در استان فارس انجام می شود؛

طرح استفاده از داده‌های ماهواره‌ای در کاهش مصرف آبیاری کشاورزی

طرح استفاده از داده‌های ماهواره‌ای در کاهش مصرف آبیاری کشاورزی
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۷

معاون سازمان فضایی ایران از اجرای فاز آزمایشی استفاده از داده‌های ماهواره‌ای در راستای کاهش مصرف آبیاری کشاورزی در استان فارس خبر داد.

به گزارش گرداب، علی صادقی نائینی با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت جهاد کشاورزی و ماموریتهای سازمان فضایی در این تفاهم‌نامه گفت: در کشور ما طی سال های اخیر در بخش های مختلف از جمله سازمان فضایی ایران، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت های خصوصی فعال در بخش سنجش از دور اقدامات موثر و مفیدی انجام شده است.

وی افزود: از جمله این اقدامات می توان به همکاری بین سازمان فضایی و وزارت جهاد کشاورزی در تدوین سند ملی آب اشاره کرد که در آن از ۶۰۹ دشت کشور ۱۳۰ دشت مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت. همچنین مطالعات و پروژه های پژوهشگاه فضایی ایران در دشت مغان به منظور محاسبه سطح و تنوع کشت، پیش بینی تولید، پایش آفات و برآورد نیاز آبی در اراضی کشاورزی انجام شد.

سرپرست معاونت توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران با اشاره به درآمدهای بالای شرکت های خصوصی در کشورهای توسعه یافته در حوزه کشاورزی دقیق گفت: این امر نشان می دهد ورود به این حوزه یعنی استفاده از فناوری فضایی و سنجش از دور در بخش کشاورزی هم به مدیریت کلان کشور کمک می کند و هم به اقتصاد حوزه کشاورزی و هم به شرکتهای خصوصی فعال در این حوزه و لذا این موضوع می تواند موتور محرکی برای توسعه فناوری در بخش فضایی کشور باشد.

وی ادامه داد: نظر به کاربردهای روزافزون فناوری فضایی و فناوری اطلاعات در حوزه کشاورزی ظرف حدود ۴ ماه کار فشرده و مشترک بین مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت جهادکشاورزی تفاهم نامه فوق تهیه شد که یکی از نکات مثبت این تفاهم نامه وجود یک پیوست فنی شامل پروژه ها و اقدامات مشترک طرفین تفاهم نامه به عنوان یک برنامه اجرائی است.

صادقی افزود: آنچه سازمان فضایی ایران به عنوان یک نهاد حاکمیتی باید برای بخش کشاورزی کشور انجام دهد، بخش عمده آن در تفاهم نامه آمده که از آن جمله می توان به تامین انواع داده های ماهواره ای مورد نیاز بخش کشاورزی و منابع طبیعی از روش های مختلف از جمله برنامه ساخت سنجنده ها و ماهواره ها، ارایه خدمات کاربردی در حوزه مدیریت انواع بلایا از جمله پایش حریق در عرصه های جنگلی کشور، پایش گرد و غبار و تعیین کانون های برداشت اشاره کرد.

وی افزود: به طور قطع در تمام موارد فوق از ظرفیت ها و توانمندی های بخش خصوصی و مراکز صنعتی و تحقیقاتی کشور استفاده خواهد شد.

معاون سازمان فضایی ایران گفت: موضوع دیگری که سازمان فضایی به صورت جدی در حال پیگیری آن است موضوع توسعه کسب و کارها در بخش سنجش از دور به ویژه در حوزه کشاورزی است. امروزه استفاده از فناوری فضایی و اینترنت اشیاء به عنوان ابزاری کارآمد می تواند منجر به ارائه خدمات کشاورزی دقیق به کشاورزان شود و لذا تسهیل در ورود بخش خصوصی فناور به این حوزه از برنامه های مهم سازمان فضایی ایران است.

وی با اشاره به روند رو به رشد این فناوری در کشور ادامه داد: در ایران در این حوزه برغم اینکه از لحاظ فنی شرکت های سنجش از دور و مراکز تحقیقاتی صاحب توانمندی بالایی شده اند، نیاز از طرف کاربر که همان کشاورزان باشند، ایجاد نشده است.

این مقام مسئول در سازمان فضایی تاکید کرد: از اهداف تفاهم نامه منعقد شده از یک سو تسهیل گری و تشویق بخش خصوصی و کسب و کارهای نوپا برای ورود و سرمایه گذاری دراین حوزه و از سوی دیگر آموزش بهره برداران و کشاورزان با مزایای استفاده از فناوری های نوین از جمله فناوری فضایی است. این موضوع کمک خواهد نمود تا بازار خدمات فناوری فضایی و اینترنت اشیا در بخش کشاورزی کشور که حداقل ۲۰۰۰ میلیارد تومان در سال است، بالفعل شود.

صادقی نایینی افزود: با توجه به تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تلاش خواهیم کرد یک پروژه آزمایشی را در استان فارس با توجه به وجود زیر ساخت های لازم در این استان و اینکه این استان قطب کشاورزی کشور است و در سالهای اخیر دچار کم آبی شده است را اجرا کنیم.

وی گفت: در اجرای این پروژه از فناوری های سنجش از دور، ناوبری، مخابرات ماهواره ای و اینترنت اشیاء بهره خواهیم برد. امیدواریم انجام این پروژه باعث کاهش هزینه های تولید محصول، افزایش میزان تولید و افزایش بهره وری و سطح رفاه کشاورزان و نیز توسعه کسب و کارهای فناور در این منطقه شود.