۹۹ درصد از بازار خدمات ابری کشور دست‌نخورده است

۹۹ درصد از بازار خدمات ابری کشور دست‌نخورده است
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۶

جمعیت یک درصدی ایران از کل جمعیت جهان نشان می‌دهد برای رسیدن به سهم این یک درصد در حوزه دیتاسنتر و خدمات ابری، نیاز زیادی به سرمایه‌گذاری وجود دارد که باید توسط بخش خصوصی تامین شود و همچنین زیرساخت و پهنای باند پرسرعت موبایل و ثابت، نیاز مبرمی به توسعه ظرفیت دیتاسنتر دارد.

به گزارش گرداب، اینترنت از دو دهه قبل و موبایل از دهه گذشته به زندگی مردم به صورت جدی وارد شد و موبایل به ریموت کنترل زندگی مردم تبدیل شده است. ۱۰ سال آینده هوش مصنوعی و کاربرد آن در زندگی مردم انقلاب بعدی را رقم خواهد زد. همین امروز نیز با استفاده از appهای مختلف حمل و نقل، مسیریابی، جستجوگر و غیره بدون آنکه خودمان مطلع باشیم، درگیر کاربرد هوش مصنوعی شده‌ایم ولی در دهه آینده کیفیت و کمیت کار با هوش مصنوعی به شدت دچار تحول خواهد کرد.

در حال حاضر با فرض گرفتن ۱ درصد سهم بازار دیتاسنتر و خدمات ابری جهان در کشور، با توجه به اینکه جمعیت، ضریب نفوذ اینترنت و تولید ناخالص داخلی ایران حدود ۱درصد جهان است، ۹۷ درصد از بازار دیتاسنتر و ۹۹ درصد از بازار خدمات ابری کشور دست‌نخورده باقیمانده و نیاز زیادی به سرمایه‌گذاری در این دو حوزه استراتژیک وجود دارد.

در زمینه نفوذ تلفن ثابت، کامپیوتر، اینترنت و موبایل خوب عمل کردیم

بر اساس آمار جدید منتشره از سوی سازمان جهانی ارتباطات (ITU) ما در زمینه نفوذ تلفن ثابت، کامپیوتر، اینترنت و موبایل مساوی و یا بالای متوسط جهانی هستیم که نشان می‌دهد با مجموعه اقداماتی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام داده و با نفوذ بالای ۵۰ درصدی تلفن هوشمند در ایران، زیرساختی قوی برای توسعه تجارت، خدمات و دولت الکترونیکی و کاهش وابستگی کشور به خارج در فضای مجازی به کمک نیروهای جوان و مستعد ایجاد شده است.

به گفته کارشناسان با توجه به زیرساخت ایجادشده که باعث شده ایران بر اساس رتبه‌بندی شاخص IDI که توسط ITU انجام می‌شود در سال ۲۰۱۷ رتبه دوم جهان از نظر سرعت رشد ICT را کسب کند، امکان تحرک جدی در کسب‌وکارهای مجازی و ایجاد تحول دیجیتال در سازمان‌ها و شرکت‌ها ایجاد شده و این امر موجب شده طی سال‌های اخیر شاهد راه‌اندازی شرکت‌های استارت‌آپی نوپا و خدمات جدید بر بستر اینترنت و موبایل باشیم.

همچنین به دلیل رویکرد مثبت دولت نسبت به توسعه فناوری اطلاعات در کشور در طی سال‌های اخیر، ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت موبایل (MBB) از زیر دو درصد در زمان شروع دولت یازدهم به ۳۴ درصد در حال حاضر رسیده و زیرساخت‌های فیبر نوری و پهنای باند داخلی و بین‌المللی توسعه چشمگیری پیدا کرده‌اند.

همه این عوامل فرصت‌های طلایی برای توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال را برای جوانان مستعد و ایجاد اشتغال مولد و افزایش بهره‌وری که اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی هستند، فراهم آورده است. با توجه به این شرایط شرکتهای داخلی درصدد توسعه سریع تعداد و ظرفیت دیتاسنترهای خود برای میزبانی سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و App های شرکت‌های نوپا و سازمان‌هایی‌اند که برای ایجاد تحول دیجیتال و ارائه خدمات الکترونیکی نیازمند دیتاسنتر و خدمات ابری هستند.

زیرساخت و پهنای باند پرسرعت، نیازمند توسعه دیتاسنتر است

بر این اساس از آنجا که با توسعه سریع انجام‌شده در زمینه زیرساخت و پهنای باند پرسرعت موبایل و ثابت در طی چند سال گذشته، نیاز مبرمی به توسعه ظرفیت دیتاسنتر در کشور ایجاد شده، برخی شرکتها در نظر دارند در ادامه ساخت دیتاسنترهای قبلی، سرمایه‌گذاری کلانی برای ایجاد دیتاسنترهای جدید انجام دهند و علیرغم چالش‌های زیاد و تحریم‌های شدید می‌توان در کشور دیتاسنترهای تجاری در طراز جهانی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بدون نیاز به بودجه عمرانی دولت ایجاد کرد.

فریدون قاسم‌زاده -مدیرعامل یک شرکت اینترنتی- در این باره با بیان اینکه وزارت ارتباطات در حال حاضر برنامه‌های خوبی برای ایجاد قطب‌های دیتاسنتری در نقاط پرترافیک شبکه ملی اطلاعات با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت دارد، می‌گوید: با اجرایی شدن طرح وزارت ارتباطات در مورد ایجاد قطب‌های دیتاسنتر و حمایت از بخش خصوصی، انگیزه بالایی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه بدون نیاز به بودجه  عمرانی دولت ایجاد خواهد شد و توسعه دیتاسنتر در کشور سرعت گرفته و هزینه و زمان ساخت آنها به شدت کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، اولین دیتاسنتر کلود (ابری) خصوصی کشور سال گذشته از سوی شرکت افرانت راه‌اندازی شد. ابوالحسن فیروزآبادی - دبیر شورای عالی فضای مجازی - نیز پیش از این در بازدید از این دیتاسنتر گفته بود: امروز در کشور شاهد رشد سریع ارایه خدمات الکترونیکی و تولید محتوا هستیم و این اهمیت، توجه به ایجاد دیتاسنترهای داخلی را دو چندان می‌کند. در شرایط فعلی ایجاد دیتاسنترهای استاندارد از نظر زیرساختی، امنیتی و پایداری در سرویس یکی از ضروریات رشد ارایه خدمات الکترونیکی و محتوا در کشور است. به منظور ایجاد مراکزی امن و پایدار در حال تدوین استراتژی و مقررات‌گذاری در پیاده‌سازی مدل‌های مناسب جهت رشد و رونق ایجاد دیتاسنترهای داخلی در طراز جهانی توسط بخش خصوصی هستیم.