حملات سایبری

تهدیدات سایبری 2018 ایران (بخش دوم)

تهدیدات سایبری 2018 ایران (بخش دوم)
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

بررسی تمرکز حملات سایبری در سال 2018، سبب به حداقل رسیدن این دست تهدیدات و چالش های فضای مجازی در مقیاس جهانی می شود. در این مطلب به ادامه مباحث پیرامون تهدیدات سایبری ایران در سال جاری میلادی میپردازیم.

•    استخراج ارز دیجیتال

بر اساس ادعای بسیاری از موسسات امنیتی شاخص جهان، 2017، سال هدف قرار گرفتن دارندگان ارزهای دیجیتال، از سوی کره شمالی بود. با این وجود، سرقت این ارزهای رمزپایه در سال 2018، چالش چندان برجسته ای به شمار نمیرود. آن چه در این برهه از زمان، برای متخصصان امنیتی، به دغدغه ای اساسی بدل شده است را می توان، سرقت قدرت پردازش سرورها و رایانه های قدرتمند دانست. 

استخراج ارزهای رمزپایه، به ظرفیت گسترده ای جهت محاسبه و حل مسائل پیچیده ریاضی، نیازمند است. افزایش سرسام آور حباب ارزش واحدهای پولی دیجیتال چون بیت کوین در سال گذشته، میلیون ها رایانه متصل به اینترنت را در خطر هک و بهره برداری در راستای استخراج ارزهای دیجیتال، قرار داده است.

از جمله مصادیق بارز این دست حملات، در سال گذشته، می توان به هک سرورهای شرکت خودروسازی تسلا ، شرکت مدیریت خط لوله نفتی روسیه و سامانه های وایفای عمومی آرژانتین اشاره کرد.

با افزایش استخراج کنندگان این قبیل ارزها، انگیزه هکرها برای نفوذ به شبکه های رایانه ای افزایش خواهد یافت و رشد حملات هکری به بیمارستان ها، سامانه های سلامت، فرودگاه ها و دیگر زیرساخت های حیاتی، احتمال بروز فجایع انسانی و نابسامانی های متعددی در سطح کشور را به شکل فزاینده ای افزایش می دهد.

•    هک انتخابات

مقامات امنیتی ایالات متحده آمریکا، اندکی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و به قدرت رسیدن ترامپ، روسیه را به دخالت در انتخابات از طریق جنگ اطلاعات و تاثیرگذاری بر جامعه این کشور، متهم کرد. بر اساس ادعاهای مطرح شده، روسیه با هک کمیته ملی حزب دموکرات و انتشار برخی اطلاعات محرمانه مربوط به هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات، اقبال عمومی نسبت به وی را تا حدود زیادی کاهش داده و ترامپ را به قدرت رساند.

با این وجود، تبلیغات رسانه ای و انتشار اخبار جعلی در بستر شبکه های اجتماعی، تنها راه تاثیر گذاری بر انتخابات یک کشور نیست. خطرات متعدد حمله سایبری به هر یک از مراحل فرایند رای گیری همچنان اقسام مختلف انخابات الکترونیک را تهدید می کند.

از همین روی، مقامات امنیتی آمریکا، به منظور حفاظت از صحت انتخابات میان دوره ای پیش رو که در ماه نوامبر سال میلادی جاری برگزار خواهد شد، مشغول شناسایی و رقع آسیب پذیری های موجود هستند. این در حالی است که مهاجمان سایبری، همچنان در سامانه های انتخاباتی الکترونیک، اهداف و آسیب پذیری های بی شماری را در اختیار دارند و همین امر، در این بازی، دست بالا را به آن ها می دهد.

انتخابات الکترونیک، در ایران نیز، هواداران بسیاری دارد و مسئله استفاده از سامانه های الکترونیک در راستای برگزاری انتخابات، یکی از چالش های مهم سال گذشته در فضای سیاسی کشور بوده است. 

از منظر غالب کارشناسان امنیتی و متخصصان علوم رایانه ای، آسیب پذیری سامانه های انتخاباتی، امری انکار ناپذیر است و پذیرش تهدیدات و خطرات بالقوه انتخابات الکترونیک، در صورت پیروزی هواداران استفاده از این سامانه ها و استقرار سیستم های یاد شده در ایران، امری ناگزیر به شمار می رود.

نتیجه گیری

از دیدگاه فنی، جهان در سال 2018، شاهد ظهور انواع پیچیده تر و مخرب تری از بدافزارها خواهد بود. بر اساس پیش بینی کارشناسان امنیتی و شرکت های شاخص فعال در این حوزه، دولت ها، شرکت ها و کاربران در سال آینده با انواع مخرب تر و پیچیده تری از واناکرای و تریکبات، مواجه می شوند.

با بررسی گذرای تاریخ اینترنت، می توان دریافت که تهدیدات از بدو شکل گیری شبکه های رایانه ای و تولد اینترنت، به وجود آمدند و به صورت مداوم مراحل رشد و پیشرفت را طی کرده اند. بنابراین، با وجود همه پیش بینی موجود از انواع محتمل حملات سایبری در سال 2018، بی شک برخی از پیشرفت های هکر ها در زمینه هک و تخریب بخش های مختلف، مانند سال های پیشین، کارشناسان امنیتی را شگفت زده خواهد کرد.