Gerdab.IR | گرداب

استراتژی جامع آمریکا برای مقابله اینترنتی با ایران

تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۰

مجلس نمایندگان آمریکا در لایحه جدید خود وزیر خارجه آمریکا را بر آن می‌دارد تا برای پیشبرد عملیات‌های روانی در ایران، دست به ارائه استراتژی جامع اینترنتی بزند.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، چند تن از نمایندگان آمریکا از جمله بیرمان، رویس، شرمان، بورتون و چابوت، لایحه‌ای را ارائه کرده‌اند تا به موجب آن آمریکا بتواند برای پیشبرد هر چه بهتر عملیات‌های روانی خود در ایران، دست به تنظیم یک استراتژی جامع بزند.

در صورت تصویب این لایحه، دولت آمریکا مجاب می‌شود تا برای انجام عملیات‌های روانی خود از طریق اینترنت، امکانات و تسهیلات لازم را به وجود آورد. در این لایحه بیان شده است که در کمتر از 90 روز پس از تاریخ تصویب این قانون و پس از آن هر ساله، وزیر خارجه آمریکا باید استراتژی جامعی را به کمیسیون‌های امور خارجه و تخصیص بودجه مجلس نمایندگان و نیز کمیسیون‌های روابط خارجه و تخصیص بودجه سنا ارائه دهد تا:

1. به مردم ایران در تولید، دستیابی و اشتراک اطلاعات به صورت آزاد و ایمن از طریق اینترنت، به زبان‌های فارسی و محلی، کمک کند؛

2. از ایجاد فناوری‌های ضدسانسور حمایت کند تا از این طریق شهروندان ایرانی بتوانند بدون مداخله دولت ایران، فعالیت‌های اینترنتی را در دست بگیرند؛

3. امکانات و دسترسی به ارتباطات سیار ایمن را در میان فعالان حقوق بشر و دموکراسی در ایران افزایش دهد؛

4. منابع لازم برای آموزش امنیت دیجیتالی رسانه‌ها، اتحادیه‌ها و سازمان‌های آکادمی و جامعه مدنی در ایران را فراهم آورد؛

5. میزان محتویات دقیق اینترنتی را به زبان‌های محلی در ایران افزایش دهد؛

6. برای آسیب‌پذیرترین فعالان حقوق بشر که به دنبال سازمان‌دهی، به اشتراک‌گذاری اطلاعات و حمایت از حقوق بشر در ایران هستند، منابع اضطراری را افزایش دهد.

7. ارتباطات شبکه‌های اجتماعی، پخش زنده اینترنتی، شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی بدیل را در داخل ایران گسترش دهد؛

8. به منظور کمک به فعالان حقوق بشر، جامعه مدنی و اتحادیه‌ها و نیز آموزش آنها به صورت ایمن و برای فعالیت موثر و ایمن در ایران، فعالیت‌ها را گسترش دهد؛

9. کلیه تلاش‌های دولت ایران در ایجاد پارازیت و یا رد سیگنال‌های پخش برنامه‌های ماهواره‌ای بین‌المللی را شکست دهد؛

10. برنامه‌های کنسولگری‌ها و سفارت‌خانه‌های آمریکا در سراسر جهان را برای حمایت از اجتماعات مخالف ایران توسعه دهد.

در خصوص شکل ارائه این استراتژی نیز آمده است این استراتژی باید به صورت طبقه‌بندی ‌نشده و متشکل از یک پیوست طبقه‌بندی‌ شده باشد.