Gerdab.IR | گرداب

روزنامه کیهان:

سپاه سايبري ايران در خدمت پاكي جوانان

تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۸۸

در اواخر سال 87 با انتشار خبر انهدام بزرگترين سايت هاي غيراخلاقي ايران توسط تيم سايبري سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و همينطور انتشار هويت و اهداف مديران سايت هاي مستهجن در قالب سايت اينترنتي گرداب و برنامه هاي تلويزيوني شوك و گرداب، تاحد زيادي احساس امنيت به كاربران اينترنت و خانواده ها بازگردانده شده، چرا كه بواسطه انتشار تصاوير خصوصي افراد، درج محتويات تحريك كننده و ايجاد انحرافات اخلاقي متاسفانه آمار تجاوزات و سوء استفاده هاي جنسي و انحرافات اخلاقي نوجوانان و جوانان رو به افزايش بود.

جهان از ريزترين ذراتش كه تا به حال بشر توان ديدن آنها را يافته تا دورترين كهكشان ها، نمونه بارزي از حركت و پويايي است و پويايي نياز به خلاقيت دارد. روزگاري پدران ما اين خلاقيت را در راديوهاي ترانزيستوري شاهد بودند و امروز ما در دنياي ديجيتال؛ شايد هم فردا فرزندان ما در دنياي پرتوهاي عجيب و غريب. آنچه موجب تمايز ميان عصر حاضر با ساير برگ هاي تاريخ زندگي بشر گرديده، فناوري و تبادل اطلاعات مي باشد كه دنياي ديجيتال توان تبادل اطلاعات را بسيار افزايش داده است.

فضاي رايانه اي جهاني
اصطلاح فضاي رايانه اي (cyberspace) براي اولين بار در سال 1982 در يك داستان علمي- تخيلي به كار برده شد. ما در گفتارمان از فضاي رايانه اي، به عنوان يك مكان فيزيكي ياد مي كنيم اما در واقع اين طور نيست، فضاي رايانه اي اگرچه اصطلاحي نسبتا جديد است اما مفهوم آن جديد نيست و پيدايش اين مفهوم، همزمان با اختراع تلفن توسط الكساندر گراهام بل در سال 1876 بوده است. همانند فضاي رايانه اي كه سابقه آن از آنچه اكثر مرد مي پندارند بسيار بيشتر است، ايده اينترنت نيز كه بسياري از ما تنها طي چند سال اخير با آن آشنا شده ايم، بسيار قديمي است. ايده اينترنت در اوايل دهه 1960 و در زماني شكل گرفت كه تشكيلات نظامي ايالات متحده و شركت راند (RAND Corporation) تصميم گرفتند از رايانه ها براي حصول اطمينان از امكان برقراري ارتباطات پيوسته در صورت تهاجم هسته اي استفاده كنند. آنچه ما امروزه از آن با عنوان «اينترنت» ياد مي كنيم، سيستمي از رايانه هاي مرتبط با هم است به نحوي كه اين رايانه ها از تعداد بسيار زيادي خط تلفن براي برقراري ارتباط با يكديگر استفاده مي كنند و به اين ترتيب اطمينان حاصل مي شود كه در صورت عدم توانايي يك مسير براي ارسال اطلاعات، مسير ديگري قابل دسترسي خواهد بود. امروزه به اينترنت به عنوان ابزاري كه قواعد اساسي حاكم بر جهان سياست، ثروت و تبليغات را دگرگون كرده نگاه مي شود و با تبديل شدن به يك پديده جهاني و فراگير، تهديدهايي را بر كشورهايي كه از آن نشات يافته، تحميل كرده و بسياري از تحولات و دگرگوني ها را در سطوح مختلف به وجود آورده است به طوري كه بسياري از دولت ها هنگامي كه ناچار شده اند ميان حركت در راستاي ابر بزرگراه اطلاعات يا توقف در كنار گذرگاه هاي فرعي تكنولوژي، يكي را برگزينند، همراه شدن با موج اينترنت را انتخاب كرده اند.

اينترنت و ساير فن آوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي علاوه بر مددرساني به زمامداران جهت رقابت در اقتصاد جهاني، دولت ها را تقويت نموده و آنها را در زمينه نيل به حكومت كارسازتر- كه مدنظر بسياري از رهبران است- همراهي مي نمايند. اما پيشرفت تكنولوژي و علم، همواره با پيدايش چالش هاي جديد در زمينه ارتكاب جرم و اعمال مجرمانه همزمان بوده است كه به طور خاص، عصر كامپيوتر و اينترنت موج جديدي از جرايم مرتبط را نيز به همراه داشته است به طوري كه نقض حريم زندگي خصوصي افراد و دستبرد به محتويات رايانه ها و همچنين ارسال نامه هاي الكترونيكي ناخواسته و تبليغاتي تنها بخش كوچكي از اين مشكلات است. اما خود رايانه ها تنها يك ابزارند و اين افراد هستند كه مرتكب جرايم رايانه اي مي شوند و مردم نيز مانند فايل هاي رايانه اي مي توانند به عنوان منابع اطلاعات حفاظت شده يا حساس مورد استفاده قرار گيرند. نكته خوبي كه در اين ميان وجود دارد آن است كه مردم نيز مي توانند از جرايم رايانه اي جلوگيري كنند! و هر قدر ما بيشتر درباره انواع مختلف جرايم رايانه اي و ابزارهاي كه براي جلوگيري از آن ايجاد شده است بدانيم، امنيت بيشتري خواهيم داشت.

جاذبه هاي خطرناك اينترنت
در سال هاي اخير شاهد استفاده روزافزون كاربران ايراني از شبكه اينترنت نيز هستيم، كنجكاوي جنسي كاربران در دوره نوجواني و عدم تامين اين كنجكاوي باعث آن شده تا افراد اين گروه سني به منظور تامين كنجكاوي خود در شبكه اينترنت اقدام به جستجو كنند؛ يكي از عمده دلايل استفاده اين دسته از كاربران از شبكه اينترنت سهولت ارتباط، عدم اطلاع اكثر خانواده ها از شبكه اينترنت، جستجوي پنهان، ايجاد ارتباط با افراد مختلف و... مي باشد. در سن نوجواني به علت دوره بلوغ جنسي عمده تفكرات و ذهنيت افراد به سمت و سوي دنياي ناشناخته جنسي كشيده شده و سؤالات بسياري در ذهن افراد شكل مي گيرد و به علت عدم ارتباط دوستانه با والدين، فرد قادر نيست تا اين دسته از سؤالات را در خانواده مطرح كند و پاسخ آن را از والدين دريافت نمايد از اين رو به شنيده ها در محيط پيرامون خود اكتفا نكرده و به همين دليل به دنبال يافتن پاسخ سؤالات مبهم خود، دست به گريبان ابزارهايي همچون اينترنت مي شود و با جستجوي واژه هايي كه اطلاعي از معناي آنها ندارد به نوعي قدم در راهي خطرناك مي گذارد. مسلما در دنياي اينترنت هم، خوبي و بدي در كنار هم قرارداده شده و بازكردن يك لينك مي تواند مسير تفكرات كاربر را تغيير دهد. به علت آنكه لينك هاي محتوي مطالب وتصاوير غيراخلاقي آمار زيادي از بازديد كننده را به خود اختصاص مي دهد از اين رو با جستجوي واژه مرتبط عموما ليست لينك هاي غيراخلاقي در صفحات اول موتورهاي جستجوگر قرار مي گيرد و كاربري كه براي تامين كنجكاوي خود پا به اين محيط گذارده با كليك بر روي لينك ها و بازكردن اينگونه سايت ها، به علت جاذبه هاي جنسي موجود در آنها و بواسطه كنجكاوي دوران نوجواني، خلأ ذهني خود از مسايل و سؤالات جنسي را با محتويات اينگونه سايت ها پر كرده، از اين رو گرايشات جنسي فرد به سمت وسوي انحرافات اخلاقي كشيده مي شود.متاسفانه در كشور ما ورود تكنولوژي با فرهنگ استفاده از آن و قوانين مرتبط با آن در يك زمان اتفاق نيفتاده، از اين رو افراد فرصت طلب با استفاده از اين موقعيت براي كسب درآمد يا رسيدن به اهداف شوم خود فعاليت هاي روان تخريبي خود را با ظاهري فريبنده و جذاب آغاز مي كنند كه در فعاليت هاي روان تخريبي نوجوانان و جوانان و جوانان از جمله گروه هاي آسيب پذير جامعه به حساب مي آيند.
چند ساليست شاهد آن هستيم كه با وارد شدن و گسترش شبكه اينترنت در ايران و وبگردي هاي جوانان و نوجوانان متاسفانه تصاوير و كليپ هاي خصوصي افراد توسط افراد سودجو در قالب سايت هاي مستهجن در اينترنت منتشر شده حال آنكه حدودا پس از گذشت مدت چند سال از ورود تكنولوژي استفاده از اينترنت به تازگي شاهد قانون مند شدن اين پل ارتباطي در ايران هستيم و بطور مثال درحالي كه در كشورهايي نظير آمريكا، كانادا و انگليس موضوعاتي همچون نقشه آن كشورها، كاريابي بانك ها، سازمان ها و ادارات دولتي، پرچم و... بيشتر جستجو شده است اما در ايران اوضاع به گونه اي ديگر است. قرار گرفتن عباراتي نظير «chat/ music» و كلمات پورنو در صدر كلمات جستجو شده، دغدغه كاربران ايراني را به گونه اي ديگر نشان مي دهد! اين كلمات همچنين نشان مي دهند كه بيشتر وقت كاربران ايراني در سايت هاي گروه تفريح و سرگرمي سپري مي شود.

سپاه پاسداران در خدمت سلامت نسل جوان
اما در اواخر سال 87 با انتشار خبر انهدام بزرگترين سايت هاي غيراخلاقي ايران توسط تيم سايبري سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و همينطور انتشار هويت و اهداف مديران سايت هاي مستهجن در قالب سايت اينترنتي گرداب و برنامه هاي تلويزيوني شوك و گرداب، تاحد زيادي احساس امنيت به كاربران اينترنت و خانواده ها بازگردانده شده، چرا كه بواسطه انتشار تصاوير خصوصي افراد، درج محتويات تحريك كننده و ايجاد انحرافات اخلاقي متاسفانه آمار تجاوزات و سوء استفاده هاي جنسي و انحرافات اخلاقي نوجوانان و جوانان رو به افزايش بود. مركز بررسي جرائم سازمان يافته كه يكي از مراكز وابسته به فرماندهي پدافند سايبري (سايبري واژه اي است كه برگردان آن به فارسي كمي مبهم است؛ سايبر يعني علم فرمان، يعني هوش مصنوعي و شايد از نظر اهل فن يعني دنياي صفر و يك) سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مي باشد وظيفه نظارت و بررسي جرائم سازمان يافته تروريستي، جاسوسي، اقتصادي و اجتماعي در فضاي مجازي را برعهده داشته و با همكاري و هماهنگي ساير حوزه هاي اطلاعاتي و قضايي در جهت بررسي تهديدات و آسيب هاي شبكه جهاني اينترنت و ساير فناوري هاي نوين از توان فني و اطلاعاتي كارشناسان سپاه پاسداران و ساير متخصصين بهره گرفته و طبق اصل 150 قانون اساسي در راستاي نگهباني از انقلاب و دستاوردهاي آن فعاليت مي نمايد. رشد قارچ گونه جرائم سازمان يافته بين المللي و سوء استفاده از بستر اينترنت و ساير سامانه هاي ارتباطي در جهت انجام اقدامات تروريستي، جاسوسي اينترنتي، پولشويي و تخريب نظام فرهنگي و اجتماعي جامعه و هتك حرمت و توهين به مقدسات ديني و ارزش هاي انقلابي از دلايل راه اندازي مركز بررسي جرائم سازمان يافته درسال 1386 به منظور شناسايي و برخورد با جرائم مذكور با هماهنگي قوه قضائيه جمهوري اسلامي بوده است.

جالب است بدانيد كه چندي پيش مؤسسه «ديفنس تك»(Defense Tech) از مؤسسات نظامي و امنيتي ايالات متحده آمريكا اقدام به انتشار مقاله اي با عنوان «ارزيابي ارتش سايبر ايران» (Warfare assessment Iranian cyber) نموده است كه در اين مقاله سايبر ايران زيرمجموعه اي ازسپاه پاسداران انقلاب اسلامي معرفي شده است. اين مؤسسه با توجه به آمار دريافتي از سازمان اطلاعات آمريكا (CIA)، ايران را جزء 5 كشور داراي قويترين نيروي سايبري معرفي كرده و تعداد نيروهاي سايبري سپاه را 2400 نفر به علاوه 12000 نفر نيروي ذخيره اعلام كرده است؛ سيا با اذعان به توانايي و ابتكار سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و همچنين برشمردن مشخصاتي از ارتش سايبر ايران اذعان مي كند؛ با اين آمارها مي توان تا حدي توانايي علمي ايران در نبرد سايبر را تخمين زد. از ديگر گزارش هاي مشابه مي توان به مقاله اخير مجله «فارين پاليسي» (چاپ آمريكا) اشاره داشت كه اقدامات نيروهاي سپاه عليه سايت هاي مستهجن درعرصه سايبر را اقدامي بشردوستانه و به نفع حقوق بشر معرفي كرده است.

لزوم توجه والدين به احوالات اينترنتي فرزندان
باري، متاسفانه بخش وسيعي از خانواده هاي ايراني به دليل عدم آگاهي، نظارت موثري برعملكرد فرزندان خود ندارند و اساساً فضاي مجازي را تهديدي براي فرزندان خود به حساب نمي آورند و به همين دليل، آسيب هاي زيادي متوجه اين خانواده ها مي گردد؛ اين شبكه ها كه با حمايت تعدادي از بزرگترين شركتهاي ايراني و هدايت آنها به سايت هاي ضداخلاقي و وقيح كه حريم امن خانواده ها را مورد تهاجم قرار داده بودند، در قالب سايت و محتواي فرهنگي، جوانان ايراني را به دام مي انداختند و آنها را به سايت هاي موردنظرشان هدايت مي كردند. فيلمبرداري و انتشار تصاوير دختران ايراني، راه اندازي سايت هاي پورنو كودكان و تبليغ فروش كودكان ايراني در مجامع بين المللي و تجارت سكس، فروش كليپ هاي خصوصي خانواده ها به كشورهاي خارجي درقالب فحشاء در ايران از جمله اقدامات هدفمند اين شبكه ها درجهت تخريب حريم اخلاق و ارزش هاي انساني و خدشه دار نمودن كشور هميشه سرافراز ايران اسلامي است. اعترافات و مستندات بدست آمده حاكي از آن است كه اين شبكه ها، همسو با سايت هاي ضدديني و معلوم الحال، موضوعات ضدديني و ضدامنيتي را به طور همزمان و هماهنگ پيگيري مي كردند كه البته حلقه اول اين سناريو موضوعات غيراخلاقي و هجمه به حريم خانواده ها و جذب كاربران جهت توليد محتواي فارسي غيراخلاقي است و دراين مرحله وقتي كاربر در تار و پود مسائل غيراخلاقي گرفتار شد اهداف بعدي سناريو كه همان انتشار افكار و محتواي ضدديني است به اجرا گذاشته مي شد.

اگرچه اين اقدام سپاه هديه اي براي مردم و نيز هشداري است به افراد و شبكه هايي كه با استفاده از بستر اينترنت، بدور از انصاف و اخلاق انساني اهداف شوم و شيطاني دشمنان نظام و انقلاب اسلامي درمخدوش نمودن امنيت عمومي و فرهنگي را دنبال مي كنند، اما مسلماً اقدامات پيشگيرانه بهترين گزينه براي جلوگيري از تجاوز به حريم خصوصي كاربران مي باشد. همانطور كه پيشتر نيز گفته شد خوشبختانه مركز بررسي جرائم سازمان يافته سپاه پاسداران با راه اندازي سايت اينترنتي «گرداب» به آدرس: WWWGERDABIR اين امكان را فراهم نموده است تا كاربران فهيم و وظيفه شناس ايراني با برقراري تماس با بخش هاي مختلف اين سايت نظير پيامگير صوتي، گزارش مردمي (اين قسمت براي معرفي سايت هاي مبتذل و غيراخلاقي ازطرف مردم در نظر گرفته شده است. دراين بخش شما مي توانيد سايت هاي مورد نظر خود را كه اقدام به اشاعه محتواي غيراخلاقي دراينترنت مي نمايند، معرفي كنيد) بانك ايده و... گزارشات خود را براي مسئولين مركز بررسي جرائم سازمان يافته ارسال نموده تا در اسرع وقت مورد بررسي قرار گيرند. همچنين همگام با تنظيم قانون جرائم اينترنتي و اقدامات سپاه به منظور حفظ امنيت در اينترنت، مسلما اطلاع رساني مناسب جهت تامين كنجكاوي هاي دوران نوجواني و جواني در راستاي حفظ ارزش هاي اسلامي و ملي مي تواند باعث آن شود تا حتي با وجود سايت هاي مستهجن و غيراخلاقي، كاربران ميل و رغبتي براي مشاهده اينگونه سايت ها از خود نشان ندهند.