مهمترین تهدیدات فضای سایبری جهان از زبان فرمانده ناجا

مهمترین تهدیدات فضای سایبری جهان از زبان فرمانده ناجا
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

فرمانده نیروی انتظامی فعالیت و توسعه گروه‌های سازمان یافته جنایی و بهره‌برداری مجرمانه گروه‌های تروریستی از فضای مجازی را مهمترین تهدیدات فضای مجازی در جهان برشمرد.

به گزارش گرداب، سردار حسین اشتری در ششمین گردهمایی روسای بخش‌های سایبری کشورهای اوراسیا که صبح امروز به میزبانی تهران در هتل ارم برگزار شد، اظهار کرد: ایران کشوری است پهناور و تاریخی که با سابقه کهن و دارای فرهنگ دیرینه و آداب اسلامی و ایرانی بوده و مردمان آن با مردم دیگر کشورها مهربان و به دنبال تعالی بشر و دوستی با ملت‌ها هستند.

وی با بیان اینکه پلیس ایران در سراسر این کشور از 6000 کیلومتر مرز خاکی و 2700 کیلومتر مرز دریایی تا عمق شهرها و در 1029 شهر به تأمین امنیت مردم می‌پردازد، گفت: تأمین امنیت مردم در زمین، دریا و هوا و فضای سایبری از وظایف پلیس است و در همین راستا نیروی انتظامی تا کنون بیش از 13 هزار شهید را تقدیم کشور کرده است.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه ایران از اعضای فعال و موثر در سازمان ملل متحد، سازمان اکو، جنبش عدم تعهد،‌ اوپک، سازمان کنفرانس اسلامی و ... است، تصریح کرد: اینها به خوبی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران کشوری فعال در عرصه بین‌الملل است.

سردار اشتری با بیان اینکه فضای مجازی امروزه در تمام حوزه‌های اقتصادی، علمی، آموزشی، اجتماعی و ... حضور داشته و تمام ابعاد زندگی بشری را به خود وابسته کرده است،‌ گفت: فضای مجازی فرصت‌های بسیاری همچون کاهش هزینه‌ها،‌ آزادی اطلاعات و ارتباطات، تنوع، جذابیت، سرعت و ... را در اختیار کاربران خود قرار داده است و اکثر نهادهای دولتی و خصوصی نیز امروزه خدمات مختلف خود را در بستر این فضا به شهروندان ارائه می‌دهند.

فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه تأمین امنیت در فضای مجازی یکی از دغدغه‌های اصلی تمام کشورهای جهان است، تصریح کرد: امروز مقوله امنیت موضوعی به هم پیوسته است. در واقع کشورها برای تأمین امنیت سایبری خود نیازمند مشارکت بین‌المللی هستند و تمام پلیس‌های جهان با استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی نظیر اینترپل، یوروپل، دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل باید نهایت همکاری را با یکدیگر داشته باشند.

سردار اشتری راه اندازی مجمع جهانی نوآوری از سوی سازمان اینترپل را گام درست و موثری در مقابله با جرایم سایبری برشمرد و گفت: این مجمع تا کنون اقدامات خوبی انجام داده است.

فرمانده ناجا با بیان اینکه حملات تروریستی سایبری توسط مجرمان به زیرساخت‌های کشورها صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، گفت: مقابله با این تهدیدات یکی از اهداف مهم مجمع جهانی نوآوری سازمان اینترپل است و چنین نشست‌هایی می‌تواند منجر به تبادل اطلاعات و همکاری کشورها در پیشگیری و مقابله با این تهدیدات شود.

مهمترین تهدیدات فضای سایبری جهان

وی فعالیت و توسعه گروه‌های سازمان یافته جنایی در فضای سایبری و بهره‌برداری مجرمانه گروه‌های تروریستی از فضای مجازی را جزو مهمترین تهدیدات در حال حاضر فضای سایبری در جهان برشمرد و گفت: جرایم سایبری بدون شک مهمترین شکل جدیدی از جرایم است که مقابله با آن واکنش و عزم جهانی را طلب می‌کند.