Gerdab.IR | گرداب

مستند مرزهای شیشه‌ای (15) + متن

تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۹
 
 

اختصاصی گرداب- نظر به تخصصی و کارشناسی بودن متون استفاده شده در مستند مرزهای شیشه ‌ای (اعم از پلاتو و نریشن) اهم موارد اشاره شده در مستند شماره (15) جهت استفاده بیشتر مخاطبان فرهیخته تقدیم می ‌شود:

امروزه هرزه‌ نگاری بخش قابل ‌توجهی از دنیای اینترنت را تسخیر کرده و کاربران بسياري به شکل ‌های مختلفی در تولید و استفاده از آن درگير مي ­باشند.

بررسي و تحليل شيوه ­هاي نوين تهاجم به اعتقادات و باورهاي ديني و سنتي كه با هدف تخريب و تغيير اصول فرهنگي كشورها صورت مي گيرد، مي ­تواند ما را در اتخاذ تدابير عالمانه براي مقابله و البته تهاجم متقابل كمك کند.

اعتقادات و باورهاي ديني و مذهبي از جمله عواملي هستند كه به عنوان موانعي اساسي در مقابل بهره ­گيري افراد از محتواي انحرافي در فضاي مجازي عمل مي ­كنند، اما عدم آشنايي و اطلاع دقيق والدين به عنوان نسلي كه اغلب با اينترنت بيگانه هستند، موجب ايجاد مشكلات و نابساماني ­هاي عديده ­اي در رفتار نوجوانان و جوانان در فضاي خانوادگي و جامعه شده است.

گرچه دستیابی آسان به انواع اطلاعات از مزایای فضای سایبری است، اما معایبی نیز دارد. از جمله این که طرح و نشر انواع شبهات در آن، موجب تزلزل در باورهای کاربران کم اطلاع می­ شود. فضای سایبر چاقویی دو لبه است که می ‌توانیم از آن به سود خود مدد بگیریم، اما هجمه و تنوع و گسترش فرهنگ مهاجم غربی، به حدی است که در شرایط فعلی کوشش‌ های مدافعان فرهنگی مسلمان را بسیار کم اثر می‌ نماید؛ خاصه این که مدیریت اصلی اطلاعات نیز در دست غرب و غربیان است.
 
البته بهترین راه حل تنها انفعالی عمل کردن و اکتفا کردن به پاسخ گویی به شبهات نیست؛ بلکه این پاسخ گویی باید همراه با تهاجم متقابل نیز باشد؛ به این معنا که باور‌های فرهنگ مهاجم را نیز با سؤالاتی که در مورد باورها و نگرش ‌هایشان وجود دارد، مورد هدف قرار دهیم و هیمنه ظاهری آنان را در نگاه ناظر داخلي و خارجي بشکنیم.

تأثیرات منفی مواجهه با هرزه ‌نگاری ناخواسته، که تعدا‌د آنها هم کم نیست را نباید كم اهميت دانست. نتیجه چنین موقعیتی برای نوجوان، تحریکات جنسی و جست‌ و جو‌های آگاهانه بعدی به دنبال این نوع سایت ­هاست. بسياري از مشكلات اخلاقي با کنجکاوی شروع می ‌شود و بعد در مسیر‌های دیگری ادامه پیدا می‌ کند.

حفظ حرمت قوانین اجتماعی و رعایت آموزه ‌های اخلاقی، از ریشه ­ای ترین اصول هر فرهنگی است. بدیهی است با گسترش اباحه گری در فضای سایبر، نهایتاً این روند در میزان خودداری افراد جامعه از ارتکاب اعمال غیر اخلاقی و ناهنجار در فضای جامعه نیز تأثیر خواهد گذاشت. منشأ برخی از اعمال خلاف اخلاق در سطح جامعه، مباح شدن آن در فضای سایبر است.

عمده محصولات فرهنگی اعم از فیلم، عکس، متن، بازی‌ های رایانه و اینترنتی از سوی غرب و گاه شرق، تولید و در فضای سایبر تبلیغ و توزیع می ‌شوند. بدین سان یکی از خطرات ناشی از فضای سایبر متوجه کشورهایی است که دارای فرهنگ ‌های متضاد با فرهنگ حاکم بر فضای سایبر هستند. به ویژه کاربران مسلمان، که عمدتاً با وجود برخورداری از فرهنگی غنی، از استفاده از محصولات قوی فرهنگی متناسب با فرهنگ خود محروم ­اند.

برخى از پايگاه ‌هاى اينترنت، صحنه ‌هاى جنسى را در عريان ‌ترين، صريح ‌ترين و غيراخلاقى ‌ترين وجه ممكن به نمايش مى ‌گذارند. در گذشته، براى دست ‌يابى به مجله ‌هاى هرزه ‌نگارى و يافتن مسائل غيراخلاقي، افراد مى ‌بايست به مكان‌ هاى ناسالم و نكبت ‌بار مراجعه مى‌ كردند، ولى امروزه با وجود اينترنت، دسترسى به اين موارد بسيار آسان شده است و هرساله بر حجم اين گونه هرزه‌نگارى ‌ها افزوده مى ‌شود. اين امكان وجود دارد كه كودكان به واسطه ديدن مطالب و تصويرهاى مستهجن، رفتارهاى سكسى از خود بروز دهند. در مورد بزرگسالان نيز، هرزه‌ نگارى اينترنتى مى ‌تواند به بروز رفتارهاى جنسى نامعقول و يا گاهى اعتياد جنسى بيانجامد.

از جمله آثار مخرب فضای سایبر، به وجود آمدن انحرافات جنسی و اختلالات جنسی است. اینترنت به دلیل رویکرد آزاداندیشی در روابط جنسی از سوی گردانندگان اصلی آن و نگرش تجاری نسبت به مسائل جنسی، موجب پدید آمدن پدیده شومی به نام هرزه نگاری و هنر پلید شهوانی و رواج سرسام آور آن شد. این پدیده مرزهای اخلاقی را در هم می ‌شکند و تهدیدی برای فرهنگ‌ ها به خصوص فرهنگ ‌های دینی همچون فرهنگ اسلامی ‌است.

براي كاهش مراجعه افراد به سايتهاي مستهجن بحث آگاهی اهمیت فوق العاده‌ای دارد. آگاهی بخشیدن به خانواده ‌ها به خصوص در یک فضای جدید و مجازی و مبتنی بر ویژگی ‌ها و قابلیت‌ های اینترنت می ‌تواند بسیار مهم باشد. اندیشمندان از این آگاهی تعبیر به سواد رسانه ‌ای می ‌کنند كه همانند سواد خواندن و سواد نوشتن از اهميت بالايي برخوردار است.

توليد محتواي فارسي از قبيل فيلمهاي خانگي، داستانهاي غير اخلاقي، ترويج روابط غير متعارف و استفاده از اين مفاهيم توسط كاربران ايراني كه متأسفانه و بر اساس بررسي­ هاي صورت گرفته ميزان آنها هم كم نيستند، نشان دهنده تأثير پذيري بخشي از افراد جامعه از اين فضا بوده و توجه همه جانبه برنامه ­ريزان فرهنگي را مطالبه مي ­نمايد.

مراجعه و استفاده از محتواي سايتهاي انحرافی باعث مي ­شود تا استفاده كننده از محتواي انحرافي، از نظر روحي و معنوي دچار سردرگمي، انحراف شخصيتي و در نهايت پوچي شود. اصولاً چنين افرادي ضمن اينكه از نظر اجتماعي به عنوان يك معضل و سربار براي جامعه مطرح مي­ باشند به دليل از دست دادن قوه تحليل خود، ميزان پذيرش آنها براي دستاويز قرار گرفتن استعمارگران در راستای عملیاتی ساختن اهداف خود نيز افزايش مي­ يابد.