Gerdab.IR | گرداب

جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از اتاق خواب شهروندانش

تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۰

آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) جمع‌آوری خصوصی‌ترین اطلاعات شهروندان آمریکائی را به شدت توسعه داده و به همین منظور مرکزی عظیم را در ایالت "یوتا" بنا کرده است.

به گزرش گرداب، زمانی واژه "دشمن" در آمریکا تنها به تروریست‌ها و خارجی‌ها اطلاق می‌شد اما امروزه و در واقع پس از واقعه 11 سپتامبر، این واژه در مورد کل مردم آمریکا نیز به کار می‌رود.

هم‌اینک در سراسر آمریکا تکنسین‌های سازمان امنیت ملی در ساختمان‌های بدون پنجره نشسته و مشغول کپی‌برداری از مکالمات تلفنی، ای‌میل‌ها و... شهروندان آمریکایی هستند. تجهیزات جاسوسی این سازمان حتی اینکه یک آمریکایی از کدام سایت بازدید می کند یا از آمازون کدام کتاب را خریداری می‌کند را ثبت و ضبط می‌‌کند و در این شرایط، دیگر پاک کردن اطلاعات بی‌معناست.

هزاران تحلیل‌گر این سازمان که روزی روزگاری گوش خود را به دیوار دشمنان احتمالی خود می‌چسباندند و گفتگوهای نیروهای خارجی را رصد می‌کردند هم‌اینک به اتاق خواب شهروندان آمریکایی نقل مکان کرده و به استراق سمع خصوصی‌ترین مسائل خانواده‌های آمریکایی همت گماشته‌اند.

23 سال پیش، دادگاهی به نام دادگاه تجسس اطلاعات خارجی (Foreign Intelligence Surveillance Court) تشکیل شد. وظیفه این دادگاه اطمینان حاصل کردن از این مسئله بود که سازمان امنیت ملی، تنها مظنونین خارجی و تروریست‌ها را هدف قرار داده و در موردشان تجسس می‌کند. همچنین شرکت‌های ارتباطات راه‌دور در آمریکا می‌بایست بر اساس قانون، امنیت کاربران خود را حفظ می کردند، مگر در مواقع استثنایی.

آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) که همیشه در حال رصد دشمنان بالقوه آمریکا بوده، پس از حمله به برج‌های دوقلو، استراق سمع از عموم آمریکائیان را به شکلی جدی‌تر پیگیری می‌کند.

"آدریان کین" از مقامات سابق این سازمان می‌گوید: «به ما دستور داده شد به تمام مکالمات آمریکائیان گوش دهیم. اقدامی که پیش‌تر انجام نمی‌دادیم.»

 وی که از سال 1994 تا 1998 در این سازمان حضور داشت پس از حوادث 11 سپتامبر بار دیگر به خدمت فراخوانده شد اما مسئولیت وی کمی با قبل تفاوت پیدا کرده بود. چراکه وی قرار بود آمریکائیان را نیز رصد کند.

البته به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، "شنود" از وظایف اصلی آژانس امنیت ملی آمریکاست و این کار را از سال‌های بسیار دور نیز انجام می‌داده است.

جالب آنجاست که اوباما نیز برخلاف آن وعده‌های پوشالی خود، راه بوش را پی گرفت و پروژه‌ای که بوش در زمینه تغییر قانون دادگاه تجسس اطلاعات خارجی، به صورت سری آغاز کرده بود، را در سطحی وسیع‌تر دنبال کرد و اصلاحیه قانونی مذکور نیز در کنگره آمریکا تصویب شد.

اکنون دیگر دولت آمریکا اطلاعات هر چه بیشتری درباره "دشمنان"(!) خود دارد و به همین منظور هم مرکزی در یوتا برای ذخیره این اطلاعات بنا شده که قابلیت ذخیره یک یوتابایت (معادل 1000.000.000.000.000.000.000.000 بایت یا یک سپتیلیون) را دارد.



شنود دائم ارتباطات از راه دور، در سراسر جهان (موبایل، فکس، ای‌میل و ارتباطات انفورماتیک) و همچنین دریافت و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، در حوزه وظایف سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) است. مقرّ این آژانس در فورت مید (مریلند، نزدیک واشنگتن) قرار دارد.

این سازمان  صدهزار نفر را در استخدام خود دارد. این افراد در مراکز مختلف در آمریکا و ایستگاه‌های شنود مستقر در خارج، مشغول به کار هستند. این سازمان از بودجه سالانه‌ای معادل بیش از 16 میلیارد دلار بهره می‌برد.
 
به گفته "جان پیک"، کارشناس آمریکایی مسائل اطلاعاتی، آژانس امنیت ملی ایالات متحده، حدود 95 درصد ارتباطات از راه دور را در سراسر جهان، تحت کنترل دارد. این حجم عظیم اطلاعات به وسیله ابرکامپیوترهای مجهز به نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل، مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد.

البته رقم گفته شده از سوی این کارشناس آمریکایی، مورد قبول همه اهل فن نیست اما می‌توان با اطمینان گفت که توانایی آژانس امنیت ملی آمریکا در ره‌گیری اطلاعاتی بیش از پنجاه درصد ترافیک جهانی را شامل می‌شود.

مدیر این آژانس، به هنگام یکی از معدود مصاحبه‌هایش با مطبوعات، اعلام کرده بود که او باید هر سه ساعت، اطلاعاتی معادل کل کتابخانه کنگره آمریکا را تحت اداره‌اش داشته باشد.

منبع: مشرق