تلگرام اطلاعات ما را به عربستان و امارات فروخته است

تلگرام اطلاعات ما را به عربستان و امارات فروخته است
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷

سیدعلیرضا آل‌داود پژوهشگر ارشد فضای مجازی ابراز داشت که چون تلگرام وابسته به سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا است، تلگرام اطلاعات ما را علاوه بر آمریکا و رژیم صهیونیستی به عربستان و امارات نیز فروخته است.

به گزارش گرداب، تلگرام چندین سال بود که بدون رعایت هیچ ضابطه‌ای و بدون اینکه کسی بداند از کدام قانون تبعیت می‌کند و در کجای دنیا قرار دارد، در ایران فعالیت می‌کرد. این فعالیت بدون ضابطه موجب بروز مشکلات اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و ... زیادی در کشور شده بود. سرانجام به دلیل همین مشکلات دستور قضایی فیلترینگ شبکه پیام‌رسان تلگرام در 10 اردیبهشت از سوی دادستانی تهران صادر شد و شاید اگر هر کشور دیگری بود، خیلی زودتر از این‌ها این پیام‌رسان فیلتر می‌شد همانگونه که در روسیه و برخی کشورهای دیگر این اتفاق افتاد. 

در جدید‌ترین آمار ارائه شده از تعداد کاربران پیام‌رسان‌ها در ماه ژوئیه 2018، پیام‌رسان واتس‌آپ با یک میلیارد و پانصد هزار نفر کاربر در صدر پرکاربرترین پیام‌رسان‌های دنیا و تلگرام با دو پله سقوط در جایگاه نهم قرار گرفت که این افت جایگاه احتمالاً به دلیل فیلترینگ این پیام‌رسان در ایران و برخی کشورهای دیگر است.

سیدعلیرضا آل‌داود پژوهشگر و کارشناس فضای مجازی و رسانه در رابطه با تأثیر فیلترینگ تلگرام در افت جایگاه این پیام‌رسان اظهار داشت: این موضوع کاملاً درست و فنی است، از آنجا که تلگرام حدود 80 درصد از کاربران خود را در ایران از دست داده است، این موضوع می‌تواند کاملاً درست باشد. یکی از دلایل دیگر نیز می‌تواند این باشدکه چون برخی ها از فیلترشکن استفاده می‌کردند به دلیل سرعت پایینی که وجود داشت، ترجیح دادند که فضا را ترک کنند و یا کمتر استفاده کنند و به پیام‌رسان‌های ایرانی کوچ کنند. از آن طرف نیز فیلترینگ تلگرام در روسیه می‌توانست موثر باشد زیرا 4.7 درصد کاربران تلگرام در روسیه بودند که با فیلترینگ در روسیه آن تعداد نیز از آمار تلگرام کم شد.

وی در خصوص اینکه آیا ادامه حضور برخی از کانال‌های پرطرفدار در تلگرام می‌تواند دلیلی بر شکست فیلترینگ تلگرام باشد، توضیح داد: کانال‌های ضدانقلاب و غیراخلاقی طبیعی است که به پیام‌رسان‌های داخلی نیایند. اما بعضی از کانال‌ها هستند که مربوط به یک جریان سیاسی خاص در داخل کشور است که شبکه رسانه‌ای آن‌ها در تلگرام قرار دارد و همچنان درصدد حفظ آن هستند و این که آن ها نمی‌خواهند وارد پیام‌رسان‌های داخلی شوند، دلیل ضعف این پیام‌رسان‌ها نیست بلکه آنها به دنبال منافع سیاسی، جناحی، و قبیله‌ای خودشان هستند.

این پژوهشگر فضای مجازی در رابطه با اینکه گفته می‌شود به این دلیل که تلگرام مانند توییتر و فیسبوک اطلاعات کاربران را نفروخت، مردم همچنان تمایل به استفاده از آن را دارند، گفت: این صحبت کاملاً اشتباه است، تلگرام علاوه بر عربستان به امارات نیز اطلاعات داده است. این پیام‌رسان چون وابسته به سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا است و از طریق سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی حمایت مادی و معنوی می‌شود، علاوه بر آمریکا و رژیم صهیونیستی، مدارکی وجود دارد که اطلاعات و اسناد مردم ایران را به عربستان و امارات نیر فروخته است. اکنون با توجه به محل زندگی مدیر این پیام‌رسان در امارات و این که در یک برج مخابراتی در دبی به این پیام‌رسان و تیم فنی آن جای داده‌اند، کاملاً مشخص است که یک همگرایی اطلاعاتی بین تلگرام و سرویس اطلاعاتی مستقر در امارات وجود دارد و همان طور که رویترز یک افشاگری داشته است، اکنون سازمان سیا آمریکا در حال تشکیل یک امپراطوری جاسوسی در منطقه غرب آسیا است که همین افشاگری مصادف با جابجایی پاول دوروف در امارات بود.

تلگرام اطلاعات ما را به عربستان و امارات نیز فروخته است

تلگرام اطلاعات ما را به عربستان و امارات نیز فروخته است

تلگرام اطلاعات ما را به عربستان و امارات نیز فروخته است


آل‌داود درباره اینکه چندی پیش فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت مدیر تلگرام اعلام کرده بود به وسیله ارز دیجیتال قصد خروج پول از ایران را دارد اما طبق بررسی‌ها ایران جزو لیست تحریمی تلگرام برای ارز دیجیتال بود، توضیح داد: تلگرام قصد داشت ارز دیجیتالی خود با نام گرام را در دنیا همه‌گیر کند، حالا با توجه به این که 45 میلیون نفر ایرانی‌ها در تلگرام عضو بودند و 80 درصد کل کاربران تلگرام در دنیا را تشکیل می‌دانند، تلگرام قصد داشت به سمت ایجاد بازاری یک طرفه و شبه دولت با حاکمیت دوگانه قدم بردارد. تلگرام در اسفند ماه سال 96 می‌ترسید، ایران با فیلترینگ با آن موضوع برخورد کند و فیلتر شود و 80 درصد کاربران خود را از دست بدهد. بر اساس همین موضوع اظهار کرد که ایران در لیست تحریم های خرید وفروش "گرام" یا همان ارز مجازی تلگرام، قرار دارد. همین جا پشت پرده همین آدم پاول دورف که ما چندسالی بود می‌گفتیم با سرویس اطلاعاتی آمریکا هماهنگ است، مشخص شد. لیست تحریم های آمریکا را بهانه کرده بود، اما با این نکات در اجرای تهدید در ایران جان سالم به در نبرد. یک مسئله‌ای که کشور را در حوزه اقتصادی تهدید می‌کرد خروج ارز از کشور بود و ایجاد یک حاکمیت دوگانه در داخل، باهمتی که در مسئولین به وجود آمد شما می‌بینید که تلگرام فیلتر شد و نتوانست به این بهانه، یعنی تحریم ایران، از فیلتر شدن جلوگیری‌کند.

وی ادامه داد: تلگرام با قراردادن نام ایران در لیست تحریمی خود، قصد داشت از فیلتر فرار کند اما موفق نشد و فیلتر شد. متاسفانه پس از این فیلترینگ جریان خاص سیاسی با هاتگرام و تلگرام طلایی به داد تلگرام رسید و باعث شد تا تلگرام عملاً از سطح دنیا و کشور حذف نشود. در شرایط فعلی نیز تلگرام با همین دو نسخه فارسی مشغول خارج کردن اطلاعات از کشور است و همچنان در بحث فضای‌مجازی کشور نقش بازی می کند و هم اطلاعات مورد نیاز خودش را از ایران می‌گیرد.