واگذاری دو میلیون پورت پرسرعت در کشور تا پایان سال

واگذاری دو میلیون پورت پرسرعت در کشور تا پایان سال
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از واگذاری ۲ میلیون پورت پرسرعت در بستر شبکه ملی اطلاعات در سطح کشور خبر داد.

به گزارش گرداب، فاز نخست پروژه FTTX (انتقال داده بر بستر فیبر نوری کلانشهر کرج) استان البرز با ظرفیت ۲۰ هزار شماره و سرمایه گذاری ۵۸ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

صادق عباسی شاهکوه - مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت - در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شد با بیان اینکه در شهریورماه ۹۳ تنها ۵۰۰ هزار کاربر نسل سوم تلفن همراه داشتیم که موفق شدیم ظرف یک سال با رشد و توسعه باورنکردنی به بیش از ۲۰ میلیون کاربر نسل سوم و چهارم برسیم، گفت: امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد همین اتفاق در حوزه دسترسی فیبر نوری باشیم و ان شاالله با برنامه ریزی‌ها به این هدف می رسیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت بیش از ۶۵ هزارکیلومتر فیبر نوری در سطح کشور دارد و شرکت مخابرات نیز بیش از این رقم در داخل شهرها و استان‌ها فیبر نوری دارد، افزود: در برنامه ششم توسعه به صورت مشخص، به ما تکلیف شده است تا پایان برنامه، باید دسترسی با سرعت حداقل ۲۰ مگابیت برثانیه برای ۸۰ درصد خانوارها فراهم شود که اولا این دسترسی باید از طریق  خطوط ثابت باشد و ثانیا این هدف‌گذاری از طریق VDSL یا فیبر نوری قابل اجراست، چون  سرعت بالای ۱۶ مگابیت برثانیه برای ADSL امکان پذیر نیست.

عباسی شاهکوه دسترسی ۹۰ درصد روستاها به چهار خدمت سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی از طریق دولت الکترونیک را یکی دیگر از اهداف برنامه ششم توسعه دانست و اظهار کرد: اجرای این طرح مستلزم ارتباط روستاها با شبکه فیبر نوری کشور است و با توجه به عبور فیبر نوری شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات از روستاها امکان دسترسی به فیبر نوری برای آنها فراهم است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه برای سال ۹۷ ارایه دو میلیون پورت پر سرعت به مردم در بستر شبکه ملی اطلاعات تکلیف شده است، تصریح کرد: اجرای طرح دسترسی فیبر نوری توسط اپراتور چهارم بسیار سخت و پرهزینه است و بازگشت سرمایه در این کار بسیار دیر است و از این رو قانونگذار مجوز داد تا دولت وارد این سرمایه گذاری شود و بدین ترتیب ۲۰ درصد سهام این اپراتور به شرکت ارتباطات زیرساخت واگذار شد تا سرمایه گذاری در این بخش شکل بگیرد.

بنابه این گزارش، مراسم بهره برداری از فاز نخست پروژه FTTX در استان البرز روز چهارشنبه در اداره کل ارتباطات زیرساخت استان البرز برگزار شد. این پروژه در اردیبهشت ۹۴ در کرج آغاز شد و طرح کلی اجرای شبکه فیبر در شهر کرج، اجرای ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری، حداقل ۲۱۳ هزار پورت منصوبه، حداقل ۱۳۲ هزار پورت دایری است. ضمن اینکه وضعیت اجرای شبکه در فاز اول برای مناطق عظیمیه و جهانشهر به میزان ۶۴ کیلومتر و ۳۰ هزار پورت منصوبه است.