وزارت ارشاد از حقوق صاحب کانال حمایت می کند

وزارت ارشاد از حقوق صاحب کانال حمایت می کند
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

ادمین برخی کانال های پرطرفدار تلگرامی اعلام می کنند که نام کانالشان در پیام رسان‌ داخلی گرفته شده است. پیام‌رسان‌های بومی آمادگی کامل خود برای همکاری را اعلام کردند و وزارت ارشاد هم حقوق ادمین کانال را به رسمیت می شناسد.

به گزارش گرداب، اخیرا برخی کانال‌های تلگرامی پرمخاطب اعلام کرده‌اند که برای کوچ از تلگرام، آی دی آنها در پیام رسان‌های داخلی اشغال شده است.

برای مثال یکی از کانال ها با انتقاد از سوء استفاده از نام این کانال در یکی از پیام رسان‌ها گفته: مدیران این پیام رسان به جای مسدود کردن این کانال ها، آنها را تبلیغ هم می کنند.

این پیام رسان از مسئولان درخواست کرده که «اجازه ندهند پیام رسان های داخلی هم مانند پیام رسان خارجی محل جولان افراد متقلب و جاعل شود.»

انتقال از تلگرام به پیام رسان‌های داخلی برای حفظ حقوق معنوی نام کانال الزامی شده است و ابلاغیه اخیر وزارت ارشاد در این زمینه نشان می دهد مقررات از این انتقال حمایت می کند و حقوق دارنده کانال را به رسمیت می شناسد و به این ترتیب از نظر حقوقی مانعی بر سر این کار نیست.

اخیرا مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی خظاب به ادمین‌های کانال های تلگرامی تصریح کرد: «به منظور صیانت از حقوق مادی و معنوی نام کانال خویش، پس از مهاجرت به پیام رسان‌های داخلی در اسرع وقت لینک کانال خود در پیام رسان‌های داخلی را در پنل کاربری تان اعلام کنید. در صورت عدم مهاجرت و عدم اعلام لینک مربوطه، این مرکز امکان حمایت از نام و کانال شما را از دست خواهد داد.»

علاوه بر این حمایت قانونی، پیگیری فارس از چندین پیام رسان بومی از آمادگی کامل این پیام رسان‌ها برای همکاری در این زمینه حکایت دارد و برخی حتی از پیش تر تمهیداتی را برای این موضوع اندیشیده اند که برای مثال برای جلوگیری از رزرو شدن عناوین مهم، پیام رسان پیشتر امکان رزرو این عناوین را مسدود کرده تا فقط به صاحب اصلی کانال واگذار شود.

در پیگیری فارس از این موضوع، پیام رسان بومی بله، گپ، ایتا و سروش در گفت و گو با فارس آمادگی کامل خود را برای همکاری با ادمین کانال های تلگرامی پرمخاطب اعلام کردند.

اخیرا هم میثم سیدصالحی مدیرپیام رسان سروش در این باره در توئیتر نوشته: تماس‌های زیادی برای گرفتن مالکیت کانال‌های رزرو شده در ⁧سروش⁩ دارم. برای تداوم کسب‌وکار، از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنم و خیلی زود، فرآیند انتقال مالکیت کانال‌های پرطرفدار اعلام خواهد شد. تعدادی را شخصا پیگیری کردم که به نتیجه رسید؛ باقی موارد را تیم کسب‌وکار سروش مجدانه پیگیرند.

از سوی دیگر، همکاری با ادمین های کانال های تلگرامی برای کوچ منتقدانی هم دارد؛ سوال مشابهی از سوی برخی کاربران مطرح می شود مبنی بر اینکه اگر اکنون معادل تلگرامی یک کانال سروش در تلگرام وجود داشته باشد، آیا به خاطر جذب آن کانال تلگرامی، مالکیت کانال موجود در سروش لغو می شود؟