عذرخواهی ZTE پس از پرداخت تاوان نقض تحریم‌های آمریکا

عذرخواهی ZTE پس از پرداخت تاوان نقض تحریم‌های آمریکا
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

رییس هیات مدیره شرکت ZTE به دنبال موافقت این شرکت فناوری چینی برای پرداخت یک میلیارد دلار جریمه به آمریکا برای پایان دادن به ممنوعیت فروش تامین‌کنندگان آمریکایی به این شرکت که فعالیتش را فلج کرده بود، از کارکنان و مشتریان عذرخواهی کرد.

به گزارش گرداب، این توافق به ZTE که دومین شرکت مخابراتی بزرگ چین است، اجازه می‌دهد فعالیت‌های خود را از سر گرفته و روابطش با تامین کنندگان آمریکایی خود را مجددا برقرار کرده و اعتماد با مشتریان جهانی خود را بازسازی کند. اما کارشناسان صنعت برآورد می‌کنند که حداقل یک ماه برای ZTE طول خواهد کشید تا پس از برداشته شدن تحریم‌ها مجددا فروش گوشی‌های خود را آغاز کنند.

کارمندان این شرکت نیز نگران تعدیل نیرو، کاهش دستمزدها و احتمال از دست دادن مشتریان هستند زیرا این شرکت قرار است تغییرات گسترده‌ای در سطوح مدیریتی خود اعمال کند.

این شرکت پنج‌شنبه گذشته موافقت کرد برای رفع ممنوعیتی که از آوریل علیه ZTE اعمال شد، جریمه پرداخت کرده و مدیریت خود را تغییر دهد. این ممنوعیت که مربوط به نقض تحریم‌ آمریکا علیه تجارت با ایران بود، مانع از این می‌شد که ZTE قطعات اولیه مورد نیاز خود را از شرکت‌های آمریکایی خریداری کند. این مساله به سیاست نیز کشیده شد و یکی از مسائل اصلی مذاکرات میان واشنگتن و پکن برای اجتناب از یک جنگ تجاری است.

یین ییمین، رییس هیات مدیره ZTE در یادداشتی که به کارکنان خود ارسال کرد از کارمندان، مشتریان، سهامداران و شرکای تجاری عذرخواهی کرد و گفت: این شرکت از خطاهای خود درس خواهد گرفت و کسانی که مسئول آن هستند را وادار به پاسخگویی می‌کند.

یک کارمند شرکت ZTE به رویترز گفت: پرداخت جریمه مشکلی نیست ولی مشکل واقعی که مقابل ZTE وجود دارد از سرگیری کسب‌وکار به خصوص در خارج از این کشور است.

تحت توافق با آمریکا ZTE هیات مدیره و مدیریت خود را ظرف مدت ۳۰ روز تغییر خواهد داد و یک میلیارد دلار جریمه پرداخت می‌کند. این توافق همچنین شامل یک ممنوعیت ۱۰ ساله جدید است که در صورت تخلفات آتی اجرایی خواهد شد.

یکی دیگر از کارکنان ZTE به رویترز گفت: همه کارمندان به نشست‌های گروهی از جمله شرکت در دوره‌های آموزش پایبندی به کنترل‌های صادراتی و تهیه گزارش دعوت شده‌اند که منعکس‌کننده اوضاع جاری است. انتظار می‌رود تغییر مدیریت حداقل در کوتاه مدتی بی‌ثباتی در این شرکت ایجاد کند.

گروه ZTE سال گذشته اقرار کرد با خرید قطعات آمریکایی و استفاده از آن‌ها در تجهیزاتی که به طور غیرقانونی به ایران فروخته است، تحریم‌های آمریکا را دور زده است. تحریم‌های جدید در آوریل به دنبال نقض شرایط توافق سال گذشته درباره اخراج مدیران خاطی برای نقض قوانین تحریم‌های آمریکا اعمال شد.

به گفته تحلیلگران، پس از جریمه ۱.۲ میلیارد دلاری در سال گذشته جریمه جدید برای ZTE سنگین خواهد بود، اما این شرکت را فلج نمی‌کند. این شرکت مستقر در شنزن ۳۰ میلیارد یوان ( ۴.۷ میلیارد دلار نقدینگی) و سرمایه‌گذاری کوتاه مدت تا پایان مارس داشته است و سود خالصش در حدود ۷۹۷ میلیون دلار بود.

شرکت ZTE به عنوان فروشنده تلفن هوشمند در سه ماهه نخست سال جاری  با ۱۱.۴ درصد سهم بازار، در رتبه چهارمین فروشنده پرفروش در آمریکا قرار داشت، اما از زمان اعلام تحریمها، فروش گوشی‌های این شرکت نیز متوقف شد.