تصمیم جدید اینستاگرام که به نقض حریم شخصی کاربران می‌انجامد

تصمیم جدید اینستاگرام که به نقض حریم شخصی کاربران می‌انجامد
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷

اینستاگرام اعلام کرده که از خبر دادن به کاربران این شبکه اجتماعی هنگامی که دیگران از استوری‌های آنان اسکرین‌شات می‌گیرند، منصرف شده است.

به گزارش گرداب، چندی پیش در ماه فوریه سال جاری ۲۰۱۸ میلادی بود که شبکه اجتماعی اینستاگرام اعلام کرد که می‌خواهد قابلیت جدیدی را به پلت‌فرم خود بیفزاید که بدین ترتیب، به منظور حفظ حریم شخصی و خصوصی کاربرانی که دیگران از استوری‌های آنان عکس و اسکرین شات (screenshot) می‌گیرند، درصورت وقوع و گرفتن عکس اطلاع دهد. اما حالا به نظر می‌رسد که این غول شبکه اجتماعی از این کار خود منصرف و پشیمان شده است.

این قابلیت که مدتی به صورت آزمایشی برای تعداد محدودی از کاربران داوطلب اینستاگرام قابل اجرا و دسترسی بود، حالا قرار نیست به‌صورت همگانی و عمومی اجرا شود و در دسترس عموم کاربران قرار گیرد.

این یکی از آن دسته قابلیت‌هایی بود که موجب شد کاربران، اینستاگرام را به بزرگترین رقیب خود یعنی اسنپ چت ترجیح دهند چراکه این ویژگی به آن‌ها این امکان را می‌داد تا بدانند چه کسانی می‌خواهند احتمالا از عکس‌ها و تصاویر خصوصی آن‌ها سوءاستفاده کنند.

بدین ترتیب، بسیاری از منتقدان و کارشناسان فعال در حوزه امنیت اطلاعات و حریم خصوصی کاربران از این تصمیم جدید اینستاگرام به شدت انتقاد کرده‌اند چراکه این به سوءاستفاده گران اجازه می‌دهد با خیال راحت و آسوده از تصاویر خصوصی و شخصی دیگران اسکرین شات تهیه کرده و آن را در شبکه‌های اجتماعی دیگر پخش و منتشر کنند که این در نهایت به ضرر همه کاربران اینستاگرام تمام خواهد شد.

هنوز اینستاگرام درباره علت دقیق این تصمیم جدید خود بیانیه‌ای صادر نکرده است.

به نظر می‌رسد شبکه اجتماعی اینستاگرام که این روزها به سختی در حال رقابت با اپلیکیشن اسنپ چت است، قصد دارد زود به زود با افزودن قابلیت و ویژگی‌های جدید و جذاب، نظر کاربرانش را بیشتر از پیش به خود جلب کند.

قابلیت افزودن استوری‌های اینستاگرام در ماه اوت سال گذشته ۲۰۱۶ میلادی به این شبکه اجتماعی اضافه شد و از همان ابتدا میلیون‌ها طرفدار را به خود جذب کرد. از آن زمان تاکنون که حدود بیش از یک سال می‌گذرد، می‌توان گفت این قابلیت مهم‌ترین و پرطرفدارترین قابلیتی است که تاکنون به اپلیکیشن اینستاگرام افزوده شده است.