طرح جدید وزارت ارتباطات

قیمت‌گذاری مکالمه، پیامک و اینترنت در بازار رقابتی آزاد می‌شود+جزئیات

قیمت‌گذاری مکالمه، پیامک و اینترنت در بازار رقابتی آزاد می‌شود+جزئیات
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷

وزارت ارتباطات قصد دارد، به دلیل رقابتی بودن بازار خدمات صوت، پیامک و اینترنت در کشور، از این پس تعیین تعرفه در بازار رقابتی را آزاد کند و در اختیار شرکت‌ها بگذارد.

به گزارش گرداب، پس از آخرین تغییرات در قیمت‌گذاری اینترنت در کشور، به تازگی وزارت ارتباطات برنامه‌ جدیدی را برای تغییر در نحوه قیمت‌گذاری انواع خدمات ارتباطی در کشور را در دست تهیه دارد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با توجه به مطالعات و بررسی­ های انجام شده درباره نحوه تعرفه‌گذاری خدمات در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) در دیگر کشورها و رویکردهای حاکم بر نظام تعرفه در بازارهای رقابتی و نیمه رقابتی و نحوه و ساز و کارهای مطرح در کشورهای پیشرو در بخش ICT، موضوع آزادسازی تعرفه­ گذاری در بازارهای خرده فروشی ارتباطات همراه و ثابت (اعم از سیمی و بی­سیم) را در دستور کار بررسی قرار داده است.

با توجه به رقابتی بودن هریک از بازارهای سه گانه صوت ثابت، داده ثابت و ارتباطات همراه اعم از صوت، پیامک و داده وزارت ارتباطات قصد دارد، از این پس تنظیم جداول تعرفه‌ای تمامی ارائه کنندگان خدمات پایه‌ای صوت، پیامک و داده بر بستر هریک از شبکه‌های همراه و ثابت در بخش خرده فروشی را براساس مکانیزم بازار و اصول خود تنظیمی برعهده دارنده پروانه ارائه خدمات بگذارد.

در حال حاضر پیش نویس موضوع برای طرح در کمیسیون به نحوی تدوین شده است. در این پیش‌نویس سعی شده امکان رقابتی شدن هرچه بیشتر بازار، ارائه خدمات در بسته‌­ها و طرح‌­های متنوع و مقرون به­ صرفه و مورد نظر مشترکان فراهم ­شود و همچنین امکان توجیه‌پذیری اقتصادی هرچه بیشتر را در ارائه خدمات از سوی ارائه کنندگان خدمت با در گرفتن طرح­‌های تجاری شرکت­‌ها (که یقیناً از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت خواهد بود) و هزینه‌های مترتب بر ارائه خدمت، از سوی هریک از ارائه کنندگان قابل تامین می‌داند.

براساس اصول پیش نویس این تصمیم، طرح‌های تعرفه‌ای ارائه شده از سوی ارائه کنندگان خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت از طریق فناوری‌های سیمی) اعم از سیم مسی و فیبر (الزاماً باید مبتنی بر سرعت ) نرخ بیت (غیر حجمی) Connection Based) باشد.

طرح‌های تعرفه‌ای ارائه شده از سوی ارائه کنندگان خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت از طریق فناوری‌های بیسیم) اعم از تلفن همراه و ثابت باید مبتنی بر حجم تنظیم شود.

در صورت مد نظر بودن سیاست مصرف منصفانه از سوی ارائه کنندگان خدمت، در هر یک از طرح‌های تنظیمی، پیشنهادی و ارائه شده، باید جزئیات دقیق سیاست مورد نظر به سازمان و کاربر نهایی اعلام شود. -ارائه کنندگان خدمات در ارائه داده بر بستر ثابت و همراه ملزم به رعایت مقررات مربوط به تفکیک ترافیک داخل از خارج و اعمال تعرفه‌های ترجیحی برای ترافیک داده داخل تعیین شده طی مصوبات شماره 248 و 251 کمیسیون هستند.

تا زمان خود تنظیمی کامل از سوی بازار و در تایید طرح‌های ارائه شده از سوی اپراتورهای SMP کف تعرفه تعیین شده در مصوبات قبلی در مورد هر یک از خدمات صوت، پیامک و داده به تفکیک در ثابت و همراه، مرجع و معیار سازمان خواهد بود.

با تصویب این مصوبه تمامی تعرفه‌های سقف مصوب برای خدمات صوت، پیامک و داده بر بستر هر یک از ارتباطات ثابت و همراه در بخش خرده فروشی لغو اعلام می شود و ارائه کنندگان خدمات براساس مکانیزم بازار و خود تنظیمی‌های مربوطه باید نسبت به تعیین مدل های مختلف ارائه سرویس و تعیین تعرفه براساس طرحهای تجاری خود، هزینه‌های مترتب بر ارائه خدمت، دیگر بازیگران حاضر و در چارچوب قوانین و مقررات بالادستی اقدام کنند.

با هر یک از افعال قیمت‌گذاری تهاجمی، قیمت گذاری بسیار بالا یا کاهش حاشیه سود و نظایر آن که رقابت سالم را در بازار خدشه دار می‌کند برابر قوانین و مقررات مربوطه برخورد خواهد شد.

در هر زمان که سازمان اعلام کند، ارائه کننده خدمت ملزم به قطع ارائه خدمت اعلام شده به مشترکان جدید بوده و برابر نظر سازمان در خصوص نحوه اقدام در قبال مشترکانی که از قبل سرویس را خریداری کرده‌اند، تصمیم گیری برای ادامه ارائه خدمت و یا بازگرداندن قیمت سرویس و جبران خسارت احتمالی به عمل خواهد آمد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با انتشار این پیش نویس از صاحب نظران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای هم فکری کمک خواسته است. این پیش نویس از این آدرس در دسترس است.