Gerdab.IR | گرداب

فرمانده قرارگاه سايبري آمريكا خطاب به نمايندگان كنگره:

منازعات در فضاي سايبر نامتقارن است

تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۸۹

مسئول فرماندهي سايبري امریکا در سخنانی تأكيد كرد: «مناقشه در فضاي سايبر به شدت نامتقارن است. بازيگران كوچك استطاعت خريد ابزارها و استفاده از آنها براي تقويت نفوذ خود را دارند.»

ژنرال الكساندر فرمانده قرارگاه سايبري ارتش آمريكا كه رياست آژانس امنيت ملي اين كشور را نيز بر عهده دارد، خطاب به اعضاي كنگره و مجلس سنا گفت كه مناقشه در فضاي سايبر به شدت نامتقارن است و آمريكا نيازمند ايجاد بازدارندگي سايبري است.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، ژنرال "كيت الكساندر‌" مسئول فرماندهي سايبري آمريكا طي مراسمي در حضور كميته‌ نيروهاي مسلح مجلس سنا و نمايندگان كنگره آمريكا در تاريخ 23 سپتامبر 2010 به تشريح وضعيت فرماندهي سايبري ايالات متحده پرداخت.

ژنرال كيت‌الكساندر در آغاز سخنان خود با تأكيد بر ايجاد يك فرماندهي جديد در ارتش آمريكا يادآور شد: «فرماندهي سايبري آمريكا يك فرماندهي متحد و زير مجموعه‌‌اي از فرماندهي راهبردي آمريكا است، ما دو نهاد از فرماندهي راهبردي آمريكا، يعني قرارگاه مشترك جنگ شبكه‌اي و گروه مشترك عمليات‌هاي شبكه‌اي جهاني را همراه با كاركناني كه پل ارتباطي بين اين دو سازمان بودند، در هم ادغام كرده‌ايم.»

مسئول فرماندهي سايبري آمريكا در سخنان خود تأكيد كرد: «آژانس امنيت ملي (NSA) تخصص‌ لازم براي فعاليت‌هاي ما را، هم در زمينه‌ پشتيباني از انجام ماموريت ما و هم از نظر پشتيباني روز به روز، در اختيار ما مي‌گذارد، همانطوري‌كه مي‌دانيد من سرپرستي NSA و رياست سرويس امنيت مركزي (CSS) را نيز بر عهده دارم. زيرساخت و تخصص اين دو سازمان تا به اين‌جا در پيشرفت ما نقشي حياتي داشته‌اند.»

وی در ادامه سخنان خود با بيان اينكه سازمان‌هاي NSA/CSS عهده‌دار هدايت جامعه‌ رمزنگاري آمريكا در جبهه‌هاي هوش مخابراتي و تضمين اطلاعات خواهند بود، افزوده است: «متخصصين شاغل در NSA/CSS سابقه‌اي از موفقيت و مهارت دارند و فرماندهي سايبري به عنوان يك مشتري از اين قابليت‌ها استفاده خواهد كرد، ما در NSA/CSS و فرماندهي سايبري مي‌بينيم كه دنيا تا چه حد در حال شبكه‌اي شدن است.»

به گفته ژنرال الكساندر، با افزایش ماموريت‌هاي سنتي هوش مخابراتي و تضمين اطلاعات NSA/CSS در حوزه‌ سايبري و با پا گرفتن فرماندهي سايبري، به وجود آوردن يك همكاري با NSA/CSS به منظور بهره‌مندي از كفايت ديرين اين سازمان و توانمندي‌هاي برجسته‌ آن - به خصوص تعهد عميق آن براي پشتيباني از عمليات‌هاي نظامي كنوني و فرآيندهاي پخته‌ آن در ارائه‌ اطلاعات در عين احترام به حريم خصوصي و آزادي‌هاي مدني شهروندان آمريكا - حياتي خواهد بود.

فرمانده قرارگاه سايبري ارتش آمريكا در ادامه سخنان خود تأكيد كرد: «استقرار فرماندهي سايبري در كنار NSA/CSS اكنون و در بلندمدت به نفع سازمان خواهد بود، اين كار ما را قادر خواهد ساخت تا يك همكاري حياتي را پي‌ريزي كنيم، از اطلاعات براي تقويت دفاع استفاده كنيم و كمك خواهد كرد تا مأموريت‌هاي مربوطه‌ خود را با هماهنگي انجام دهيم.»

وي در بخش ديگري از سخنراني خود يادآور شد: «آمريكا از پشتيباني آژانس سيستم‌هاي اطلاعات دفاعي (DISA) نيز كه وظيفه‌ طراحي، خريد، و نگهداري زيرساخت ارتباطي وزارت دفاع را بر عهده دارد، برخوردار است. اين سازمان براي چندين دهه شبكه‌هاي وزارت دفاع را اداره كرده و در پيشرفت ما نقش مهمي ايفا مي‌كند. انتقال قريب‌الوقوع آن به Fort Meade باعث ايجاد يك ارتباط كاري نزديكتر بين DISA، NSA/CSS و فرماندهي سايبري خواهد شد و به ما كمك خواهد كرد تا تضمين كنيم كه طراحي زيرساخت آينده‌ ارتباطات حكومتي در هماهنگي نزديك با سازمان‌هاي بسياري كه در زمينه‌ امنيت شبكه شناخته شده هستند، انجام خواهد شد.»

ژنرال الكساندر در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان "ويليام لين"، معاون وزير دفاع آمريكا مبني بر اينكه "گرد هم آوردن اطلاعات، تهاجم و دفاع در زير يك سقف كليد فرماندهي سايبري است"، محيط فرماندهي سايبري ارتش آمريكا را چنين تشريح كرد: «فرماندهي سايبري يك "حوزه‌ مسئوليت" منحصر به ‌فرد دارد كه در واقع ويژگي‌ها و ابعاد آن‌را به طور مداوم تغيير مي‌دهد، براي مثال از سال 2000 به اين‌سو استفاده از اينترنت در جهان 4 برابر شده است. در سال 2009 بيش از 1.8 ميليارد كاربر اينترنت و 4.6 ميليارد مشترك تلفن همراه وجود داشت؛ اين تعداد روي هم‌رفته حدود 90 تريليون ايميل ارسال كردند، فضاي سايبري از اين نظر از هميشه "بزرگتر" است.»

ژنرال الكساندر در ادامه سخنان خود با بيان اينكه "ارتش آمريكا حدود 20 سال پيش فكر كردن درباره‌ مسائل سايبري را رسماً شروع كرد"، افزود: «در نگاه اول درك فضاي سايبري ممكن است مشكل باشد اما ستاد مشترك ارتش در دهه‌ گذشته فضاي سايبري را يك "حوزه‌" قلمداد مي‌كرد، اما در شرايطي كه اين حوزه با حوزه‌هاي ديگر اين‌قدر تفاوت دارد، منظور از آن چه مي‌تواند باشد؟ راه درك آن اين است كه بفهميم فضاي سايبري چه چيزي است، و چه چيزي نيست.»

وي با بيان اينكه "دنيا در حال تغيير دادن حافظه‌ جمعي و ظرفيت بيان منظور خود به اشكال ديجيتال است"، تصريح كرد: «زمان و مسافت در حوزه‌ سايبر كمتر از هر حوزه‌ ديگر مرتبط هستند، تلفن‌ها و كامپيوترها و راديوها اساسا در حال ادغام هستند، راديوهاي ما به كشو پرونده‌هاي ما تبديل شده‌اند و بالعكس و به قدري كوچك شده‌اند كه آنها را در جيب خود حمل مي‌كنيم و برگشتي به زماني ساده‌تر وجود ندارد.»

اين ژنرال آمريكايي با طرح اين سؤال كه از نظر نظامي اين چه معنايي مي‌تواند داشته باشد، يادآور شد: «حوزه‌ سايبر از برخي جهات شبيه حوزه‌ هوا است، تشابهات با فضاي سايبر روشن به نظر مي‌رسند، آزادي عمل در فضاي سايبر، همانند آزادي مانور در هوا، براي استفاده‌ موثر از نيروها در تمامي حوزه‌ها حياتي است. به همين نحو، از دست رفتن چنين آزادي‌ مي‌تواند توانمندي‌هايي را كه در حوزه‌هاي ديگر به وجود آورده‌ايم مختل کند.»

رياست فرماندهي سايبري ارتش آمريكا با تأكيد بر اينكه فضاي سايبر مملو از ميلياردها بازيگر است و طبقه‌بندي آنها به عنوان دوست و دشمن مي‌تواند مشكل باشد، گفت: «در واقع هر كس كه وارد وب مي‌شود، خود را در حوزه‌اي قرار مي‌دهد كه تنها براي مقاصد سازنده مورد استفاده قرار نمي‌گيرد، بلكه همزمان يك محل بالقوه براي مقاصد مجرمانه و خصمانه است.»

وي افزود:«در اين حوزه هيچ پناهگاهي براي افراد بي‌گناه وجود ندارد، هنگامي‌كه افراد وارد فضاي سايبر مي‌شوند، ناخواسته ممكن است قرباني طيفي از بازيگران بدانديش، از جمله ارتش‌هاي كشورهاي مختلف شوند، سرقت دارايي معنوي مي‌تواند مقياسي غيرقابل تصور داشته باشد اما در گذشته فاتحان مجبور بودند قبل از تاراج يك شهر آن را اشغال کنند.»

ژنرال الكساندر با بيان اينكه "جاسوسي اقتصادي براي برتري تجاري و تكنولوژيكي يك رويداد روزمره شده است"، ادامه داد: «آنچه كه ما را نگران مي‌سازد، تنها سرقت نيست بيش از پيش شاهد هستيم كشورها استفاده از ابزارهاي سنتي قدرت در فضاي سايبر را گسترش مي‌دهند. به طور روزافزون شاهد فعاليت‌هايي در فضاي سايبر هستيم كه از پتانسيل تهديد امنيت ملي برخوردار هستند، رقابت و حتي مناقشه در فضاي سايبر يك واقعيت‌ رايج است.»

فرمانده قرارگاه سايبري ارتش آمريكا در بخش ديگري از سخان خود با بيان اينكه "در واقع فرماندهي سايبري آمريكا هر روز عمر كوتاهش را "در نبرد‌" گذرانده است، گفت: «شبكه‌هاي وزارت دفاع كه وظيفه‌ دفاع از آنها را بر عهده داريم در هر ساعت حدود 250 هزار بار مورد كاوش قرار مي‌گيرند.»

وي افزود: «به عنوان مثالي ديگر، وزارت دفاع اذعان كرد كه تا سال 2006، 10 تا 20 ترابايت داده از راه دور از NIPRNet بيرون كشيده شده بود. از آن گذشته، با اينكه حتي كاربران بي‌تفاوت اينترنت هم در مورد بدافزارهاي مورد استفاده براي كنترل، بهره‌برداري و اخلال در كامپيوترها شنيده‌اند، ابزارهاي جديدي در حال ظهور هستند كه مي‌توانند به سيستم‌ها آسيب بزنند يا آنها را نابود كنند. اين گرايش اخير به سمت عملياتي‌سازي ابزارهاي سايبري به عنوان يك سلاح براي آسيب زدن يا تخريب، يكي از نگراني‌هاي اصلي ما در فرماندهي سايبري است.»

به گفته الكساندر، مناقشه در فضاي سايبر به شدت نامتقارن است. بازيگران كوچك استطاعت خريد ابزارها و استفاده از آنها براي تقويت نفوذ خود را دارند؛ گزارشات مطبوعاتي اخير مبني بر دستگيري چند نفر در اروپا به اتهام ايجاد "بات‌نت ماريپوسا" [Mariposa botnet] (مجموعه‌اي از 13 ميليون كامپيوتر كه براي مقاصد مجرمانه به كار گرفته شده بودند) شاهد اين مدعا است.

وي افزود: «ابزارهايي كه اين بازيگران مي‌توانند به كار بگيرند تقريباً گمنام هستند، يك (نرم‌افزار) مدافع گاها مي‌تواند بفهمد كه يك حمله از كجا انجام مي‌گيرد، اما اين كار مي‌تواند وقت‌گير باشد. اين بدين معناست كه "نسبت دادن" حمله در فضاي سايبر پرهزينه و نسبتا غير معمول است.»

به گفته الكساندر، "هزينه‌اي" كه يك دشمن براي به دست آوردن يك توانمندي -يك ابزار يا سلاح- پرداخت مي‌كند، مي‌تواند جزئي باشد، اما هزينه و اثري كه بر قرباني وارد مي‌شود مي‌تواند بسيار بالا باشد. اين هزينه‌ها مي‌توانند از جانب ارتش يك كشور يا يكي از سرويس‌هاي اطلاعاتي آن، يا از سوي مجرمان سايبري، يا صرفا توسط يك اشتباه نرم‌افزاري تحميل شوند.

فرمانده قرارگاه سايبري آمريكا در ادامه سخنان خود يادآور شد: «تشخيص دادن يك بازيگر از ديگري و استنباط نيات آنها مي‌تواند بسيار مشكل باشد، البته همه‌ اتفاقاتي كه بر شبكه‌هاي ما تاثير مي‌گذارند به سطح تهديد امنيت ملي نمي‌رسند. به خاطر سپردن اين نكته حائز اهميت است كه بنا به تعريف داخلي و همچنين تعريف كنوانسيون بين‌المللي جرايم سايبري، هك‌كردن، انتشار بدافزار و ديگر فعاليت‌هاي حاوي سوء‌نيت جرم محسوب شده و بنابراين پيامدهاي قانوني دارند. حتي اگر بتوانيد يك نفوذي را شناسايي كرده و بدانيد كه از يك دشمن نشأت مي‌گيرد، معمولا نمي‌توانيد يك عمليات اطلاعاتي را از يك عمليات نظامي تشخيص دهيد.»

الكساندر در ادامه با طرح اين سؤال كه كاوش سيستم شما از جانب شخصي كه آن را انجام مي‌دهد، با چه نيتي صورت مي‌گيرد، افزود: «آيا پيش‌زمينه‌ تلاش براي نقشه‌برداري شبكه‌ شماست؟ يا سرقت اطلاعات شما، يا دست بردن در داده‌هاي شما يا خواباندن كل شبكه؟ مهارت‌هاي لازم براي انجام هر يك از اين اقدامات اساساً با مهارت‌هاي مورد نياز براي اقدامات ديگر متفاوت نيستند، سردرگمي و نگراني به وجود آمده بر سر كرم به ظاهر بي‌ضرر "كانفيكر" (Conficker worm)، كه از سال 2008 تاكنون ميليون‌ها كامپيوتر را آلوده كرده است، تنها يك سرنخ در مورد اختلالي است كه ابزارهاي سايبري مضر مي‌توانند به بار بياورند.»

به گفته اين ژنرال آمريكايي بازدارندگي در حوزه سايبري با تمامي حوزه‌هاي ديگر فرق مي‌كند، حملات هكرها و مجرمان مي‌تواند تاثيراتي در اندازه‌هاي كشورها داشته باشد؛ در واقع، "انتشار" تصادفي يك بدافزار ممكن است همان كار را انجام دهد و مسئله‌ نسبت دادن حمله به يك بازيگر به خصوص نيز كماكان مشكل يا غيرممكن باقي مي‌ماند.

وي تأكيد كرد: «آمريكا مجبور است بازدارندگي را از نو و از جنبه‌هاي گوناگون مطالعه كند و در مورد اختيارات خود شفافيت كسب كند. همانطور كه "سان تزو" عنوان كرده، ما بايد محيط سايبر و توانمندي‌هاي دشمنانمان و همچنين توانمندي‌هاي خودمان را درك كنيم.»

ژنرال الكساندر در ادامه با تأكيد بر اينكه دشمن شناسي در حوزه سايبر به اين زودي نتيجه نمي‌دهد، گفت: «اين كار آسان نخواهد بود و قرار نيست به اين زودي‌ها نتيجه بدهد، اگر يك چيز از جنگ سرد ياد گرفته باشيم، اين است كه حصول يك بازدارندگي با ثبات ممكن است سال‌ها طول بكشد و آن حاصل برنامه‌ريزي، تحليل و گفتمان در بين حكومت، دانشگاه و صنعت و همچنين ملت‌هاي ديگر خواهد بود. بازدارندگي سايبري مستلزم شناخت شرايط، و پيشرفت در توانمندي‌هاي دفاعي و تهاجمي است كه دشمنانمان مي‌دانند در صورت لزوم از آنها استفاده خواهيم كرد.»