قدیمی‌ترین گروه‌ هکر اینترنتی متلاشی شد

قدیمی‌ترین گروه‌ هکر اینترنتی متلاشی شد
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷

پلیس‌های اروپایی متشکل از کشورهای فرانسه، انگلستان و تایلند یک گروه هکر مشهور متشکل از هشت نفر که مظنون به عضویت در یک شرکت کلاهبرداری موسوم به شرکت Rex Mundi "پادشاه جهانی"، را دستگیر کرد.

به گزارش گرداب، این گروه حداقل از سال 2012 تاکنون به فعالیت‌های خرابکارانه اقدام کرده است. فعالیت این گروه طیف وسیعی از اقدامات خرابکارانه از قبیل هک کردن شبکه‌های شرکت‌ها، سرقت اطلاعات خصوصی افراد و استفاده از باج افزار جهت اخاذی از افراد را شامل می‌شود.
هکرها هزینه‌هایی را برای افشای هک‌ها خواستار شدند، اما گاهی اوقات نیز برای پرداختن به معایب امنیتی که برای ورود به شبکه قربانی مورد استفاده قرار دادند، مبلغی بالاتری برای پول می‌فرستاد.

هکرهای مورد اشاره در این مدت از قربانیان خود مبالغ بالایی جهت برگرداندن اطلاعات آن‌ها یا افشای معایب امنیتی و راه‌های نفوذ به شبکه‌های سازمان‌ها را خواستار بوده‌اند.

گروه Rex Mundi در حمله به اطلاعات افراد و سازمان‌ها  رد خود را به‌جا گذاشت. درحالی‌که تاریخ تشکیل این گروه ناشناخته است، اولین گزارش از تخلفات گروه Rex Mundi hacks به تابستان سال 2012 برمی‌گردد.

در اوایل سال 2010، زمانی که گروه‌های هکر مانند Anonymous یا LulzSec در مورد اقدامات خرابکارانه خود افشاگری می‌کردند، هکرهای Rex Mundi اغلب در مورد قربانیان اخیر خود در توییتر و شبکه‌های اجتماعی حرف می‌زد و زمانی که شرکت‌های قربانی مبالغ درخواستی این گروه را پرداخت نمی‌کردند، اطلاعات آن‌ها را فاش یا از بین می‌برد تا با این کار قربانیان خود را تنبیه کند.

ردپایی که از هکرها منتشرشده قربانیانی که مورد حمله این هکرها قرار گرفته‌اند به ترتیب زمانی عبارتند از: Webassur، دریک اینترنشنال،  Buy، Websolutions.it، Numericable Habeas،  AlfaNet، AlfaNet، Domino's،Domino's پیتزا و بانک Cantonale.

اما به‌محض پیدا شدن ردپای اقدامات خرابکارانه این گروه، مؤسسات امنیتی و پلیسی شروع به دستگیری هکرها و هکوییست‌ها به‌صورت سراسر کردند و در پی آن این گروه عملیات خود را تغییر داد و درنهایت فعالیت‌های خرابکارانه خود را به‌صورت زیرزمینی ادامه داد.

رکس مندی فعالیت‌های خرابکارانه خود را از حالت آشکار به زیرزمینی و در سایه تغییر داد، بدون اینکه ادعای هک کردن کاربران و شرکت‌ها را به‌صورت آنلاین در مقابل مجامع خبری داشته باشد یا عدم افشای اطلاعات خصوصی و محرمانه قربانیان  زمانی که شرکت‌ها نتوانستند به تعهدات خود در مقابل باج افزارهای این گروه پرداخت کنند، ادامه داد.

طبق گفتهٔ پلیس اتحادیه اروپا موسوم به Europol، این گروه تا سال گذشته همچنان فعالیت خود را به‌صورت مخفیانه ادامه داده است. زمانی فعالیت‌های مجرمانه این گروه برملا شد که آن‌ها شبکه اطلاعاتی یک شرکت بریتانیایی را هک کرده و اطلاعات آن‌ها را به سرقت ببرند.

روز بعد گروه هکرهای رکس مندی طی تماس تلفن با شرکت قربانی خواستار پرداخت مبلغی جهت برگرداندن اطلاعات به سرقت رفته شدند. فردی فرانسوی خواستار پرداخت مبلغ بیت کویین معادل 580000 یورو (675000 دلار) برای افشای هک و 825،000 یورو (960،000 دلار) بود که همچنین نشان داد که چگونه آن‌ها را شکست داد و برای هر روزی که شرکت موفق به پاسخ نشد، رکس مندی 210 هزار یورو (245000 دلار) را در بالای هزینه استیجاری اضافه خواهد کرد. مبلغ باج‌خواهی این هکرها در اوایل سال 2010 مبلغی در حدود 5000 تا 10000 دلار بوده است.

طبق اطلاعات سایت پلیس فتا، شرکت بریتانیایی که یکی از قربانیان این گروه بوده مبلغ باج‌خواهی را پرداخت نکرده و موضوع را با مقامات و پلیس در میان گذاشته بود. اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط پلیس بریتانیا حدود یک ماه بعد از این جریان در ماه ژوئن 2017 منجر به دستگیری پنج تبعه فرانسوی شد.

یکی از این افراد که رهبر گروه بود، نقش او به‌عنوان رهبر گروه اثبات شد و طبق اعترافات وی دیگر اعضای گروه که هیچ‌کدام هکر نبوده‌اند را در وب تاریک یا همان دارک وب استخدام و به کار گرفته است.

پلیس فرانسه در اکتبر سال 2017 دو نفر از این هکرها را دستگیر کرد و پلیس تایلند در ماه مه 2018 نفر سوم را دستگیر کرد، تا بتوانند به‌صورت مؤثر به فعالیت‌های خرابکارانه این گروه در طول این مدت پایان دهند.