دلیل کاهش فالورهای توییتر مشخص شد

دلیل کاهش فالورهای توییتر مشخص شد
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷

از آنجا که توییتر در راستای سیاست‌های شفاف‌سازی خود اعلام کرده قصد دارد صفحات کاربری قفل شده از این پس جزو دنبال‌کنندگان کاربران حساب نکند، بسیاری از فالورهای کاربران توییتر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

به گزارش گرداب، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا که در سال ۲۰۱۶ میلادی برگزار شد، فشار بسیاری برروی غول‌های تکنولوژی و دارندگان پلت‌فرم‌های شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک، توییتر و یوتیوب وارد شد تا علیه انتشار اخبار کذب، دروغین و همچنین اقدامات مداخله جویانه کشورهایی نظیر روسیه در امور داخلی آمریکا تصمیماتی اتخاذ شده و اقداماتی انجام شود.

توئیتر که یکی از پلت‌فرم‌های بزرگ شبکه اجتماعی در جهان را داراست،  یک هفته پیش در گزارشی اعلام کرده است که در دو ماه گذشته یعنی ماه مه و ژوئن سال جاری ۲۰۱۸ میلادی، ۷۰ میلیون اکانت و حساب کاربری مشکوک و مورددار را که خلاف قوانین و مقررات این شبکه اجتماعی عمل کردند، مسدود کرده و به حالت تعلیق درآورده است.

پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا بسیاری از نهادهای امنیتی این کشور ادعا کردند که روسیه و عوامل تحت حمایت کاخ کرملین با نفوذ، سوءاستفاده و شایعه‌پراکنی در فضای مجازی و پلت‌فرم آزادانه شبکه‌های اجتماعی در جریان این انتخابات دخالت کرده‌اند.

همین مسائل موجب شد که توییتر به همراه سایر شبکه‌های اجتماعی موظف شوند که به منظور جلوگیری و مقابله با بروز حوادث این چنینی میلیون‌ها اکانت و حساب کاربری را به حالت تعلیق درآورده و مسدود کرده است.

همین امر موجب شده بسیاری از کاربران توییتری از کاهش ناگهانی و ریزش شدید تعداد فالور و دنبال‌کنندگانشان گلایه و شکایت داشته باشند. این مساله برای افرادی که تعداد بسیار زیادی فالوور داشتند، بسیار مشهودتر و محسوس‌تر است؛ به‌عنوان مثال، باراک اوباما و دونالد ترامپ چند میلیون از تعداد دنبال‌کنندگان خود را در توییتر از دست دادند.

توئیتر پس از اقدامات مداخله‌جویانه روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، به شدت به باز گذاشتن فضای مجازی و سوءاستفاده مداخله‌گران روسی از پلت‌فرم این شبکه اجتماعی متهم شد. بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که روند رو به رشد تعلیق و مسدود حساب‌های کاربری در توییتر در ماه ژوئیه نیز با همین روند افزایشی ادامه پیدا خواهد کرد.

توئیتر در این گزارش از تمامی کاربرانی که در شناسایی حساب‌های کاربری مشکوک به آن کمک کرده‌اند، تشکر کرده و همچنین  از سایر افراد و کاربران در سراسر جهان درخواست کرده که درصورت مشاهده هرگونه محتوای تروریستی و خشونت‌آمیز آن را گزارش کنند.

بنا بر اعلام توییتر، کمتر از ۰.۲ درصد از مسدودسازی اکانت‌های توییتری به خاطر درخواست و گزارش دولت‌های مختلف در جهان رخ داده است و بیشتر آن توسط  الگوریتم‌های پیشرفته بکار رفته در پلت‌فرم توییتر و متخصصان زبده فعال در این شبکه اجتماعی شناسایی شده است که البته در این میان، نقش کاربران مردمی نیز پررنگ بوده است.

بسیاری از افراد و هکرها، از پلت‌فرم و بستر آزادانه‌ای که شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر ایجاد کرده‌اند، سوءاستفاده کرده و به ارسال و انتشار تبلیغات سیاسی و نژادپرستانه گسترده‌ای اقدام کرده بودند.