خدمات هوش مصنوعی به ضرر انسان نخواهد بود

خدمات هوش مصنوعی به ضرر انسان نخواهد بود
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷

به گفته یکی از مدیران ارشد شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی، این فناوری خدمات زیادی به بشریت کرده و هیچ تهدیدی هم برای آینده جهان به شمار نخواهد رفت.

به گزارش گرداب، دیوید کنی – یکی از مدیران ارشد هوش مصنوعی رایانه در شرکت واتسون IBM – بر این باور است که هوش مصنوعی تاکنون هم خدمات بسیاری را ارایه کرده است و اظهار نگرانی درباره خطرات و تهدیدات آن برای جهان کاملا بی پایه و اساس شمرده می‌شود.

با انتشار اظهار نظرات بسیاری از کارشناسان فناوری درباره تهدیدات توسعه هوش مصنوعی برای انسان و جهان در آینده، به تازگی متخصصان و کارشناسان ارشد فعال در حوزه هوش مصنوعی عنوان کرده‌اند که این فناوری هیچ خطری را برای آینده انسان و جهان ایجاد نخواهد کرد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: من از این دسته از اظهار نظرهایی که موجب ترس و وحشت در میان مردم و کاربران می‌شود، متنفرم چراکه هوش مصنوعی تاکنون لطف و کمک‌های زیادی به انسان در زمینه‌های مختلف کرده و می‌توان گفت این فناوری، مزایا، لزوم و کاربردهای مفید خود را به خوبی ثابت کرده است.

او در پاسخ به اینکه هوش مصنوعی تاکنون چه خدماتی را به انسان ارائه داده است، می‌گوید: این فناوری امنیت سایبری در بخش‌های مختلف جوامع بسیاری را بهبود بخشیده، به پزشکان، پرستاران و بیماران متعددی جهت مراقبت‌های ویژه و تشخیص بیماری‌های نادر کمک کرده و در زمینه علم و فناوری و نیز سرگرمی به خوبی شاهد موفقیت‌های روزافزون آن بوده‌ایم.

ایلان ماسک – موسس و مدیر عامل شرکت تسلاموتورز – چندی پیش از نگرانی‌های خود درباره توسعه هوش مصنوعی گفته بود که این فناوری در صورت پیشرفت، گسترش و فراگیر شدن، می‌تواند به خطری بزرگ برای انسان به شمار رود. وی حتی هشدار داده بود که هوش مصنوعی و روبات‌های مبتنی بر آن می‌توانند تبدیل به موجوداتی خطرناک، دیکتاتور و قاتل شوند و یک جنگ جهانی بی رحمانه‌تری را به وجود آورند.

البته کنی در ادامه گفت: من این نگرانی‌ها را قبول دارم چراکه هوش مصنوعی و روبات‌ها باید بسیار اصولی برنامه‌ریزی، طراحی و تولید شوند و فقط در زمینه‌های به خصوصی هم فعالیت کنند. هیچ کشوری نباید اجازه ساخت روبات‌های قاتل یا خطرناک و مخرب را بدهد چراکه این در هر صورت و با هر قصدی که ساخته و استفاده شود، خلاف اصول انسانی و اخلاقی خواهد بود.

علاوه بر اظهار نظر دیوید کنی، چند روز پیش بود که اریک اشمیت – مدیر اجرایی سابق شرکت گوگل – در پاسخ و واکنش به نگرانی‌های ایلان ماسک، نگرانی‌های وی را «کاملا اشتباه» تلقی کرده و معتقد بود که ایلان ماسک هنوز نتوانسته مزایای هوش مصنوعی را به طور کامل درک کند.