جزئیات باج‌گیری یک میلیون دلاری

جزئیات باج‌گیری یک میلیون دلاری
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

شرکت Nayana (نایانا) که ارائه‌دهنده خدمات میزبانی وب در کشور کره‌جنوبی است، اعلام کرده که در پی آلودگی سرورهایش به باج‌افزار، مبلغی معادل ۱ میلیون دلار به‌صورت بیت‌کوین در ازای بازگردانی اطلاعات و فایل‌های رمزگذاری شده، به هکرها پرداخت نموده است.

به گزارش گرداب، به نظر می‌رسد که این شرکت اخیرا، متوجه آلودگی سرورها به باج‌افزار شده باشد. همچنین دو روز پس از تاریخ مذکور این شرکت وقوع این اتفاق را بر روی سایت خود گزارش کرده است.

مدیرعامل شرکت کره‌ای نایانا در مصاحبه‌ای با تأیید این خبر اعلام کرده که بیش از ۱۵۳ سرور لینوکس این شرکت به دلیل حمله باج‌افزاری تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و در حال حاضر اطلاعات بیش از ۳۴۰۰ مشتری این شرکت توسط باج‌افزاری به نام Erebus مورد حمله قرار گرفته و مشابه الگوی سایر باج‌افزارها، با کدگذاری شدن فایل‌ها تقاضای پرداخت مبلغی به‌صورت بیت‌کوین از شرکت شده است.

پس از تماس مدیران این شرکت با هکرها، آن‌ها با پرداخت ۳۹۷.۶ بیت‌کوین معادل ۱ میلیون دلار برای آزادسازی فایل‌ها موافقت کرده بودند. ظاهراً در اولین تماس این شرکت با هکرها آن‌ها درخواست مبلغی تقریباً دو برابر این مقدار به ارزش ۵۵۰ بیت‌کوین معادل ۱.۶۲ میلیون دلار را داشتند اما "چیل هانگ" مدیرعامل نایانا، اعلام کرد که پرداخت این مبلغ به معنی ورشکستگی کامل آنها خواهد بود. اما ظاهراً پس از دو روز مذاکره با آنها، شرکت نایانا موفق به کاهش مبلغ باج به ۱ میلیون دلار و قسط‌ بندی پرداخت آن در سه مرحله شده است.

سپس، این شرکت از پرداخت دو قسط از باج ۱ میلیون دلاری خبر داد؛ همچنین این شرکت اعلام کرد که فرآیند رمزگشایی فایل‌ها با توجه به حجم بالای آن‌ها ممکن است تا ۱۰ روز ادامه یابد.

در مقابل موارد گفته شده، در سال ۲۰۱۶ نیز باج‌افزاری با همین نام دستگاه‌های با سیستم‌عامل Windows را هدف قرار داده بود. حال آنکه نمونه شناسایی شده بر روی سرورهای نایانا تنها کامپیوترهای با سیستم‌عامل Linux را هدف قرار می‌دهد. در عین حال، هنوز مشخص نیست که هر دو نسخه این باج‌افزارها توسط یک فرد یا گروه نوشته شده باشد.