پیش‌بینی آینده امنیت سایبری

هزینه‌ ۶ تریلیون دلاری جرایم سایبری تا سه سال دیگر

هزینه‌ ۶ تریلیون دلاری جرایم سایبری تا سه سال دیگر
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷

پیش‌بینی‌ها و مشاهدات از صنعت امنیت سایبری نشان می‌دهد هزینه‌های خسارت جهانی در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۵ میلیارد دلار برسد. این رقم نسبت به رقم ۳۲۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته و حملات سایبری تا سال ۲۰۲۰ به میزان چهار برابر افزایش می‌یابند.

به گزارش گرداب، موارد زیر خلاصه‌ای از وضعیت صنعت امنیت سایبری در یکسال اخیر بوده و پیش‌بینی‌ها برای پنج سال آینده را نشان می‌دهد.

هزینه‌های جرایم سایبری تا سال ۲۰۲۱ به ۶ تریلیون دلار می‌رسد، جوامع سایبری و رسانه‌های بزرگ تا حد زیادی بر این پیش بینی واقفند که آسیب ها و جرایم سایبری از ۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۵ به سالانه ۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید. این نشان دهنده بزرگترین انتقال ثروت اقتصادی در تاریخ است که انگیزه‌های نوآوری و سرمایه‌گذاری را به مخاطره می اندازد و از تجارت جهانی مواد مخدر سودآورتر خواهد بود.

هزینه‌های امنیت سایبری بیش از ۱ تریلیون دلار از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ بوده و طبق گفته گارتنر، جریان رو به افزایش جرم و جنایات سایبری، هزینه‌های امنیت اطلاعات (زیر مجموعه امنیت سایبری) را به بیش از ۸۶.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ رسانده است. به این نکته توجه کنید که حال این مقدار هزینه شامل بررسی اینترنت اشیاء، IoT صنعتی، سیستم های کنترل صنعتی، امنیت خودرو و دیگر دسته‌های امنیتی سایبری نیست. از این رو پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های جهانی در زمینه محصولات و خدمات امنیت سایبری بیش از ۱ تریلیون دلار در طول پنج سال تا ۲۰۲۱ باشد.

جرایم سایبری بیش از سه برابر شغل‌های فعلی امنیت سایبری است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۱ به ۳.۵ میلیون برسد. هر موقعیت فناوری در حال حاضر یک موقعیت امنیت سایبری محسوب می‌شود. هر کارمند فناوری اطلاعات با حفاظت، دفاع از برنامه‌ها، داده‌ها، دستگاه‌ها، زیرساخت‌ها و افراد درگیر است. کمبود نیروی کار در حوزه امنیت سایبری حتی بدتر از آن چیزی است که تعداد پیشنهادات کار نشان می‌دهد. در نتیجه امروز نرخ بیکاری در زمینه امنیت سایبری به صفر درصد کاهش یافته است.

سطح حملات انسانی تا سال ۲۰۲۲ به ۶ میلیارد نفر می‌رسد. همان طور که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود، انسان‌ها بعنوان هدف اصلی مجرمان اینترنتی جایگزین ماشین‌ها شدند. در سال ۲۰۱۷، ۳.۸ میلیارد کاربر اینترنت وجود دارد (۵۱ درصد از جمعیت ۷ میلیارد نفری جهان)، در مقابل نسبت به ۲ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

بخش امنیت شبکه شرکت Ventures پیش بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۲، ۶ میلیارد کاربر اینترنت (۷۵ درصد از جمعیت جهان از ۸ میلیارد نفر پیش بینی شده) و بیش از ۷.۵ میلیارد کاربر اینترنت تا سال ۲۰۳۰ (۹۰ درصد از جمعیت پیش بینی شده جهان در سال ۲۰۳۰)وجود دارند. بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، بخش امنیت سایبری شرکت Ventures انتظار دارد هزینه های خسارت خرابکاری در سال ۲۰۱۹ به ۱۱.۵ میلیارد دلار برسد و بصورتی که هر واحد صنفی در آن زمان هر ۱۴ ثانیه یک حمله سایبری را تجربه خواهد کرد.        

‌ولی این موارد چه معنایی دارد؟ در سال ۲۰۱۵، جانی رمیتتی، رئیس و مدیر عامل شرکت آی بی ام، گفته بود که جرایم سایبری بزرگترین تهدید برای هر شرکت در جهان است. او کاملا درست گفته است. در طی پنج سال آینده، جرایم سایبری ممکن است بزرگترین تهدید برای هر فرد، مکان و هرچیز در جهان باشد.