معاون وزیر ارتباطات

تجربه کم پیام‌رسان‌های داخلی برای رقابت

تجربه کم پیام‌رسان‌های داخلی برای رقابت
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷

اعتماد کاربران و میزان قابلیت ابزارهای ارائه شده از عواملی هستند که بر میزان استقبال از شبکه‌های اجتماعی داخلی تاثیرگذارند و در این میان اقناع کاربر مهمترین عامل برای استفاده از این شبکه‌هاست.

به گزارش گرداب، رییس هیات مدیره ارتباطات زیرساخت با تاکید بر اینکه فیلترینگ و اقدامات سلبی هیچ نتیجه‌ای ندارد، گفت که کاربران ایرانی باید برای استفاده از پیام رسان‌ٰهای بومی اقناع شوند تا به استفاده از آنها روی بیاورند. «حمید فتاحی» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در مصاحبه تلفنی با رادیو معارف با بیان اینکه باید نحوه حضور کاربران ایرانی در پیام رسان‌های داخلی از جنبه‌های مختلف بررسی شود، توضیح داد که مباحث فنی، اعتماد کاربران و میزان قابلیت ابزارهای ارائه شده از عواملی هستند که بر میزان استقبال از شبکه‌های اجتماعی داخلی تاثیرگذارند و در این میان اقناع کاربر مهمترین عامل برای استفاده از این شبکه‌هاست.

فتاحی اعتقاد دارد در صورتی که کاربران برای استفاده از شبکه‌های داخلی اقناع شوند نیاز به انسداد و فیلترینگ وجود ندارد، چراکه به گواه او تاکنون چنین اقداماتی نتیجه‌ای در بر نداشته‌ است.

او در ادامه عنوان کرد که کاربران پیام‌رسان‌های داخلی نسبت به کیفیت پایین برخی از این پیام‌رسان‌ها اعتراض دارند:
«پیام رسان‌های داخلی در این حوزه تجربه یک سال تا یک سال و نیمی دارند و طبیعی است که با این تجربه اندک امکان رقابت وجود ندارد و از طرف دیگر کاربر هم به دنبال اقناع شدن در این حوزه است و با مدل‌های بین‌المللی کار کرده است.»

ییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، ارتباط دوسویه برنامه‌های پرمخاطب صدا و سیما با مردم در تلگرام را یکی از عوامل فراگیر شدن این پیام رسان دانست و در مورد فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی اظهار کرد که وزارت ارتباطات درباره فعالیت این دو پیام رسان تصمیم گیر نبوده و همچنین هیچ حمایتی از فعالیت آنها نداشته است. به گفته او در این موضوع تصمیمات شورای عالی فضای مجازی دخیل است:

«حمایت از پیام رسان های داخلی بر اساس مصوبات و تکالیف بوده و البته تاکنون از پیام رسان های داخلی بیشتر از آن هم حمایت شده است.»

فتاحی همچنین در مورد کسب درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت از فروش اینترنت گفت: «شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان یک شرکت دولتی تابع سیاست‌های دولت است و تمام درآمد خود را به خزانه دولت واریز می‌کند و نفع شخصی در این کار وجود ندارد.»

فیلترینگ تلگرام از اردیبهشت ماه امسال سراسری شده و با وجود این مسدودیت، بر اساس آمار و ارقام ایسپا، کماکان تلگرام محبوب‌ترین شبکه پیام رسان بین کاربران ایرانی است و مدل‌های بومی پیام‌رسان‌ها با ریزش مخاطب مواجه شدند. با وجود اظهارات فتاحی و برخی دیگر از کارشناسان و دولتمردان از جمله محمدمهدی تندگویان درباره عدم فایده فیلترینگ، زمزمه‌هایی مبنی بر مسدودسازی اینستاگرام هم به گوش می‌رسد و باید دید این قبیل اقدامات تا کی ادامه خواهند یافت.