شبکه ملی اطلاعات ایجاد می‌شود

قطبهای دیتاسنتر در نقاط پرترافیک شبکه ملی اطلاعات ایجاد می‌شود
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

یکی از فعالان بازار ICT گفت: با ایجاد قطبهای دیتاسنتری در نقاط پرترافیک شبکه ملی اطلاعات، توسعه مراکز داده در کشور سرعت گرفته و هزینه و زمان ساخت آنها به شدت کاهش می‌یابد.

به گزارش گرداب، فریدون قاسم‌زاده با بیان اینکه از آنجایی که با توسعه سریع انجام شده در زمینه زیرساخت و پهنای باند پرسرعت موبایل و ثابت در طی چند سال گذشته، نیاز مبرمی به توسعه ظرفیت دیتاسنتر در کشور ایجاد شده است، اظهار کرد: ما در نظر داریم در ادامه ساخت دیتاسنترهای قبلی، سرمایه‎گذاری کلانی برای ایجاد دیتاسنترهای جدید انجام دهیم.

وی افزود: با وجود چالشهای زیاد و تحریمهای شدید موجود می‌توان در کشور دیتاسنترهای تجاری در طراز جهانی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بدون نیاز به بودجه عمرانی دولت ایجاد کرد.

به گفته این مدیر بازار ICT کشور 10 سال قبل زمانیکه اکثر شرکتهای خصوصی و نیمه خصوصی درمورد سرمایه‌گذاری در این حوزه دچار شک و تردید بودند، افرانت تصمیم به سرمایه‌‌گذاری برای ساخت دیتاسنتر گرفته و امروز با داشتن بالاترین سهم بازار در این حوزه، میزبانی اکثر استارتاپهای موفق کشور را داشته باشد.

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات در حال حاضر طرح و برنامه‌های بسیار خوبی برای ایجاد قطبهای دیتاسنتری در نقاط پر ترافیک شبکه ملی اطلاعات با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت دارد، افزود: با ایجاد این قطبها، توسعه دیتاسنتر در کشور سرعت گرفته و هزینه و زمان ساخت آنها به شدت کاهش خواهد یافت.

قاسم زاده در ادامه افزود: در حال حاضربا فرض گرفتن یک درصد سهم بازار دیتاسنتر و خدمات ابری جهان در کشورمان، با توجه به اینکه جمعیت، ضریب نفوذ اینترنت و تولید ناخالص داخلی ایران حدود یک درصد جهان است؛ 97 درصد از بازار دیتاسنتر و 99 درصد از بازار خدمات ابری کشور دست نخورده باقیمانده و نیاز زیادی به سرمایه‌گذاری در این دو حوزه استراتژیک وجود دارد و به همین دلیل وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم تمرکز خود را روی رفع این کمبود قرار داده است.

وی عنوان کرد: با اجرایی شدن طرح وزارت ارتباطات در مورد ایجاد قطبهای دیتاسنتر و حمایت از بخش خصوصی، انگیزه بالایی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه بدون نیاز به بودجه عمرانی دولت ایجاد خواهد شد.

او خاطر نشان کرد: دو دهه قبل اینترنت و دهه گذشته موبایل به زندگی مردم بصورت جدی وارد شد و موبایل به ریموت کنترل زندگی مردم تبدیل شده است؛ 10 سال آینده هوش مصنوعی و کاربرد آن در زندگی مردم انقلاب بعدی را رقم خواهد زد.

به گفته این فعال بازار فناوری اطلاعات همین امروز نیز با استفاده از اپلیکیشنهای مختلف حمل‌و‌نقل، مسیریابی، جستجوگر و... بدون آنکه خودمان مطلع باشیم درگیر کاربرد هوش مصنوعی شده‌ایم ولی در دهه آینده کیفیت و کمیت کار با هوش مصنوعی بشدت دچار تحول خواهد کرد.

این مدیر عامل بخش خصوصی با بیان اینکه استراتژی ما همیشه پیشگامانه بوده و در مواردی که بقیه پدال ترمز را فشار داده‌اند ما بر پدال گاز فشار آورده‌ایم، گفت: در نظر داشتیم تا با خط‌شکنی بتوانیم برای دست اندرکاران ICT در کشور الگوسازی کنیم و بعد از آن زمانیکه به تعداد کافی فعالان بخش خصوصی وارد آن حوزه شوند ما کار در حوزه استراتژیک جدیدی را شروع می‌کنیم.