ادعای آمریکا درباره جاسوسی چین با استفاده از شبکه‌های اجتماعی

ادعای آمریکا درباره جاسوسی چین با استفاده از شبکه‌های اجتماعی
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷

یک مقام اطلاعاتی ارشد آمریکایی مدعی شد که چین با استفاده از یکی از شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کند تا به اطلاعات دولتی و بازرگانی آمریکا دسترسی پیدا کند.

به گزارش گرداب، آمریکا، چین را متهم کرده که با استفاده از حساب‌های جعلی در شبکه اجتماعی لینکداین (LinkedIn) و برقراری ارتباط با آمریکایی‌ها به اطلاعات خاص آمریکا دست‌ می‌یابد.

«ویلیام اوانینا» رئیس نهاد مقابله با جاسوسی آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت که نهادهای جاسوسی چینی با استفاده از حساب‌های ساختگی در شبکه اجتماعی لینکداین می‌کوشند تا به اطلاعات محرمانه دولتی و بازرگانی آمریکا دسترسی پیدا کنند به همین دلیل این سازمان باید چنین حساب‌هایی را مسدود کند.

اوانینا همچنین گفت که مقامات اطلاعاتی و قانونی با لینکداین که متعلق به شرکت مایکروسافت است درباره  این اقدامات چینی‌ها صحبت کرده‌اند و افزود که شرکت‌های چینی همزمان با هزاران نفر از اعضای این شبکه اجتماعی ارتباط بر قرار می‌کنند. او به اینکه چه تعداد از این حساب‌های کاربری ساختگی و چه تعداد واقعی هستند، یا اینکه با چند آمریکایی ارتباط گرفته شده و اینکه در چند مورد این ارتباط‌ها موفقیت‌آمیز بوده‌اند، اشاره‌ای نکرد.

وی همچنین گفته است که لینکداین باید مانند توئیتر، گوگل و فیس‌بوک حساب‌های ساختگی سرویس‌های اطلاعاتی ایران و روسیه را شناسایی کند. اوانینا افزود: «من به تازگی دیدم که توئیتر در حال کنسل کردن میلیون‌ها حساب جعلی است و ما از لینکداین هم می‌خواهیم که اینچنین عمل کند.»

«پاول راکول» رئیس اعتماد و ایمنی لینکداین هم اعلام کرد که این شرکت با مقامات قانونی آمریکا درباره اقدامات شرکت‌های جاسوسی چینی رایزنی کرده است. پیشتر این سازمان اعلام کرده بود که کمتر از ۴۰ حساب جعلی که کابران آنها با سازمان‌های سیاسی ناشناس در ارتباط بودند را مسدود کرده است. راکول به اینکه آیا این حساب‌ها چینی بوده‌اند یا خیر اشاره‌ای نکرد.

پیشتر آلمان و انگلیس درباره اینکه چین با استفاده از  لینکداین از آنها در جهت اهداف جاسوسی استفاده کند، هشدار داده بودند. این نخستین‌بار است که یک مقام آمریکایی به روشنی درباره این موضوع صحبت می‌کند.
منبع: مشرق