با صدور اطلاعیه ای اعلام شد؛

توضیحات جدید مرکز ماهر درباره حمله به سرورهای ایمیل سازمانی

توضیحات جدید مرکز ماهر درباره حمله به سرورهای ایمیل سازمانی
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای بار دیگر با اعلام اطلاعیه ای، در مورد افزایش شدت حملات سایبری به سرورهای ایمیل در کشور، توضیح داد.

به گزارش گرداب، مرکز ماهر اول خردادماه با اعلام گزارشی نسبت به افزایش شدید حمله به سرویس دهنده‌های ایمیل سازمانی هشدار داد و توصیه کرد که مدیران سیستم نسبت به بررسی وضعیت امنیتی سرورهای ایمیل خود و اجبار کاربران در انتخاب رمزهای عبور مناسب و پیچیده اقدام کنند. همچنین لازم است سیاست مسدودسازی حساب کاربری در صورت چندین بار تلاش با رمز عبور ناموفق (account lockout) فعال باشد.

در این زمینه این مرکز بار دیگر توضیحات جدیدی به هشدار قبلی اضافه و اعلام کرد: ایمیل سرورهای مورد استفاده در سطح سازمان‌ها و شرکت‌ها در کشور از نظر نرم‌افزار و نحوه پیاده سازی بسیار متنوع هستند و نمی‌توان به سادگی ادعا کرد که اکثر سرویس دهنده‌ها متصل به active directory یا directory service های دیگر هستند.

در اطلاعیه منتشر شده اشاره‌ای به جزئیات و چگونگی پیاده سازی قابلیت Lockout‌ نشده است. در توصیه ارائه شده نیز منظور مسدود سازی دسترسی از طریق حساب ایمیل است. بدیهی است مدیران سیستم لازم است تنظیمات و توصیه‌های دریافتی را با مطابقت با نیازمندی‌ها و شرایط زیرساخت خود بکار ببندند.

متاسفانه همه سرویس دهنده‌های ایمیل مورد استفاده، قابلیت شناسایی و مسدودسازی آدرس های با تلاش ناموفق را ندارند. علاوه بر این با توجه به دسترسی مهاجمان به شبکه های بزرگ بات و IPهای متعدد با سوءاستفاده از این ظرفیت، مهاجم می تواند حمله brute force خود را با آدرس های متعدد ادامه دهد.

در هر صورت بدون شک تمام کاربران ترجیح خواهند داد حساب کاربری آنها در صورت وقوع حمله موقتا مسدود شود تا اینکه مورد نفوذ و سوءاستفاده‌ مهاجم قرار گیرد.

لازم است مدیران سیستم ضمن نظارت بر رویدادنماهای ثبت شده در سرور ایمیل، در صورت مواجه با اختلالات مشابه موضوع را به اطلاع مرکز ماهر برسانند.

به گزارش مهر، گفته شده است که حملات سایبری کشف شده از نفوذ به ایمیل سرورها در قالب brute force روی رمز عبور از طریق پروتکل‌های imap و pop۳ و نیز حمله DOS‌ از طریق ارسال دستورات پی‌درپی imap و pop۳ صورت می‌گیرد.