Gerdab.IR | گرداب

تربيت جاسوس به شيوه بي‌بي‌سي

تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۰

بعد از انتخابات و بروز وقایع پس از آن، تلویزیون بی بی سی از دی ماه 87 عملاً نقش دو وزارتخانه خارجه و وزارت جنگ حکومت سلطنتی لندن و سازمان جاسوسی "ام ای 6" را عهده دار شد.

گرداب- بازداشت تعدادی از همکاران بی بی سی و خدماتی که به این شبکه استعماری کرده اند، عمق خباثت و دشمنی این شبکه را با نظام اسلامی ایران نشان می دهد؛ دشمنی ای که منحصر به فرد بوده و تاکنون هیچ یک از رسانه های غربی علیه هیچ کشوری انجام نداده اند.
 
باشگاه خبرنگاران جوان در خبر 17 سپتامبر (26 شهریور) خود نوشت: ساعتی پیش چند همکار بی بی سی فارسی در مکان های مختلف دستگیر شدند و مراحل تحویل آنها به دستگاه های مسئول هم اکنون در جریان است.
 
این سایت افزود: بر اساس این گزارش، این افراد عضو شبکه تأمین منافع بی بی سی در تهران و تأمین کننده اطلاعات، فیلم، خبر و گزارش پنهانی با محوریت سیاه نمایی در مورد ایران و ملت ایران از محیط های مختلف برای بی بی سی فارسی بودند.
 
بنا بر این گزارش، آقایان: "م. م ط"، "م. ز"، "ن. ص"، "ه. ا"، "م. ش" و خانم "ک. ش"، در ارتباط با بی بی سی فارسی دستگیر شده اند.

خبر دستگیری افراد مرتبط با بی بی سی، از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران هم تأیید شد، اما بلافاصله "صادق صبا"، رئیس تلویزیون بی بی سی فارسی ، به موضع گیری در مورد این خبر پرداخت و در این خصوص به رادیو فردا مدعی شد: «بی بی سی فارسی در ایران هیچ دفتری ندارد و هیچ کسی در داخل ایران برای بی بی سی فارسی، چه به طور غیر رسمی و چه به شکل رسمی، کار نمی کند.»
 
این در حالی است که در خبر مزبور اشاره ای به دفتر بی بی سی نشده بود، اما بلافاصله سایت "جرس" وابسته به فتنه گران اسامی افراد دستگیر شده را اعلام کرد و نوشت: گزارش رسیده به جرس حاکی است که "ناصر صفاریان"، "مجتبی میرطهماسب"، "هادی آفریده"، "محسن شهرنازدار" و "کتایون شهابی"، پنج مستندسازی هستند که در ارتباط همکاری با بی بی سی فارسی، بازداشت شدند.
 
تأسیس تلویزیون "بی بی سی فارسی"
تأسیس تلویزیون بی بی سی فارسی در سال 1385 از سوی وزارت خارجه انگلیس پیشنهاد و در سال 1386 این پیشنهاد پذیرفته شد.
 
مقدمات ایجاد این شبکه پس از تعیین بودجه سالیانه برای آن مهیا و سرانجام در 25 دی 1387 و چند روز بعد از هفتاد سالگی رادیو فارسی بی بی سی فعالیت آن آغاز شد و در نخستین برنامه ها به موضوع انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران پرداخت؛ موضوعی که در آن زمان برای مخاطبان عام چندان غریب نمی نمود، اما بعد از انتخابات و بروز وقایع آن، تلویزیون بی بی سی از دی ماه 87 عملاً نقش دو وزارتخانه خارجه و وزارت جنگ حکومت سلطنتی لندن و سازمان جاسوسی "ام ای 6" را عهده دار شد و در این راستا کوشید که نظام اسلامی را با چالش های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مواجه کند، اما اغتشاشات و فتنه 88 نشان داد که تأسیس این تلویزیون به این سادگی ها هم نبوده و اهداف خاصی برای آن پیش بینی شده بود.
 
صهیونیستی، آمریکایی و انگلیسی

تلویزیون فارسی بی بی سی یکی از نادر رسانه هایی است که تمهیدات فراهم کردن انتشار اخبار و اطلاعات آن از سوی مقامات صهیونیستی، آمریکایی و انگلیسی مورد تأکید قرار گرفته است.
 
کمک های آمریکایی برای تداوم برنامه های یک شبکه انگلیسی به گونه ای است که اندیشکده "هریتیج" در گزارشی از این ابتکار عمل اوباما متعجب شد و نوشت: خبرها حاکی از آن است که دولت اوباما در این مدت کمک بلاعوضی را در اختیار شبکه بی بی سی نهاده است که بنا بر گزارشات واصله، این کمک همچنان در حال افزایش است.
 
گزارش هریتیج می افزاید: آیا دولت اوباما و وزارت امور خارجه واقعاً آنقدر شیفته بی بی سی هستند که ترجیح می دهند بودجه بنگاه های خبرپراکنی بریتانیا و شبکه های خبری معتبر جهانی را تأمین کنند؟ تأکید بر پخش درست برنامه های بی بی سی حتی به حدی است که سفیر آمریکا در آذربایجان به "الهام علی اف" دستور می دهد که رسانه بی بی سی را در آن کشور برای تأثیرگذاری بر ایران نیز تقویت کند!
 
تربیت خبرنگار جاسوس با نام خبرنگاری شهروندی!
در سالیان اخیر به مدد شبکه های اجتماعی و گسترش چند رسانه ای ها، عنوان جدیدی در فضای ارتباطی شکل گرفته است به نام "خبرنگاری شهروندی" (Citizen Journalism) که با عنوان های روزنامه نگاری همگانی، خیابانی و خبرنگاری شهروندی نیز معرفی شده است که نوعی روزنامه نگاری متأثر از موقعیت جدید جهان است؛ موقعیتی که اکنون با عنوان جامعه اطلاعاتی شناخته شده است. در این روزنامه نگاری، شهروندان جامعه به مدد فرصت هایی که رسانه های دیجیتال در اختیارشان می گذارند به طور مستقیم فعالیت و مشارکت سیاسی و اجتماعی در جامعه دارند. مردم با استفاده از فناوری های همراه خود مانند دوربین و موبایل های دوربین دار به عنوان یک شاهد ماجرا عمل می کنند و از سوی دیگر می توانند موجی از اخبار به راه بیاندازند.

در این نوع از روزنامه نگاری، خبرنگاران مطالب تهیه شده را در شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب، فیس بوک، وبلاگ و حتی خبرگزاری ها و شبکه های خبری نشان می دهند. قدرت خبرنگاری شهروندی به حدی رسیده است که سایت یوتیوب که صرفاً این وظیفه را دنبال می کند، بیش از پنج کانال رسمی تلویزیون در آمریکا برای بازدیدکنندگان دارد.

امروزه رسانه های بزرگی چون سی ان ان، الجزیره و بی بی سی از خبرنگار شهروند استفاده می کنند. سرویس جهانی بی بی سی در پروژه "داستان شما" به آموزش روزنامه نگاران شهروند و ارائه تجهیزات به آنها پرداخت و به آنان وعده داد که گزارش های شان را در برنامه های مهم بی بی سی پخش کند.

این برنامه از سال 2008 که مصادف با راه اندازی تلویزیون بی بی سی بود از مردم خواست که ایده های خود برای اخبار و گزارش های خبری یا داستان های شخصی را به صورت عکس، صدا و ویدئو ارسال کنند.

برخی از محتوای تولیدی شهروندان خبرنگار در سایت بی بی سی اکنون هم موجود است که به تربیت شهروندانی می پردازد که با عنوان خبرنگار به صورت رایگان و در سطح پیشرفته به شکل مزدوری با آن همکاری می کنند.

بی بی سی هر روز تلاش می کند ایرانی تر به نظر برسد، به همین دلیل نیاز دارد برنامه های خود را از منابع درون ایران جمع آوری کند و یا در انگلیس از خبرنگاران ایرانی با لهجه روز تهران استفاده کند به همین خاطر، این شبکه در انگلیس خبرنگاران ایرانی روزنامه های زنجیره ای را به استخدام در آورده است.
 
همکاران ایرانی بی بی سی
بهروز آفاق (رئیس بی بی سی در منطقه آسیا)
فرناز قاضی زاده (در دوران اصلاحات در روزنامه های یاس نو، نشاط و زن فعالیت داشته و هم اكنون به همراه همسرش بهايي شده است.)
داریوش کریمی (سردبیر اخبار)
پونه قدوسی (یکی از مجریان برنامه نوبت شما)
نادر سلطان پور (حرفه خبرنگاری را با کار در یک برنامه هفتگی به نام "صدای فارسی" برای جامعه فارسی زبان در اونتاریو کانادا آغاز کرد.)
سیما علی نژاد (مسن ترین گوینده خبر در بی بی سی فارسی)
جمال الدین موسوی (سردبیر هفته نامه ای برای پناهندگان افغان ساکن مشهد بود.)
ناجیه غلامی (دارای اصالتی افغانی است و حرفه رادیویی و تلویزیونی خود را در سال 2001 به عنوان گزارشگر بی بی سی فارسی در شهر مشهد آغاز کرد. وی نخستین خبرنگار فارسی زبانی بود که از سوی جمهوری اسلامی ایران جهت فعالیت برای بی بی سی مجوز گرفت.)
لارا پطروسیان (مجری برنامه فرهنگی کلیک که در سرویس های امنیتی دوره دیده و از مسئولان تراز اول بی بی سی نیز به شمار می رود.)
سیاوش اردلان (دارای سابقه همکاری با رادیو فردا و یکی از مجریان برنامه نوبت شما)
مسعود بهنود (از افراد اصلی طراحی شبکه بی بی سی فارسی است و نقش مهمی در شناسایی، جذب و مصاحبه با نیروهای شبکه بی بی سی فارسی داشته است.)
بهزاد بلور (وظیفه شناسایی گروه های زیرزمینی موسیقی را بر عهده دارد.)
مهدی پرپنچی (مجری و گوینده بی بی سی فارسی و سابقه سردبیری رادیو بی بی سی فارسی را نیز دارد.)
صادق صبا (از سیاستگذاران بی بی سی فارسی و رئیس کنونی بخش فارسی بی بی سی)
مینا رزقی (فیلمبردار شبکه بی بی سی فارسی)
ستار سعیدی (روزنامه نگار افغان و یکی از مجریان برنامه نوبت شما)
علی اصغر رمضان پور (معاون وزارت ارشاد در دولت خاتمی)
نگین شیرآقایی (گزارشگر تلویزیون بخش فارسی بی بی سی)
فریبا صحرایی (روزنامه نگار در تورنتو)
رعنا رحیم پور (گزارشگر تلویزیون بخش فارسی بی بی سی)
 
شگردهای بی بی سی برای پوشش دادن همه موضوعات داخلی ایران

سیاست های بی بی سی برای پوشش دادن تمام موضوعات داخلی ایران بدین شرح است:
1- این شبکه درصدد است پیوندی میان مردم ایران و فعالان فضای سایبر (اینترنت) برقرار کند. آدرس دهی مرتب به مردم درباره این سایت ها و وبلاگ ها در جهت ایجاد اطلاعاتی از این فضا برای مردم و دسترسی آنان به یک آرایش رسانه ای جدید تلقی می شود.

2- بی بی سی فارسی درصدد است مشارکت و همکاری جریانات روشنفکری سکولار و بعضاً دوم خردادی را جلب کند. اصحاب روزنامه های تعطیل شده جزء این گروهند و البته این کشش می تواند دوطرفه باشد. شرکت بهنود، ایازی، فاضل میبدی، شمس الواعظین در برنامه های بی بی سی در همین راستا ارزیابی می شود.

3- بی بی سی تلاش می کند شبکه سازی سیاسی - اجتماعی را در رأس اولویت های خود قرار دهد و از طریق این شبکه با بخش های مختلف و تعداد بیشتری از مردم ایران ارتباط بگیرد و به بهانه انتشار نظرات آنان به شناسایی نقاط ضعف یا قوت نظام و عملیات روانی علیه آنها بپردازد.
 
فعالیت های براندازانه بی بی سی

1- رسانه رژیم سلطنتی انگلیس که از پایه گذاران "دروغ بزرگ تقلب" در انتخابات22 خرداد 88 بود و پس از آن نیز مدام به دروغگویی درباره مسائل داخلی کشورمان روی آورد که مهم ترین محور های القایی این رسانه عبارت بوده اند از: القای دخالت بسیج و سپاه در انتخابات و برجسته سازی آن، القای ناسالم بودن انتخابات، القای اینکه آمریکا با احتیاط نتایج را دنبال می کند، ایجاد شبهه و تقلب در نحوه شمارش آرا، تبدیل جشن شادی انتخابات به جشنواره سوگ، القای سکوت نکردن کاندیداهای رقیب در برابر تقلب، القای تهدیدآمیزبودن پیام رهبری، القای امنیتی شدن فضای شهر تهران، القای اینکه احمدی نژاد رئیس جمهور طبقه پایین است، القای بهت و حیرت مردم از نتیجه آرا، عادی جلوه دادن تقلب در انتخابات ایران، شبهه در صیانت از آرا، القای حمایت تمامی قومیت ها و شهرها از موسوی، مأیوس کننده خواندن پیام رهبری برای اصلاح طلبان، القای ناکارآمدی و جانبدار بودن نهادهای داوری کننده و...

2- سیاه نمایی از وضع ایران: بی بی سی یکی از مهم ترین تلاش هایش را برای ناامید کردن مردم از نتیجه انقلاب اسلامی گذاشته است و درصدد است با نشان دادن وضعیتی فلاکت بار از زندگی مردم آنها را نسبت به انقلاب و مسئولان جمهوری اسلامی ناامید کند.

1-ترویج فساد و بی بندوباری: بی بی سی اگرچه تلاش دارد که خود را به عنوان یک رسانه سیاسی و خبری معرفی کند، اما فعالیت های ضدفرهنگی و مخرب آن درصدد است آلترناتیو دلخواه خود را به بینندگان القا کند؛ بی بی سی فارسی همزمان با فروکش کردن توهمات سبز در ایران که مخاطبان خود را از دست داده بود برای جذب مخاطب بارها اقدام به پخش صحنه های محرک جنسی کرده است. بی بی سی فارسی همچنین در اقدامی تبلیغاتی برای قباحت زدایی از همجنس بازی، لندن را با صراحتی تمام "بهشت همجنس بازان ایرانی" معرفی و آرامش و آزادی آنان را در لندن تبلیغ کرد. بی بی سی فارسی دست به کار شده تا رپرتاژ و تبلیغاتی را برای آزاد بودن و بی پروایی همجنس بازان ایرانی مقیم لندن پخش کند. گزارشگر بی بی سی وقیحانه می گوید: «برای همجنس گراها، لندن در مقایسه با تهران بهشت است.»

4- تلاش برای ایجاد آشوب و اغتشاش: با توجه به اینکه ماه ها از فضای شرارت خیابانی مزدوران انگلیسی می گذرد، این رسانه همچنان موضوعات بی پایه را دست مایه زنده بودن فتنه گران قرار می دهد و از هر فرصتی برای تحریک مردم استفاده می کند.

5- حمایت از بهائیان: هرچند سابقه بهائی گری در بی بی سی به ابتدای راه اندازی این رسانه در زمان تصدی "حسن موقر بالیوزی" که مسئولیت رادیو فارسی بی بی سی را داشت، بر می گردد اما اهمیت این فرقه منحله برای انگلیس آنقدر حیاتی است که تلویزیون فارسی خود را در حمایت از بهائیان تجهیز کند.
 
بهائیان امروز در جهان هیچ رسانه ای مورد اعتمادتر از بی بی سی فارسی برای خود سراغ ندارند چرا که این رسانه به دستاویزی برای اعمال سلایق و ابراز بدعت های دینی این گروه تبدیل شده است. در این باره می توان به مجموعه گزارش های متعدد جانبدارانه و آگهی گونه خبرنگاران اعزامی بخش فارسی در اسرائیل و درباره مراکز مختلف بهائی در عکا و دیگر سرزمین های فلسطینی اشاره کرد. در این مطالب، گزارشگران اعزامی بخش فارسی بی بی سی، حکومت ایران را به بهائی ستیزی و یهودی ستیزی متهم کردند.

6- بعد از هدفمندی یارانه در آبان ماه سال گذشته شبکه بی بی سی گمان می کرد که زمینه بسیار مناسبی پیدا شده تا حملات گسترده ای را علیه نظام تدارک ببیند و با استفاده از نارضایتی های احتمالی سعی در پیشبرد اهداف استعماری دولت متبوع خود کند.

این شبکه ها از چندین ماه قبل با دعوت از کسانی که دشمنی دیرینه ای با نظام داشتند، سعی به ایجاد موجی روانی در جامعه کردند تا در صورت اجرایی شدن طرح، زمینه را برای نارضایتی مردم فراهم کرده باشند و در این مسیر عواقب هولناک و وحشتناکی را برای اقتصاد ایران پیش بینی کردند.
 
نکته پایانی
تلاش بی بی سی برای بحران آفرینی در ایران اسلامی موضوعی نیست که کسی نسبت به آن شک و تردید داشته باشد، اما آنچه که مهم به نظر می رسد این است که بی بی سی معنای شهروند و جاسوس را با هم جابه جا کرده است و از شهروندان ایرانی می خواهد اتفاقات و رویدادهای خود را برای بی بی سی گزارش کنند تا این رسانه برای اهداف خود در جهت تضعیف نظام از آن بهره ببرد. بازداشت تعدادی از همکاران بی بی سی و خدماتی که به این شبکه استعماری کرده اند، عمق خباثت و دشمنی این شبکه را با نظام اسلامی ایران نشان می دهد؛ دشمنی ای که منحصر به فرد بوده و تاکنون هیچ یک از رسانه های غربی علیه هیچ کشوری انجام نداده اند.
 
فرهاد مهدوی
 
منبع: رجانيوز