فیلترشکن‌های "تلگرام" در کدام بخش وزارت ارتباطات مستقر هستند + سند

فیلترشکن‌های
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷

طبق بررسی‌های فنی صورت‌گرفته تعداد زیادی از پراکسی‌های تلگرام توسط مجموعه وزارت ارتباطات و با نام کاربری hotgram پشتیبانی می‌شود یعنی این وزارتخانه مشغول تأمین فیلترشکن برای ادامه حیات "تلگرام" در داخل کشور است.

به گزارش گرداب، سید علیرضا آل‌داود در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا درباره دو اپلیکیشن "هات‌گرام" و "تلگرام طلایی" اظهار کرد: هات‌گرام و تلگرام طلایی در عمل پل ارتباطی میان تلگرام و مخاطبان هستند و این دو اپلیکیشن به‌عنوان فیلترشکن‌های تلگرام محسوب می‌شوند.

وی افزود: متأسفانه پس از فیلتر شدن تلگرام، با بهانه‌های مختلف دو فیلترشکن آن یعنی هات‌گرام و تلگرام طلایی از سمت جریانی مشکوک حمایت و از بیت‌المال برای آنان هزینه‌های بسیاری شد.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: هات‌گرام و تلگرام طلایی به‌دلیل باز کردن دسترسی‌های زیاد و پنهان به‌روی تلفن همراه مردم علاوه بر سرقت اطلاعات آنان، منجر به خروج اطلاعات انبوه از کشور می‌شوند.

آل‌داود با تأکید بر اینکه حتی حرف آقای رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه تلگرام به‌دلیل انحصار‌طلبی فیلتر شد توسط جریان نفوذ بر زمین ماند، تصریح کرد: متأسفانه هات‌گرام و تلگرام طلایی منجر به ادامه این انحصار‌طلبی شد‌ه‌اند.

این مدرس سواد رسانه‌ای با اشاره به اینکه متأسفانه شرکت ارتباطات زیرساخت، پراکسی‌های گذر از فیلتر قانونی کشور برای ادامه کار تلگرام را علاوه بر حمایت VIP از نسخه‌های فارسی انجام می‌دهد، متذکر شد: طبق بررسی‌های فنی صورت‌گرفته، تعداد زیادی از پراکسی‌های تلگرام توسط شرکت ارتباطات زیر‌ساخت و با نام کاربری hotgram پشتیبانی می‌شود که این یعنی شرکت ارتباطات زیرساخت مشغول تأمین فیلترشکن برای ادامه حیات تلگرام در داخل کشور است.

وی خاطرنشان کرد: طبق تصویر زیر یکی از هزاران پراکسی برای دور زدن فیلترینگ تلگرام و با نام هات‌گرام به‌صورت رسمی از سوی تلگرام به افراد معرفی می‌شود که با بررسی IP آن به سرورهای شرکت زیرساخت به‌عنوان تأمین‌کننده این پراکسی می‌رسیم.


فیلترشکن‌های

وی یادآور شد: متأسفانه جریانی در داخل کشور که منافع سیاسی، حزبی و قبیله‌ای خود را به منافع ملی و منافع مردم ترجیح می‌دهد پیشتر نیز با ارائه خدمات VIP به تلگرام نظیر ارائه CDN‌های اختصاصی به آن، کشور را با چالش‌های متعدد امنیتی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... مواجه کرده بود.

آل‌داود با ابراز اینکه وزیر محترم ارتباطات باید به‌جای شوآف‌های رسانه‌ای، فضای را برای فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی فراهم کند، تصریح کرد: وزیر محترم ارتباطات به‌جای آدرس‌های غلط به نقش خود در حوزه سالم‌سازی و قانونمند شدن فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور بپردازد چراکه دنبال کردن منافع جریان خاص در کشور به هیچ وجه به‌صلاح وی نیست.