با بهره‌گیری از فناوری رایانش ابری؛

عملیات اجرایی ساخت مرکز ملی اطلاعات فضایی آغاز شد

عملیات اجرایی ساخت مرکز ملی اطلاعات فضایی آغاز شد
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷

عملیات اجرایی ساخت پروژه ملی داده و اطلاعات فضایی در راستای ذخیره سازی و پردازش اطلاعات بخش فضایی کشور آغاز شد.

به گزارش گرداب، پروژه مرکز ملی داده و اطلاعات فضایی، تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

سازمان فضایی ایران در راستای تکمیل زنجیره ارزش داده های فضایی و براساس ماموریت‌های تعریف شده، به توسعه و ایجاد زیرساختهای مورد نیاز جهت ذخیره سازی، پردازش و به اشتراک گذاری داده‌ها و اطلاعات فضایی و به ویژه سنجش از دور اقدام کرده است.

مهدی ابوالقاسمی، مدیر پروژه مرکز ملی داده و اطلاعات فضایی، در این خصوص گفت: یکی از زیرساخت های مهم و زیربنایی مورد نیاز در زمینه ذخیره سازی، پردازش و به اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات، مرکز ملی داده و اطلاعات فضایی است که اخیراً پروژه تجهیز زیرساخت فیزیکی آن تعریف و اجرایی شده است.

وی ادامه داد: این پروژه بین شرکت های تراز اول و دارای رتبه ۱ در حوزه طراحی و پیاده‌سازی مرکز داده (دیتاسننتر)، بصورت دو مرحله‌ای به مناقصه گذاشته شد و یک شرکت داخلی پس از کسب امتیاز مورد نیاز در مرحله اول ارزیابی کیفی، موفق شد در مرحله دوم نیز بیشترین امتیاز را کسب کرده و به عنوان مجری پروژه تجهیز زیرساخت فیزیکی انتخاب شود.

مدیر پروژه مرکز ملی داده و اطلاعات فضایی با اشاره به ماموریت سازمان فضایی در زمینه تمرکز و یکپارچه‌سازی داده‌های فضایی و ایجاد دسترسی آسان، سریع و پایدار به این داده ها برای کاربران، افزود: این مرکز به گونه‌ای طراحی شده‌است که ظرفیت‌های لازم برای ارائه سرویس‌های متنوع اعم از اشتراک گذاری داده و تولید محصولات متنوع سنجش از دور را خواهد داشت.

به گفته وی، این مرکز با بهره گیری از فناوری رایانش ابری و مدیریت کلان داده (بیگ دیتا) و از طریق پلتفرم دسترسی به داده و اطلاعات که بر بستر این مرکز ایجاد خواهد شد، امکان دسترسی، دانلود و پردازش داده‌ها و اطلاعات را برای شتاب دهنده ها و کسب و کارهای نوپا فراهم می کند.